Hej; vi har ett hus med vattenburen golvvärme där för ett par år sedan fick bytt ut vår gamla cirkulationspump mot en ny elektronisk model typ Wilo Stratos PICO. Styrenheten är en Danfoss ECL Comfort 100M. Nu har det börja krångla så till vidare att lysdioden på styrenheten som visar om systemet står i neutralläge, öppnar eller stänger flödet in i värmeväxlaren och ut till cirkulationspumpen slockar, pumpens display slocknar, tänds igen och visar meddelandet: I 4....bokstaven i och siffran 4 för att strax bli normal och man ser hur effektvisnningen går upp till det normala 16W. Så går det en stund och så sker samma sak igen.
Det började med att felmeddelandet E 11 (luft i pumpen) visades, då fyllde jag på med lite mer vatten. Värmeväxlaren är av type Cetetherm. Huset är byggt 1967. Vad är det som egentligen sker? Det har funkat bra under sommaren och början på hösten.
Det började med att felmeddelandet E 11 (luft i pumpen) visades, då fyllde jag på med lite mer vatten. Värmeväxlaren är av type Cetetherm. Huset är byggt 1967. Vad är det som egentligen sker? Det har funkat bra under sommaren och början på hösten.
Det har hänt något med ECL100M.SM7FBJ skrev:
Har du möjlighet att filma styrenheten?
Här har styrenhetens diod precis slocknat, spänningen till cirkulationspumpen försvinner (effekten räknar ner till 0), styrenheten startar om, pumpen startar om, visar I 4 och går sedan över i normalläge och effekten går igen upp till 16W.....efter mindre än en minut sker samma sak igen.
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Ville du ha en sån avancerad pump? Skulle aldrig sälja en sån till en fjv-central av den storleken.
Skulle gissa på att styrenheten är paj, men svårt att säga definitivt.
Skulle gissa på att styrenheten är paj, men svårt att säga definitivt.
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Du säger firman, har du inte använt tekniker hos ditt fjv-bolag till att felsöka/byta delar? Skulle ofta rekommendera det framför rörmokare då det brukar bli billigare och man får rätt grejer direkt.
Vilka funktioner i den cirkulationspumpen är onödiga till en fjv-central i den storleken?K Krukmakaren skrev:
Om det hade varit en värmepump istället för fjv-central hade det då varit onödigt med en sådan pump?
Medlem
· västernorrland
· 105 inlägg
Jag undrar vad den pumpen har som inte t.ex. yonos-pico har som motiverar det ganska mycket högre priset? Larmfunktioner internt i pumpen tycker jag inte är nödvändigt i detta falletDemmpa skrev:
Klicka här för att svara