Värme allmänt
Demmpa: 9 är värmeväxlare, hur många rör är det till/från den? [citat] Bor ni i någon typ av bostadsrättsförening/samfällighet? Misstänker att ni har en sekundär fjv-central. Primära fjv-centralen står då centralt i föreningen och där finns expansionskärlet. https://www.tekniskaverken.se/privat/fjarrvarme/din-fjarrvarmecentral/primar-och-sekundarsystem/
Sobotson: Ah juste! Det är ju nästan en hel pump som saljs där. Tack för hjälpen! Nu får jag bara lösa hur jag sen får bort all luft från systemet, pannan är i nedre plan, golvvärmen ovanför. Har inte riktigt förstått alla rör än :)
Josth: Känna på pumpen med fingertopparna om den vibrerar lite grann. Känna på in- och utgående rör om de är varma (om framledningstemperaturen är tillräckligt hög för att kunna känna det). På vissa modeller går det att se motoraxeln i mitten, ev bakom ett skruvlock som man får lossa. En cirkulationspump kan ofta hjälpstartas med en skruvmejsel som vrider runt motoraxeln tills den
Buffelen: Hjelp til å få termostat til å fungere. Har vannbåren varme og termostater og slikt fra thermotec. Men får de ikke til å åpne. Har byttet batteri, trykker jeg på knappen inni termostaten så blinker lyset litt. Blinker også i styringsboksen. Men skjer ikke noe mer.
Zellero: Hej. Jag har en gammal valor fotogenkamin som röret som håller veken är lite trasigt i hålen där kugghjulet ska dra upp plåten. Har försökt få bort plåten och tänkte vrida den, då det ser likadant ut på 4 sidor. Nån som vet hur man gör? I annat fall, går det bra att klippa av veken ca 5cm på toppen, så man får ner den? Som det är nu går.den ju inte att släcka.
sagan1: Nu fuktas knappt papperet och kan nog vrida åt nippeln mer.Skaffat lin och locher pasta men väntar på råd el hjälp från svärfar som varit rörmokare.Bätte läcka på vardag än helg.Varit dolt bakom en fåtölj men vi dammsuger med viss regelbundenhet... så inte stått länge.
Demmpa: [citat] Om inte radiatorventilen har möjlighet till förinställning så använder man returventilen till förinställningen.
Sixten76: Hej! Har läst boverkets information om energieffektivisering, blir dock inte riktigt klok på svaren. Jag har idag en gammal panna för pellets/elpatron, där pelletsbrännaren är defekt (sedan våren), så elpatronen står för värmen nu. Jag skulle vilja ersätta eller komplettera med en luftvattenvärmepump. Kvalar detta in för stödet? Eller finns det registrerat någonstans att jag kört
Ullattibygg2021: [citat] Har samma problem. Vid monteringen av golvspånet har en skruv punkterat slangen. Har aldrig fyllt vatten i den då den inte höll tryck. Funderar på att mata in elektrisk värme "slang"/kabel har någon provat att göra detta och isåfall fungerar det bra
Drburr: Tittar också på i4. Det är den eller morsö 81-91 som jag kan skohorna in i ett hörn och mura in. Hur har den funkat?
ingemarlundgren: [citat] He igen. Vet du vilken typ av [citat] Hej igen. Vet du vilken typ av ventilkägla jag behöver utifrån fotona?
Jochi: Det blir knappt märkbart fuktigare inne om man sänker rumstemp ett par grader, som från 21 till 19 C. Fuktmätare mäter sällan exakt och har en tendens att åldras så att de visar för lite med åren. ”Naturlig relativ fuktighet” inne beror av fuktigheten ute och framför allt av utetemperaturen. Ju kallare ute, ju lägre relativ fukt inne. Det är när utetemp är låg som
Cerb: [citat] Maximala bidraget är 30K. 50% av materialkostnaden upp till denna nivån.
Demmpa: Bild på det som ska kläs in? Storlet? Hur ser det ut runtomkring?
Lönnstugan: Frågan gäller ett småhus (radhus i 2 våningar + källare totalt 70kvm boyta) med gaspanna som värmer vatten + element idag vilket är dyrt. Grannar har bytt till enbart luft/vattenpump eller kombinerat stödvärme på gas med luft/luftpump. Det är definitivt en skillnad i pris på luft/vatten och luft/luft i inköp och installation även om 2 inblås kommer behövas för luft/luft. Hur ska
Tomtom79: Det ska nog vara ganska tätt också. När du sätter en skiva eller film på insidan isolerar det ju, då blir glasrutan kallare. Den varma och fuktiga luft som smiter in kommer släppa sin fukt på glaset och ge kondens. Så risken finns att det tar skada i längden om du inte får det tätt. Man ser ju samma fenomen med typ plissegardiner som är dubbla, blir lätt kondens på rutan bakom.
Ahlbom: Toppen, tack Magrand! Precis vad jag inte lyckades hitta fram, blir att beställa ett par stycken sådana och packa om dem.
[old rusty]: Nu hittar jag givetvis ingen bra steg för steg, kanske är för trött. Bara samma dravel jag häver ur mig "det är enkelt, bara skruva isär och täta". 1) Stäng ventilen och stäng av cirkulation i radiatorsystemet (oklart om det sista behövs, men känns bättre). Jag har som max fått en handfull vattendroppar som kommit ut vid fyllt system. 2) Lossa kupolmuttern 3) Knacka bort vredet, det
yehor: [citat] Ja, max 100meter 14mm står det, vilket ska motsvara 15m2.
tnekensam: [citat] Ja, efter att kört i två timmar började värmen öka i elementen. Så nu verkar det fungera bra, tack för upplysningen
Fideliox: [citat] Kanske man kunde köpt 2 st och kört på låg fart istället? 🤔 [citat] Nåt förslag på material den kan stå på? Just nu står den direkt ovanpå plasten.
LenaBsson: Hej! Vi har en gammal Keddy Impuls från -79 som nu börjar på att gjort sitt. Eller? Sotaren hittade sprickor i plåten, har någon bytt plåtarna eller fixat på annat sätt? Annars; någon som kan tipsa om likvärdig kamin? Keddy impuls har ett system med isolerade aluminiumslangar och ett fläktsystem som blåser ut den värmda luften i övriga delen av huset!
Nex.www: Hej. Jag håller på att skaffa en shuntstyrning till mitt värmesystem. Hittade en helt ny shuntstyrning ESBE CRB122 för 2500sek. En ny motsvarande heter CRB221 och kostar 4390 sek. https://ulma.se/sv/tillbehor/varmereglering/esbe-crb221-tradlos-shuntautomatik Jag hittade ingen beskrivning på vad är det för skillnaden mellan dem två förutom att det står att CRB221 är egentligen en
Plåtslagarnn: [citat] Kikat på dessa, men tror jag bara använder de gamla kopplena igen! Måste ändå flytta ut de så blir lite för mycket kaka på kaka om ja ska kora och flytta ut!