Jag lyckas inte ta loss termostaten, är det en låsbar variant som man behöver verktyg till?
Elementet är kallt, vet inte om det är termostaten som.är dålig eller om nålen behöver smörjas/motioneras, men jag kan inte ens få loss termostaten.
Någon som sett sådan tidigare?
Ge piggen några smällar med en hammare så den innanför sittande ventilen släpper. Men smörj inte med olja för då förstörs packningen. Vill man absolut smörja kan man ta Biltemas bromsoksfett som inte förstör gummipackningar men vet inte om det gör någon nytta.
Ge piggen några smällar med en hammare så den innanför sittande ventilen släpper. Men smörj inte med olja för då förstörs packningen. Vill man absolut smörja kan man ta Biltemas bromsoksfett som inte förstör gummipackningar men vet inte om det gör någon nytta.
Kloka ord. Jag trodde att det funkade med vilken olja som helst.
Men funkar armaturfett? Jag köpte en liten tub för ett tag sedan när jag skulle byta någon VVS-del.
Kloka ord. Jag trodde att det funkade med vilken olja som helst.
Men funkar armaturfett? Jag köpte en liten tub för ett tag sedan när jag skulle byta någon VVS-del.
Om insexskruven är urgängad borde det gå att bara dra bort termostathuset från ventilen men man får ta i en del.
Den är fortfarande helt inskruvad, bara rundad av någon tidigare ägare genom historien...
Jag trodde att skruven inskruvad fungerade som en slags spärr för att kunna dra den utåt.
Jag testar dra med kraft istället och återkopplar!
Smart. Testade det inte men gillar förslaget. Ska ha med mig det om jag hamnar i liknande fällor framöver.
Pparalun skrev:
Eller försiktigt fram med metallborren?
Testade det också men kunde tyvärr inte borra bort "låspiggen".
Efter lagt ner åtskillig tid på borra, dra, slita så tog jag fram multiverktyget. 30 sekunder senare var ringen borta och jag fick loss termostaten. Den gamla fick åka i papperskorgen och ny inhandlades för 270kr på Rinkaby Rör. Nu är elementet varm och gott igen.
Tack alla.