J
Jochi: [citat] * Det vore bäst som du säger men världen är inte perfekt. Det väsentliga är att blåsrörets vatten leds till en brunn och inte ut på golvet. Det är inte svårt att kapa blåsröret med en bågfil. Villaägare bör ha lite verktyg och kunna fixa en del själva eller anlita fackmän för små åtgärder. Alternativet är att bo i hyresrätt. Skriver inte detta för att vara elak
13 svar · 3,2k läst
·
N
Nightlow: tack för alla svar och inputs, jag kör på som det är just nu så får vi se i framtiden om vi byter ut lite delar till golvvärmen så vi får nya fungerande termostater och don
24 svar · 5,4k läst
·
J
jonaserik: Säkert som säkerhet mot att få för hög värme på GV, det ser ut att komma direkt ut från tanken. Samma som maxtermostaten på minishuntarna
3 svar · 1,9k läst
·
J
jonaserik: Går att reglera på vreden, blir lite grovhugget och små förändringar är svårt att ställa in. Prova med det först innan du lägger en massa pengar på något.
5 svar · 1,3k läst
·
Greyoso
Greyoso: Besvarar min egen tråd. Skruvade ut ventilen ytterligare ett varv sent igårkväll och sedan dess har det inte låtit något alls. Tämligen säker på att det var luften som var tvungen att tvinga sig förbi i gängorna.
4 svar · 2,4k läst
·
nino
nino: [citat] Nu var det förvisso Krille jag frågade om vilket filter jag ska leta efter. Men dom är smidiga dom där du länkade till, är väl samma som brukar monteras med vp
10 svar · 2,5k läst
·
J
jonaserik: Gör som jag skrev för ett byte
3 svar · 1,7k läst
·
M
Mjolnir: [citat] Det är ett fast fönster så det går inte att öppna
20 svar · 3,5k läst
·
J
Jochi: [citat] * Pumpen du har är sannolikt en med våt motor. Den är har vattensmorda lager. Därför skall axeln inte vara vertikal ifall luft kommer in så att axellagret går torrt. *
7 svar · 2,8k läst
·
imported_Benno
imported_Benno: Köp wifi-element istället. Kostar nog inte mer än att sätta upp en ny central mha elektriker.
5 svar · 1,6k läst
T
träsktrollet: [citat] Förslag Esbe CRC200
5 svar · 1,1k läst
T
träsktrollet: Kontakta Esbe´s kundtjänst så kan de nog hjälpa dig 0371570100
11 svar · 3,2k läst
·
Demmpa
Demmpa: Om du låter kopplet och termostatventilen vara kvar så behöver inte trycket i systemet sänkas. Men om du vill ta bort även kopplet så måste trycket i systemet sänkas tillfälligt. Stäng av cirkulationspumpen Öppna säkerhetsventilen och släpp ut övertrycket, stäng Öppna luftningsnippeln på radiatorn Öppna säkerhetsventilen igen och släpp ut den mängd vatten som radiatorn
1 svar · 968 läst
·
boschkenta
boschkenta: Tack allesammans, då har jag lite att rota i! Lika bra att göra det rätt direkt.
7 svar · 1,9k läst
·
L
lostinsweden: [citat] Har du kollat smutsfiltret? Har du kollat luft? De flex slangar har inga luftare på. Du har även järn rör på ditt system så magnetit kan också ställa till flödet som gör att du måste köra med en högre kurva. Du har inte vvc?
22 svar · 4,2k läst
·
J
Josth: Hej! Några tusen kWh brukar man spara med FTX men FTX är lite lurigt för det kan finnas både elektrisk förvärmare för att klara påfrostningen och elektrisk eftervärmare för att alltid ha komfortvarm tilluft. Detta kan dra upp till 2000 W om man kör på för fullt. Gäller att läsa på om just den typ/modell av FTX man funderar på att skaffa. Bergvärme med frånluftsåtervinning
2 svar · 1,9k läst
A
Andreas Ludde Lundell: [citat] Ja här var det extra stort men då skulle jag kunna kapa spiroröret vid plattan sätta 2st 90 gradare för att sedan sätta en reducering innan jag övergår till flexibel slang med andra ord?
2 svar · 1,1k läst
·
H
Harald Blåtumme: [citat] ___ PS. Det var inte jag som upptäckte felorsaken. Det var en mycket kompetent rörmokare som upptäckte detta i förbifarten, ingen dyr grej att fixa men nu fattade vi vad fjärrvärmen kunde leverera... inte lätt att upptäcka eftersom det fanns kompletterande system i form av LLVP som maskerade problemet. Kort sagt vi frös aldrig.
6 svar · 1,4k läst
Aram Zangana
Aram Zangana: [citat] [citat] Du har redan hjälpt :), Jag hade inte sett den sidste del af brevet.
2 svar · 887 läst
·
T
Tompafix: [citat] Över min kunskap :rofl: Men på mina element sitter en justersskruv för flödets bypass på kopplet
5 svar · 1,6k läst
·
A
Alexn72: Hur ser luftombytet ut mellan nedanvånging ovanvåning, samt hur isolerat är mellanbjälklaget
5 svar · 1,2k läst
A
AndersS: Samma fundering, varför anpassar inte pumpen utgående temp efter värmebehov? Har bergvärme så luftvatten kanske fungerar annorlunda. Och vi har istället trimmat värmesystemet så att termostatbehovet minimeras, merparten borttagna.
2 svar · 1,5k läst
·
Blab601
Blab601: Jag hoppar in i denna tråd. Har också hus med betongplatta i källaren. Har radiator som primär värmekälla men vill med golvvärme ta udden av de kalla golven. Det är låg takhöjd samt vill inte ha ngt stort projekt. Funderar på sådan tunn folie med elvärmeslingor på betongen och fuktgenomsläppande matta ovanpå. Ev något skikt under och ovanpå folien. Funkar detta eller för mycket
19 svar · 5,3k läst
G
guggen: Det viktiga är nog inte om du har luft-vatten, bv eller jordvärme i de sydligare delarna av Sverige, det lär inte göra någon större skillnad då det inte är många dagar under nollan. Snarare att den är rätt dimensionerad så att den klarar hela husets behov.
4 svar · 1,3k läst
P
PLagerberg: Hej, Jag ska dra slang för golvvärme i plattan på mitt garagebygge. Jag har en ritning för slingorna, men funderar på hur jag ska ska dra runt ett par rör som kommer in nära innerväggen (det är brinet till värmepumpen). Ska jag dra golvvärmen närmast yttervägg och flytta in rören en aning, eller är det ok att runda rören på insidan? Se bild, det blåa är yttervägg och det gula
0 svar · 789 läst
·
R
RoAd: [citat] Nej, inte pausat, ändrat. Efter att jag insett alla de saker jag skrev i inlägget så satte jag ett annat, vägghängt, aggregat istället. Blev inte lika osynligt som ett i taket men betydligt mindre jobb och risker. Så förutom det jag kom fram till då (att kortet behövs för styrning via modbus) har jag tyvärr inget nytt att bidra med.
9 svar · 6,5k läst
H
HAJST: Jag bytte expansionskärlet för två månader sedan. Det gamla var tydligt trasigt i själva "ballongen". Efter byte till en ny med ett förtryck på 0,5 bar så gick det att fylla på vatten i systemet och värmen kom igång direkt på övervåningen. Jag avluftade alla radiatorer och de på övervåning fick jag avlufta flera gånger och fylla på vatten emellan. Dock så är jag tvungen att i
10 svar · 2,7k läst
·
Demmpa
Demmpa: Genom att bara strypa på flödet till golvvärmeslingan direkt från radiatorkretsen så kommer golvet att få väldigt stora temperaturskillnader mellan början och slutet av slingan. Det är en minishunt som behövs.
5 svar · 2,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.