Värme allmänt
Vittass: Låter klokt. Den sitter rätt "tight" nu. Om skårorna passar, kläms den säkert fast med riningen. Ovärderlig hjälp! 1000 tack!!!
Demmpa: Här finns information, bl.a. manualen, https://www.thermotech.se/produkter/foerdelare-och-shuntar/shuntar/shunt-tmix-xs/shunt-tmix-xs/shunt-tmix-xs/ https://www.vvsbutiken.nu/product.html/shunt-tmix-xs?category_id=1318 https://www.vvsbutiken.nu/dokument/IA500-Shunt%20TMixXS.pdf
addee: Kör en bump här. Någon som kan uttala sig? Tryckslagen är tillbaka nu när alla 3 enheterna går för värme. I sommras körde jag bara kyla i stora aggregatet då de mindre inte behövde köras så var avstängda och därmed ventilerna stängda på inloppet på dom.
växelventil: [citat] Japp knepigt om termostaten gett sig på bägge?
nissebrun: Tack för det. Nu ser jag ju att det är olika storlekar på insexnycklarna. Hade totalt missat det. 😄
Dublin: [citat] Grymt imponerande. Härligt med riktigt hantverk som lever kvar!
Dilato: Vad menar du "hur fungerar den", det är en cirkulationspump med tre olika hastigheter... https://cms.media.wilo.com/dcidocpfinder/wilo44033/1367493/wilo44033.pdf
Magrand: Utbytesinsatsen är denna https://www.rskdatabasen.se/kategori/vatten-varme/uppvarmningkyla/radiatorventiler-koppel/rot-ventiler/21m-4805240-133 Obs. Notera punkt 3 kalibrering i drift o skötsel Använd adapter nm 4805770 + moder MMA termostat Evosense eller handratt ENH 4806097
Strip: Gasol luktar skit. Förbränd gasol luktar camping. Det senare är normalt och inget att oroa sig för, i måttliga mängder. Luktar det skit däremot, kan du ha en läcka som absolut måste åtgärdas.
OneMoreSlice: [citat] Antar att elektronisk är bäst då. Så känns som elementet jag länkade verkar bra 👌
L A Axelsson: Panntilverkera har scheman på olika installtioner. Se tillexempel Baxi.
Guldstrand: [citat] Tack, men det har redan löst sig. Fick köpa en ny termostat.
Demmpa: [citat] Skvallrar inte röret att säkerhetsventilen släpper ut övertrycket?
Josth: Så här står det: "Huset räknas som el- eller gasuppvärmt även om viss värme tillförs småhuset från trivseleldning (motsvarande högst en kubikmeter ved per år) eller energi som alstras av sol eller vind på den fastighet där småhuset ligger eller en luft-luftvärmepump som är äldre än tio år. (Om småhuset är utrustat med annan värmepumpsteknik än just en äldre
Husamatören13: [citat] Jag förstår - jag trodde FTX var i relation till just frånluftsvärmepump, men inser mitt misstag nu när jag läser på lite mer. Om jag förstår det rätt är FTX ett mer avancerat, men i princip, liknande system till exempelvis denna miniventilation, dvs ventilation med värmeväxlare. Förmodar att FTX kanske lämpar sig extra bra i enplanshus där man "enklare" kan dra systemet
Andre.k: [citat] Det är inget inkopplat där nu. Det är alltså förberett för en radiator, men nu är det bara två pluggade rör, så det blir ju inget flöde.
Blejdarn: Nu lite om shuntautomatik. Vattnet i tanken värms upp av pannan till en maxtemperatur, t.ex. 90°. Prexis då ska elden slockna. Sen använder huset upp värmen i tanken som kallnar i en lagom takt. Detta regleras med shunten som blandar i lagom varmvatten från tanken till det som snurrar runt i elementen. Eftersom tanken hela tiden kallnar måste shunten ändras motsvarande. Till slut är
callebergh: [citat] What he said... Men jag har både trasa och mugg. Hängslen och livrem alltså... 😀
BobRob666: Hej, Tänkte kolla med er som är klokare: har byggt till huset och vill gärna få igång värme innan det blir alltför kallt. Ligger 17x2 slingor som byggarna lagt, men de är dragna till två olika platser, en på varje plan och jag tycker det verkar aningen dumt att ha två helt separata system, speciellt då det bara är två slingor på varje plan. Frågan är dock om jag kan få ihop det
Demmpa: Ett sätt är att koppla ena änden till en stor "tank", andra änden kopplar du till tryckluftskompressor, å så blåser du ut brinevätskan. Ett annat sätt är att använda en sugande pump som suger ut vätskan.
Mrlindqvist123: Tack för era inputs! Kikat lite på proportionellt tryck, vilket borde kunna minska förbrukningen något, ffa då elementen inte behöver varmvattnet. Lutar åt en grundfors, lär bli alpha 2, då deras alpha 1 25-60 tyvärr verkar underdimensionerad jmf med nuvarande pump om man tittar på kurvan, och de inte har någon alpha 1 25-80.
Daniel Larsson: Stort tack killar! Visste inte det var vändbart, det förklarar varför det saknas pilar :) Känns riktigt kul att man kan få så bra svar från er båda en söndag eftermiddag/ kväll. Tycker båda är riktigt bra! Det sista är ju till och med bombsäkert :)
Styrtekniker: [citat] Jag har lite koll. De festa golvvärme system får inte ha för varmt vatten. Praxis säger max 40 grader. Har du klinker på golvet? Man behöver inte nya rör från pannan. Fast du behöver en shunt som måste vara någonstans.
Tomy12: Hej experter! Vi har byggt en fullständigt isolerade vinter altan , fönstret är 2 glas. Vi ska installerar kaminen med måttet som ni ser i bilden på samma plats i bilden . (Jag har bygglov)Kaminens är 6 KW och ska montera en helt dubbel isolering skorsten . Tycker ni att det är ok att placerar och installerat kaminen här med ett sånt mått? Fönster kommer inte skadas ?
JGson83: [citat] Okej. Kan man klura ut det baserad på hur det är kopplat inkommande? Ser ju ut som att varje "värmekrets" som går åt lite olika håll består av 2 rör som är kopplade på 2olika inkommande rör (tillopp/retur?) Se bild
ecceman: [citat] Eftersom alla radiatorer utom två är av så skulle jag säga att LLVP står för merparten av värmen. Huset har en öppen planlösning och den kan blåsa fritt. Det blev klart varmare inne när vi slog igång den. Längst bort från LLVP är sovrum som har radiatorer igång nu, men det är allt.
Bas14: [citat] Ja, föråt om det är otydligt skrivet av mig. Cellplast eller vad som helst. Behöver komma upp 12cm till färdigt golv :)
Demmpa: 9 är värmeväxlare, hur många rör är det till/från den? [citat] Bor ni i någon typ av bostadsrättsförening/samfällighet? Misstänker att ni har en sekundär fjv-central. Primära fjv-centralen står då centralt i föreningen och där finns expansionskärlet. https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/din-fjarrvarmecentral/primar-och-sekundarsystem/