Håller på att byta termostater/vred på alla mina vattenburna radiatorer nu.
Har enbart en bild som visa ytterdiameter på gängan där termostaten/vredet ska på.
Det går att skruva loss den metallpipen där så att stiftet syns, men följer den aluminiumbiten med när man köper en ny termostat/vred?
Har enbart en bild som visa ytterdiameter på gängan där termostaten/vredet ska på.
Det går att skruva loss den metallpipen där så att stiftet syns, men följer den aluminiumbiten med när man köper en ny termostat/vred?
Ser mycket likt dom jag bytt ut, köpte huset för ett år sedan. Alla termostater ur funktion i en låda i pannrummet fanns en oanvänd termostat, på kartongen står det:
HM Raditherm
Passande termostatdel: 1600 etter 1602 (om du ser axiellt in i termostathuset sitter en pappremsa med nummer där)
AB Holmgrens Armaturfabrik
330 30 Gnosjö Tel. 0370 91490
Jag bytte termostat och hus till Danfoss RA-N 10 3/8 och RA 2990
HM Raditherm
Passande termostatdel: 1600 etter 1602 (om du ser axiellt in i termostathuset sitter en pappremsa med nummer där)
AB Holmgrens Armaturfabrik
330 30 Gnosjö Tel. 0370 91490
Jag bytte termostat och hus till Danfoss RA-N 10 3/8 och RA 2990
Byte av termostatventiler innebär att man måste tömma systemet på värmevatten och skruva bort de gamla ventilerna. Sedan lin och pasta och dit med de nya ventilerna. Återfyllning och luftning av systemet. Kolla att det är tätt överallt. Anlita en rörmokare om du är osäker.
Sök på nätet så får du bilder på Danfoss RA-N 10 3/8 och RA 2990
OBS att termostatventilen Danfoss RA-N 10 3/8 finns i olika storlekar, du måste mäta diametern på rören för att få rätt storlek.
När du ska demontera huset är en varmluftspistol bra verktyg att värma loss det gamla linet.
OBS att termostatventilen Danfoss RA-N 10 3/8 finns i olika storlekar, du måste mäta diametern på rören för att få rätt storlek.
När du ska demontera huset är en varmluftspistol bra verktyg att värma loss det gamla linet.
Är det dessa rördimensioner som är intressanta?
Behöver jag inte skriva loss "t-kopplingen" för att se vad det är för gängor?
Med tanke på att gängorna såg så grova ut enligt andra så kanske det är en gammal gängning här med?
Behöver jag inte skriva loss "t-kopplingen" för att se vad det är för gängor?
Med tanke på att gängorna såg så grova ut enligt andra så kanske det är en gammal gängning här med?