Byggahus.se
Jag lyckas inte ta loss termostaten, är det en låsbar variant som man behöver verktyg till?
Elementet är kallt, vet inte om det är termostaten som.är dålig eller om nålen behöver smörjas/motioneras, men jag kan inte ens få loss termostaten.
Någon som sett sådan tidigare?
Termostat märkt med "Danfoss" på ett element, inställt mellan 4 och 5, frågor kring demontering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en vit termostat fäst vid ett element, möjlig låsmekanism synlig.
Skapa konto

Lossa den lilla insex-skruven som syns på den nedersta bilden.

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Ge piggen några smällar med en hammare så den innanför sittande ventilen släpper. Men smörj inte med olja för då förstörs packningen. Vill man absolut smörja kan man ta Biltemas bromsoksfett som inte förstör gummipackningar men vet inte om det gör någon nytta.

L lordi skrev:
Lossa den lilla insex-skruven som syns på den nedersta bilden.
Det ska jag prova. Såg inte själv att det var en insex-skruv trots att jag kollade så nära jag kom åt. Det måste vara min närsyn som blivit sämre.

G Granström2 skrev:
Ge piggen några smällar med en hammare så den innanför sittande ventilen släpper. Men smörj inte med olja för då förstörs packningen. Vill man absolut smörja kan man ta Biltemas bromsoksfett som inte förstör gummipackningar men vet inte om det gör någon nytta.
Kloka ord. Jag trodde att det funkade med vilken olja som helst.
Men funkar armaturfett? Jag köpte en liten tub för ett tag sedan när jag skulle byta någon VVS-del.

• Gilla
Robinsona
  • Laddar…
H Hank_Ö skrev:
Kloka ord. Jag trodde att det funkade med vilken olja som helst.
Men funkar armaturfett? Jag köpte en liten tub för ett tag sedan när jag skulle byta någon VVS-del.
Armaturfett funkar bra.

Lånar tråden.
Samma problem med kallt element men urgängad insexskruv i toppen. Hur får jag loss den?

Det är liiiiite rörlighet i termostaten när man vickar på den. Går med våld frigöra den då eller ska man borra/såga upp något?

Närbild av en skadad termostatventil på en radiator. Tätningsskikt synligt runt röret, och vitt smutsigt material.
Skapa konto

Om insexskruven är urgängad borde det gå att bara dra bort termostathuset från ventilen men man får ta i en del.

• Gilla
Fresten
  • Laddar…
J Josth skrev:
Om insexskruven är urgängad borde det gå att bara dra bort termostathuset från ventilen men man får ta i en del.
Den är fortfarande helt inskruvad, bara rundad av någon tidigare ägare genom historien...
Jag trodde att skruven inskruvad fungerade som en slags spärr för att kunna dra den utåt.

Jag testar dra med kraft istället och återkopplar!

Tackar!

Hittade en likadan termostat på annat ställe i huset som var enkel att montera bort.

Det ser ut som den där lilla skruven fungerar som en spärr och måste avlägsnas för att kunna dra av termostaten.

Tillbaka på ruta ett.

Reparera eller underhåll av termostatventil på radiator; verktyg i handen, öppnad ventil, inomhusmiljö.
Skapa konto

ev testa knacka i en torxbits

• Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
T tergo skrev:
Eller försiktigt fram med metallborren?

Era svar råkade fastna i spamfiltret i min epost.

T tergo skrev:
Smart. Testade det inte men gillar förslaget. Ska ha med mig det om jag hamnar i liknande fällor framöver.

P paralun skrev:
Eller försiktigt fram med metallborren?
Testade det också men kunde tyvärr inte borra bort "låspiggen".

Efter lagt ner åtskillig tid på borra, dra, slita så tog jag fram multiverktyget. 30 sekunder senare var ringen borta och jag fick loss termostaten. Den gamla fick åka i papperskorgen och ny inhandlades för 270kr på Rinkaby Rör. Nu är elementet varm och gott igen.
Tack alla.

• Radiatorventil kopplad till vitmålad rörledning med termostat och åldrande färg. Nötning och användning synlig.
    Skapa konto
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.