Pga igensatt filter i fjärrvärmecentralen har inte vattnet cirkulerat ända ut i garaget och rören/radiatorn frös i veckan. Efter lagat rör och påsläppt vatten sprutade det från radiatorn bakom alla kartonger... När jag stuvat om all temporär förvaring och lossat radiatorn ser jag att luftningsskruven ligger på golvet och har skjutits loss från radiatorn och tycks kunna ersättas med en ny bara det kvarsittande gängade fästet lossas.
Är det meningen att luftningsenheten ska utgöra "frostplugg", med lite tur?

MultiMan
Det tror jag inte då det är väldigt svårt att kontrollera hur vatten fryser och expanderar. Det räcker att det fryser i en bottenanslutning för att skada rören där och då gör luftningsventilen ingen nytta.

Annat är det med t ex motorblock där det är begränsad yta och flera stora plåtlock som kan skjutas bort längs hela blocket.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
"Med lite tur" som sagt. 😁
Ser att plåten är lite deformerad efter inre "svällning" men ska montera tillbaka och testa om det är tätt.

Jag hade bytt även själva radiatorn, även om den håller tätt nu så är det skador i radiatorn. Dels kanske vattnet går andra vägar än vad som är tänkt, dels har (punkt)svetsningarna fått regäla påkänningar med risk att det rostar hål å börjar läcka.

Vet inte om luftnippeln är av plast eller metall, det finns alltid några droppar kvar och dom innehåller inte mycket till energi , fryser då lätt, så att bara byta är bra. Sen det som sägs om påfrestningen av en frysning så kan det bli att någon svets gett med sig. Blir då tunnare där, kanske inte en akut åtgärd just nu, men senare att byta den. Bara fylla upp med kanske 0,7 - 0, 8 bar istället för 1 bar eller lite mer. Klara sig bra med ett lägre tryck. Då frestar det inte så mycket. Samt hålla lite koll på tryck och element för ev läcka.

Nu bytt luftnippeln till ok från avpolleterad radiator och återmonterat, öppnat förstängningen, fyllt radiatorn, luftat och justerat upp trycket, men blir inte varmt ändå... Vid påfyllning blev inkommande rör varmt men det tycks inte cirkulera trots fullt öppen termostat... Även ökat cirkustionspumpen till "steg 3" men får väl vänta en stund. Har t o m kollat att rörmokaren monterat nya dragningen rätt och även luftat i ventilen i taket ovanför radiatorn..
Funkar inte detta får jag byta till den andra radiatorn och se om det funkar. Det är dock tunnare men ska nog gå att koppla ihop ändå.
Ska sägas att detta är radiatorn som är längst ifrån centralen i ett uthus, men radiatorn innan är varm. Kan kräva högre tryck intygade rörmokaren.
Måste nu övergå i att plugga 1800-talsgolvet inne som ska slipas imorgon...

Redigerat:
Har du kollat piggen, är det någon strypning på returen som sitter på kopplet vid golvet om det finns, kan vara skit i den och hindrar flödet, Den har varit borttagen och skit finns alltid en radiators botten som kan ha lossnat.

Piggen kollad. Flera ggr. 😊
Förstängningen öppnad och stängd. Flera ggr.
Ska som sagt testa med andra radiatorn ifall vattnet nu går fel väg.

En frostplugg är egentligen fel benämning av täckpluggarna i en motor, dem har alldrig varit syftade att skydda motorn mot att frysa sönder. Sen kan det möjligen vara så att några motorer har klarat sig från sprickor tack vare täckpluggarna.
Anledningen till att det finns frostpluggar i en motor har med tillverkningen av blocket att göra. För att kunna rensa ur formsanden behöver det finnas hål, dessa täcks sedan med en frostplugg.

MultiMan
De har iaf dubbel funktion oavsett vad som var tänkt från början och jämförelsen tycker jag är relevant ändå eftersom pluggarna är förhållandevis stora och jämt fördelade, och har räddat många motorer. Stort skillnad mot en radiator och dess minimala luftningsksruv.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.