Hej, Jag har en svår nöt att knäcka (tror jag) och hoppas nån/några kan hjälpa till.

Först en beskrivningen av problemet: Trycket I värmesystemet sjunker till 0 (noll) efter 12-24 timmar från att jag fyller på (till 1bar).

För det andra, liten beskrivning av värmesystemet: IVT värmepump, med två tankar för varm vatten, en större för hushåll varmvatten och en mindre (arbetstank) för Vatnneburen golvvärme. Mellan dessa tankar finns expansionkärl och själva marometer som visar trycket.

Värmepanna med rör och ledningar i ett utrymme, säkerhetsinformation och etiketter synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Expansionskärl, röd ventil, manometer, kopparledningar, teknisk installation, under bänk, lila trasa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad som är gjort tills nu (av rörmokare): Vi har bytt några tilloppsventil som såg ut att släppa/läcka lite.
VVS-installation med ventiler och rörledningar mot en vit vägg, möjlig korrosion, kopplingsdetaljer synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kollade att expansion kärl har luft genom att trycka in luft ventilen (Den som bildäck ventil i bilden ovan), ingen vatten kom ut. Bytte säkerhetsventilen (röd hatt bakom marometern i bilden ovan)

Och sist Spolade alla slingor för att få bort luft (fikor). Installerade automatiskavluftare både på nedre och övrevåning.

Mässingsventil med rött topplock, installation för vatten, rörkopplingar, okänd användning, inomhusmiljö, kablar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



Rörmokaren säger att jag ska fylla på varje 48h för att få bort all luft, om det fortsätter så är det en läcka. Det enda luften jag märker är det som samlas I den stora vattentanken. Sen om tillförseln till golvvärme slingorna stängs av så fortsätter trycket att sjunka.


Nu till mina frågor/funderingar:
1. Ska man verkligen fylla på varannan dag?
2. Hur mycket vatten är det man fyller på, undrar vart det tar vägen.
3. påverkar all vattenledningar I huset trycket vid expansionkärlet eller är det bara och endast för vattenburna värmesystemet.


Tacksamm för alla tankar.

PS: Ge gärna återkoppling om sättet jag skriver är bra eller dåligt och varför. Bara andra gången jag skriver här. Vill veta om man ska ge mycket/all info på en gång med risk för att komplicera bilden eller ta en del/fråga I taget.
 
Nej, man ska inte behöva fylla på vattnet varannan dag. Det vatten du fyller på måste ju försvinna någonstans. Jag skulle börja med att kolla säkerhetsventilen me trädgårsslangen på andra bilden om den läcker ut lite. Leta var den går å se om det droppar där
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Som tidigare nämnt, kolla säkerhetsventilen vid exp kärl, ibland kan denna behöva motioneras lite, öppna och stäng några gånger.
 
V Vector skrev:
Nej, man ska inte behöva fylla på vattnet varannan dag. Det vatten du fyller på måste ju försvinna någonstans. Jag skulle börja med att kolla säkerhetsventilen me trädgårsslangen på andra bilden om den läcker ut lite. Leta var den går å se om det droppar där
Säkerhetsventilen är nyligen bytt.

Bytte säkerhetsventilen (röd hatt bakom marometern i bilden ovan)
 
Läste nog lite slarvigt. Ja då är det lite dektetivarbete att hitta läcka. Någon golvärmeslang som fått spik i sig någongång å nu börjat läka
 
V Vector skrev:
Läste nog lite slarvigt. Ja då är det lite dektetivarbete att hitta läcka. Någon golvärmeslang som fått spik i sig någongång å nu börjat läka
Även när jag stänger av tillförsel till slingorna och returen (grön kran uppe o nere i bilden) så fortsätter trycket att gå ner lika snabbt. :(
 
  • Garderob med öppen dörr som visar ett rörsystem med flera ventiler, två markerade med röda cirklar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Visste att det var en svår nöt att knäcka, hoppas nån kan hjälpa varför luft samlas i aukumulatortanken?
 
T Tony_S skrev:
Visste att det var en svår nöt att knäcka, hoppas nån kan hjälpa varför luft samlas i aukumulatortanken?
Det är inte så att läckan finns i slingan i tanken.
 
T
Börja med att kontrollera/mäta förtrycket i expansionskärlet, att bara trycka på ventilen räcker tyvärr inte 🙃
 
  • Gilla
Daniel 109
  • Laddar…
T tobbetk skrev:
Börja med att kontrollera/mäta förtrycket i expansionskärlet, att bara trycka på ventilen räcker tyvärr inte 🙃
Visst ska det vara 0.5 bar i expansionslärlet?
 
M Magnus Eriksson7 skrev:
Det är inte så att läckan finns i slingan i tanken.
Hmm. hur kontrollerar man det?
 
T Tony_S skrev:
Hmm. hur kontrollerar man det?
Du kan koppla ifrån in och utgång och trycka slingan,eller så rinner det i den fasten den ska va tom.
Är ingen rörläggare men så kan jag tänka mig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.