Demmpa
Demmpa: Ja, det kan du. Men kom bara ihåg exakt hur många varv (& delvarv) du vrider så att du kan ställa in den rätt sen. Eller så tar du bort ställdonet och trycker ned stiftet, kan använda tex slanklämma till att hålla stiftet nedtryckt.
1 svar · 957 läst
A
AFMIH: [citat] Ledsen för sent svar, men du verkar ju ha löst det. :) Jag luftade genom att skruva på den vita ringen som slangen sitter monterad på. Samtidigt som jag öppnade ventilen så fyllde sambon på lite, lite vatten i FLVP för att trycka ut ev. luft (enligt Uponor bör man göra detta för att undvika att luft istället sugs in i slangen). Hur gjorde du? Stängde du av pumpen, eller inte?
4 svar · 2,7k läst
·
M
Magu71: Har det fungerat bra? Funderar på liknande lösning. // Magnus
3 svar · 4,9k läst
R
rolros: Hejsan Det är nu mer än ett år sedan jag startade testet med att stänga av återluftsfläkten. I tabellen visas elanvändningen för 2022 och 2023 fram tills nu, en minskning av förbrukningen på ca 25%. Återluftsfläkten har varit avstängd hela 2023. Jag satte på den under några dygn i december då utetemperaturen var under -10°. I övrigt har det räckt med att tilluften värmts upp
12 svar · 2,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: Det finns excenterkopplingar så att anslutningarna kommer längre ut från väggen, nackdelen är att de bygger lite på höjden. tex, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/verktyg-och-tillbehor/ventil-och-koppelanslutningar-samt-kopplingar/excenter-koppling
1 svar · 582 läst
·
J
Josth: Bara att reklamera då. Så ska det inte se ut. Ska gå att trycka ihop och dra isär när man ställer in min och max temperaturerna.
3 svar · 1,0k läst
·
Demmpa
Demmpa: T.O. kan eventuellt stå för "throttle open". De vita rattarna är istället för ställdon, de används för att "tillfälligt" sänka temperaturen i ett rum, de ska normalt stå fullt öppna. Har man ställdon så ska ställdonen nästan börja strypa flödet vid normala rumstemperaturen. Vid injustering av förinställningen så ska det inte vara några rattar/ställdon på ventilerna.
1 svar · 3,5k läst
·
J
Jörgen Ljunggren1: [citat] Bytte en sådan till en kund igår med exakt samma fel. Det är skit i pumphuset som hindrar pumphjulet från att rotera.
4 svar · 2,9k läst
N
N_Barsk: Jag hade förbi rörmokaren som installerade systemet igår och efter en del felsökning lyckades vi få ordning på systemet och nu har det kört på i lite drygt ett dygn och allt verkar fungera. Den slutliga lösningen var att skruva på "VF-ventilen". Monteringsanvisningen var väldigt otydlig angående den och sa bara. [citat] Men efter att ha ändrat läge på den samt sett till att
5 svar · 2,8k läst
·
C
Capainoats: Hej Har ett problem med golvvärmen i ett av rummen på övervåningen. Alla andra funkar bra, det är alltså styrdonet som ej öppnar. 1. Det lyser på rumstermostaten jag har mätt att det är spänning där. 2. Styrdonet funkar, då jag mätt det samt satt det på en annan ledning. Problemet är att där styrdonet är inkopplad så får jag ingen mätning alls. Bara 0. Har ringat in i rött.
0 svar · 951 läst
·
J
JockeHX: Polygrip löste problemet och grundproblemet är därmed också löst. Udda att strypa avstängningsventilen förvandlade elementet till en bypass, men nu har jag lärt mig något nytt i alla fall.
10 svar · 3,0k läst
·
B
bengut1: [citat] Tackar för ditt svar.
2 svar · 1,0k läst
É
ÉlPon: Okej tackar då kör jag vidare på det jag har. Och den där manualen Dilato visar är ju tydlig!
5 svar · 3,3k läst
·
Madsel
Madsel: Tack
4 svar · 1,1k läst
·
Demmpa
Demmpa: Är du tvungen att ha en termostat, det finns handvred, https://www.purmo.com/sv-se/produkter/styrning-och-reglering/reglering/manuella-ventiler-for-varme-och-kyla/ventiler-for-varme/handratt-enh
8 svar · 948 läst
D
Daniel 109: Normalt sett har man en laddomat, den går så länge det brinner. Eldar gör man när det behövs. Man lär sig hur ofta det behövs beroende på väder. I bland hinner det bli rätt kallt i tanken, i bland eldar man fastdet är hyfsat varmt för att man vet att värmen inte räcker till nästa lämpliga tillfälle att elda.
1 svar · 1,7k läst
J
jonaserik: Hur har det gått, fått någon ordning på värmen ?.
34 svar · 13,9k läst
·
B
Bådablir9: [citat] Ja nån besparing räknar jag inte med. Mer att att avlasta luft luften när det är extra kallt samt vid strömavbrott
31 svar · 2,2k läst
wildeside
wildeside: Är det här något jag kan följa. Hitta den på Lundagrossisten golvvärmeberäkning. https://www.lundagrossisten.se/about/download/ Matarledningar, tabellen är beräknad medmax avgiven effekt på 50W/m² och matarledningenslängd 20 m (tillopp & retur) Rör Max yta Uponor-evalPEX 25x2,3 mm 100m² Uponor-evalPEX 32x3,0 mm 200m² Uponor-evalPEX 40x3,7 mm* 350m² Uponor-evalPEX 50x4,6 mm* 600m²
1 svar · 933 läst
R
ripz_gul: I have screwed the saf [citat] Thanks for the response, I don't think this is the issue with my heat pump. I have ordered a service now, I hope they will find the issue and fix it.
20 svar · 17,0k läst
·
D
Daniel 109: https://sv.wikipedia.org/wiki/Termostat https://en.wikipedia.org/wiki/Thermostatic_radiator_valve
4 svar · 1,3k läst
L
Leif So: [citat] Det stämmer bra som BSOD och Sven Olof säger. Den övre ratten är till för att ställa in rätt kurva (öka om det blir kallar inne vid lägre utetemp och minska om det blir varmare) Den undre ratten är till för att göra en paralleförflyttning av kurvan uppåt eller neråt ett antal grader. När kurvlutningen är inställd och det hela tiden blir antingen för varm eller för
8 svar · 1,2k läst
·
Rönnerdahl
Rönnerdahl: [citat] Då får jag vänta tills vintern, om det blir nån
6 svar · 2,3k läst
mattias.rask
mattias.rask: Tänker att det kanske inte finns en helt obefintlig frysrisk i ett uterum…? Och kanske att vattenburen golvvärme är riskfyllt då?
13 svar · 2,3k läst
J
Josth: Hemförsäkringen täcker nog halva kostnaden.
2 svar · 744 läst
sergeant
sergeant: [citat] Jag köpte naturligtvis bara ett system. Så går ju inte att jämföra. Genomgående hög kvalitet på CTC.
4 svar · 3,9k läst
T
thevidablue: Hej alla! Skakar liv i denna tråd då jag har exakt samma problem med en Mitsubishi Ecodan luft/vatten-värmepump från 2015. Inte haft några problem alls med den tidigare eller gjort annat än service ett par ggr men när nu när kylen kom sp är det iskallt i vissa rum. Ju längre bort jag jag kommer från pumpen desto kallare. Ungefär halva huset har varma golv och den bortre delen med dess
133 svar · 98,8k läst
·
Discokaj
Discokaj: Bortaläget på min Energy controller och även i appen funkar inte. Jag kan styra systemet i övrigt men bortaläget/away som ska gå ner till 7grader C vill bara gå ner till 17. Tips någon?
0 svar · 746 läst
Jakopp
Jakopp: Enda som står på ventilhuset är "S" och 22. Termostaten är en simpel variant från Danfoss.
2 svar · 870 läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.