6 694 läst ·
20 svar
7k läst
20 svar
Vilken termostat ska jag ha?
När jag insett att alla termostater och även styrningen av pannan var trasigt, var jag osäker på vad som skulle passa, sökte efter alternativ men hittade inget. Köpte en ventil, termostat och rörböjen, tappade systemet på vatten och bytte i sovrummet för det var för varm där.
Rörböjen behövde jag inte använda då termostathuset passade mot konan på rörböjen.
Det underlättar om du lossar fästet på elementet så det går att lyfta elementet någon centimeter, förhoppningsvis kan det nedre röret flexa lite, så du kan få loss ventilhuset.
Värm lite så lossnar det gamla linet lättare.
När jag viste att första termostatventilen och termostat fungerade köpte jag 10 till och bytta i samband med att olje / ved pannan från 1960, konverterad till pelletts byttes ut till en bergvärmepump.
Vill du bli profs finns det mer här.
https://store.danfoss.com/se/sv/Vär...iatorventiler,-RA-N,-DN-10,-Rak,-S/p/013G0072
Rörböjen behövde jag inte använda då termostathuset passade mot konan på rörböjen.
Det underlättar om du lossar fästet på elementet så det går att lyfta elementet någon centimeter, förhoppningsvis kan det nedre röret flexa lite, så du kan få loss ventilhuset.
Värm lite så lossnar det gamla linet lättare.
När jag viste att första termostatventilen och termostat fungerade köpte jag 10 till och bytta i samband med att olje / ved pannan från 1960, konverterad till pelletts byttes ut till en bergvärmepump.
Vill du bli profs finns det mer här.
https://store.danfoss.com/se/sv/Vär...iatorventiler,-RA-N,-DN-10,-Rak,-S/p/013G0072
Lånar tråden lite.
Jag har samma typ av ventiler.
Mina termostater har spruckit så jag har 3D-printat en adapter som jag gängar på befintlig ventil (M30x3.5) och sen passar en standard termostat med M30x1,5 gänga.
Verkar fungera bra.
Problemet nu är att 2 ventiler läcker lite vid lilla axeln. Nån som vet ifall det är enkelt att byta tätning?
Jag har samma typ av ventiler.
Mina termostater har spruckit så jag har 3D-printat en adapter som jag gängar på befintlig ventil (M30x3.5) och sen passar en standard termostat med M30x1,5 gänga.
Verkar fungera bra.
Problemet nu är att 2 ventiler läcker lite vid lilla axeln. Nån som vet ifall det är enkelt att byta tätning?
Klicka här för att svara

