Värme allmänt
David Wallin: För att göra en lång historia åtminstone lite kortare: Jag har en luft/luftvärmepump centralt på nedervåning, kompletterat med vanliga elradiatorer i de flesta rum. Värmepumpen klarar inte själv att värma hela huset så elementen används (men så lite som möjligt såklart). Elementen styrs av ett förhistoriskt elektroniskt styrsystem med kabelanslutna tempsensorer i rummen. Jag har
lostinsweden: See rätt ut. Man kopplar tillopp tillopp om returen kopplas in på din returledning (3 rör) eller även tillopp tillopp retur retur (4 rör). Kolla Nibes princip och din likna den högsta https://www.manualslib.com/manual/2041772/Nibe-Ukv-100.html?page=7#manual
TuXy: [citat] Grymt! Då förstår jag principen för shuntens justering. Tack!
Lewdis: Tog en bild väggen bakom där beredaren står. Där syns de att de gjort en koppling från ledningen till sovrummen på nedervåningen. Kan man inte göra en liknande lösning för garaget utan några andra kopplingar?
TommyC: Att smörja ventiler med 5-56 eller wd40 är en mycket dålig idé om man inte först har kontrollerat att packningarna i ventilerna tål den valda oljan. Gummi typ EPDM tål inte mineralolja. Gummimembran i expansionskärl kan vara tillverkat av EPDM.
Cerb: [citat] Drar ström, om än relativt lite. Annars så länge som rören är dimensionerade för den effekt radiatorerna som är anslutna ska avge så finns det väl inga. (Dvs dimensionerade att klara det med tillräckligt långsamt flöde att de undviker ”flödesljud”) Något man kan ha som lathund för dimensionering för en högsta effekt 45/55: 15mm : 1,5 kW 18mm : 2,7kW 22mm : 5,0 kW
Ove Germundsson: Ställmotorn får spänning men ventilen öppnar inte. Ställmotorn är ju kontaktlös mot ventilen och ventilkäglan måste få en kraft som trycker in spindeln i ventilen som då öppnar. Handmanövrering fungerar. Utegivare och framledargivare är ok.
useless: Räcker det inte med golvvärmen? Oljefyllda radiatorer härstammar från den tiden man hade bimetalltermostater med stor hysteres. Då hjälper den högre massan till att jämna ut temperatursvängningarna. Moderna radiatorer har elektronisk reglering och har inget behov av den extra massan. Då är det bättre med en lätt och slimmad modell som reagerar snabbt.
Pandre: Finns det ngt sätt på IVT pannan som innebär att man stryper varmvattenförsörjning och låter pumpen bara fokusera på värme? Som svar på min egen fråga. Kan det vara så enkelt att jag i menyn väljer varmvattensystem "AV"?
Richard Olsson84: [citat] Okej.. ja det är det jag tycker är konstigt.. att det inte finns nån direkt omdömen från köpare, varken positiva eller negativa🙄 dom har ju funnits i Sverige sedan början på 2000 talet som jag har fattat de och inte mer skriverier på forum.. men jag tänker såhär att om folk är missnöjda så skrivs det en jäkla massa men om folk är nöjda så är det rätt
Demmpa: Skissa upp hur allt är kopplat. Hur varmt är det i rummet där pannan står? Hur varmt/svalt hade ni velat ha i rummet? Sommartid så är all spillvärme från pannan onödiga förluster. Vintertid så är det spillvärmen (temperaturskillnaden mellan börvärde och ärvärde) från rummet ut utomhus som är onödiga förluster. Edit: En 10 minuters dusch förbrukar ca 5 kWh energi.
Demmpa: ja, alla termostatventiler med förinställning brukar stå på max flöde vid leverans.
Eldacar: Fick hem plugg med mutter idag och skred till verket. När jag hade tömt första radiatorn och skulle dra dit pluggen visar det sig förstås vara en annan gänga. Verkar som att kopplingen har M26x1,75 och muttern M26x1,5. Typiskt.
Demmpa: Det finns sockelradiatorer, tex, https://www.sanova.se/produkt/kok/kickspace/kickspace-flaktelement
Jörgen Petersson1: [citat] Vad menar du? Vad går bra ändå?
LaT: C-pump ska kunna ge max behövt flöde vid 0,1b tryckuppsättning (ha gärna en tryckstyrd pump så reglerar den själv). Flödet stryps sedan på varje radiator så att den ger erforderlig effekt. Läs denna länk https://www.byggahus.se/forum/threads/handbok-foer-inreglering-av-radiatorer.183964/
boihus123: Hmm då borde den sitta i taket. I kina är det vanligt man har infralampa i badrumet man står under efter eller man duschat, i de södra/mellersta delarna sakans oftast uppvärminng system. Det funkar bra som punkt värmare och rätt effektivt då man bara värme upp sig själv.
Mackan19: [citat] Verkar stämma bättre! Bör jag omgående se till att få den utbytt med tanke på hur min ser ut?
matshd64: köpte en på biltema verkar funka bra
Kardan79: [citat] Tack! Synd att det inte framgår hur konsolen "betecknas". Har än så längre inte hitta på någon konsumentinriktad webbplats, eller fysisk butik i närheten av Uppsala, som jag kan se saluför de aktuella konsolerna. MEN, då jag inte vet hur konsolerna betecknas/vad de "heter", så måste jag hela tiden jämföra med bilderna. Det finns därför en uppenbar risk för att jag missat
fribygg: Vermont Castings har eldstäder i flera storlekar, numera är kronan svag så de har blivit ganska kostsamma att köpa.
TommyC: Det är en stor besparing att slippa installera ett nytt rörsystem och återanvända befintliga rör där detta är möjligt och ger ett bra resultat. Kostnaden för rören är liten men arbetsinsatsen är stor och dessutom är det oftast svårt att hitta en dragning av de nya rören som inte är störande. Anledningen till att det fortfarande installeras 1-rörsystem vid nybyggen är att
Anders Fridholm: Tjena Har byggt om i pannrummet och uppgraderat shunten bla . MEN när jag mitt nöt satte dit ställdonet, som jag hade sen innan, så satte jag den på nått vis fel. Jag tror inte att jag satte shunten och donet i samma läge Hur som helst när jag skulle lossa mittskruven som håller fast donet så går det bara runt. Fattar inte hur det skulle kunnat bli gängpaj eller missar jag något
ollespappa: [citat] Ja, det är jag med på men frånluften sitter på ställen där varmluften från llvp når sämst/inte alls. Helst skulle jag vilja koppla på mig på frånluften för att tillföra ännu mer värme till den. [citat] Drar jag ner eftervärmaren så får jag 17.x grader i sovrum 2. Temperatur i köket 22.2, badrum 19.7 och tvättstugan 20.7 och runt 10 grader ute.
HasseTeknik: [citat] Kan tydligen variera med modell då. Jag har en list, som taket vilar på i bakkant. Contura 560 T/K.
frause: När du nu har hittat ett fel skulle jag återställa som det var och se om det fungerar som det ska. Brukar inte vara bra att ändra på fler saker samtidigt. Det blir bara svårt att förstå vad som gjorde skillnad. Vem vet, det kanske var rätt injusterat från början?
Fastighetsskötarn: Hej! Vi har ett hus byggt 1964 i lättbetong med betongbjälklag mellan våningarna. Rören till radiatorerna ligger mestadels mellan betongbjälklag och övervåningens trägolv. Vi har haft problem med luft i systemet i några år. Det visade sig i sommar att expansionskärlet var helt vattenfyllt och vi bytte det. Antagligen därifrån luften kommit. Nu tappar systemet tryck, långsamt. Från