gustavholm
gustavholm: [citat] När jag tänkte på golvvärmen tänkte jag att man skulle lägga det ovanpå klinkern alltså ovanpå befintligt golv. Men lutar nog åt en till llvp och nytt FTX sedan längre fram solceller 👍
2 svar · 852 läst
Tomtom79
Tomtom79: [citat] Tyvärr är det också vanligt att man bara drar fram de två som ska användas. Snålar in på den tredje tråden och den dagen det ska balanseras om får man antingen dra nya trådar eller så får man fulkoppla :-) Men detta ser fint ut!
9 svar · 1,3k läst
·
EdwinG84
EdwinG84: Hej är på personskador, men jordfelsbrytare skyddar mot brand
10 svar · 1,8k läst
·
M
Mortsken: Ja, har bilder på innan jag började renovera så borde inte vara något problem. Kan säkert gräva fram någon bild på längre tillbaka också om det ska krävas.
6 svar · 3,1k läst
·
Dr Benz
Dr Benz: Jag är helt med dig och känner precis likadant. Och man kan försöka åtgärda det men ibland får man bara se sig slagen.. Efter att ha renoverat ett helt hus så dyker sådana här saker upp med tiden. Många syns aldrig men jag skulle tvunget ändå åtgärda. Men till slut blir att så länge det inte syns och det inte påverkar byggnationen så rör man det inte. Annars kommer iaf jag
7 svar · 1,4k läst
·
J
Josth: Man kan i undantagsfall ta bort den lilla röda pluggen och skruva in insexskruven helt. Då ställer man om kopplet till tvårörssystem och tvingar alltså allt värmevatten via radiatorn och inget i kopplets bypass. Då ska man byta till en blå plugg eller blå tejp. Viktigt då att termostaten står på max för att inte strypa den slingan. Det ger lite mer värme i radiatorn men på
6 svar · 1,7k läst
·
A
Alfred2: Det verkar vara cirkulationspumpen till golvvärmen som får frispel och vibrerar. Frågan är vad den protesterar emot🤷🏻 Vi har en cirkulationspump till golvvärmen och en till radiatorerna.
4 svar · 1,1k läst
J
J-SE: [citat] Tack! Men behöver jag inte tömma systemet först?
4 svar · 3,3k läst
·
Demmpa
Demmpa: Ja, den med slangen på. Det ser ut som att difftemperaturen är lite för låg, bara några grader, bör ligga på 5-7°, sen är det nästan lite för varmt i golvvärmeslingorna detta med tanke på att det fortfarande bara är höst. Är systemet injusterat? Ställdonet för "bad 215" är nästan helt stängd, gäller även för "sov 242" medan ställdonet för "sov 246" är nästan helt
2 svar · 2,5k läst
·
J
juanxxx: 21 starter senaste dygnet. Att jämföra med 65 starter när jag startade denna tråd. Temperaturen ligger mellan 20-21 på övervåning och mellan 19-20 i källaren nu.
45 svar · 8,2k läst
·
D
Daniel Larsson: [citat] Grym input, tänkte jag inte på :) 70% är ju under mark då fönstret i bild ligger 10-30cm ovan mark.
5 svar · 1,8k läst
·
U
Utsliten och utdömd: [citat] 40-50cm Hasopor i grunden och träfiber i bjälklaget Halva huset har källare som är utgrävd runt sekelskiftet.
9 svar · 1,4k läst
Mjukvarutönten
Mjukvarutönten: Något åt detta hållet
11 svar · 919 läst
·
J
Jörgen Petersson1: [citat] Och inget tjafs med att byta ventiler utan de fungerar rakt på de gamla?
7 svar · 3,5k läst
·
J
jayal1972: Hej och tack för ditt svar. Ledsen jag hade missat ditt inlägg. Det mesta av ovanstående är nu inkopplat. Ritningen ovan var en tidig skiss. Inkopplingen är gjord mot en konvektor till att börja med. Planen är att koppla in ytterligare två så småningom. Bilder kommer :-) Tack! Mvh Joakim
2 svar · 1,6k läst
·
J
john.r: Jo, jag har också tänkt på det där med takfläkt och även tilläggsisolering då jag också bor i 70-talsvilla men det blir ett senare projekt :) nästa steg lär blir att få hit en kunnig hantverkare och ta fram en vettig plan/kolla på takisoleringen
8 svar · 2,4k läst
·
R
Rickard1973: [citat] Tack för tipset. Har faktiskt gjort precis det du rekommenderade och installerat exakt det. Funkar bra so far.
2 svar · 1,0k läst
hansulainen
hansulainen: [citat] Tack du, kan du inte göra en bild hur hela din värmecentral ser ut, bara nyfiken :)
3 svar · 968 läst
·
Demmpa
Demmpa: Den är en Danfoss, Vilken diameter har halsen? [bild]
1 svar · 1,3k läst
·
M
Madelene Östman: [citat] Tack! Då ska jag leta fram polygripen och se om det lossnar 😀
2 svar · 1,8k läst
·
B
Bond Vagabond: [citat] Tack det var min nästa fråga.
4 svar · 931 läst
·
M
MrUnited91: Löste du problemet?
1 svar · 2,6k läst
·
U
Utsliten och utdömd: Max flöde på alla slingor. Så inte direkt för hårt strypta. vad står cirkulationspumpen på för inställning?
5 svar · 3,1k läst
·
J
juanxxx: Rörmokare bytte packning och vred åt lite muttrar. Hade säkert gått att göra själv för den händige… nu är det åtgärdat och ser bra ut.
7 svar · 1,6k läst
·
J
juanxxx: Hej, Vi bytte bergvärmepump. 6 månaders leveranstid. Här är reflektion efter bytet: https://www.byggahus.se/forum/threads/ivt-greenline-he-c9-rimligt-antal-starter.503041/
10 svar · 1,6k läst
V
Villerkulla16: Tack, jag testar det.
2 svar · 619 läst
·
Kenneth Bothen
Kenneth Bothen: [citat] Hej. Knycker tråden och undrar över liknande.. Fläkten i vår går problemfritt sedan 1990. Sotaren var på besök i somras. Nu när vi börjar elda är det dåligt drag ur ventilerna framtill trotts full fläkt! Har inte hänt förut. Tittar in till fläkten och det verkar som isoleringen har tryckts ihop lite för mycket? Fläkten ger mer luft om mässingsluckan vid fläkten öppnas
2 svar · 3,6k läst
·
A
Ankikatt: [citat] Bara för att veden är gratis, så vill jag inte slösa.
6 svar · 1,9k läst
·
L
Lilljonte: Stort tack för svaren på min fundering/fråga. Får fundera vidare och se vilket alternativ som skulle fungera bäst beroende på husets beskaffenhet som vi köper. Ett enplanshus kanske är att föredra om det går att sprida värmen mellan rummen med en luftluftvärmepump eller i annat fall en luftvatten…..om det blir ett hus i två plan… I huset vi bor i har jag två luft/luft
6 svar · 1,1k läst
K
KjellFlanell: Tack, det verkar som det löste det!
13 svar · 2,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.