Hej, Jag har en svår nöt att knäcka (tror jag) och hoppas nån/några kan hjälpa till.
Först en beskrivningen av problemet: Trycket I värmesystemet sjunker till 0 (noll) efter 12-24 timmar från att jag fyller på (till 1bar).
För det andra, liten beskrivning av värmesystemet: IVT värmepump, med två tankar för varm vatten, en större för hushåll varmvatten och en mindre (arbetstank) för Vatnneburen golvvärme. Mellan dessa tankar finns expansionkärl och själva marometer som visar trycket.
Vad som är gjort tills nu (av rörmokare): Vi har bytt några tilloppsventil som såg ut att släppa/läcka lite.
Kollade att expansion kärl har luft genom att trycka in luft ventilen (Den som bildäck ventil i bilden ovan), ingen vatten kom ut. Bytte säkerhetsventilen (röd hatt bakom marometern i bilden ovan)
Och sist Spolade alla slingor för att få bort luft (fikor). Installerade automatiskavluftare både på nedre och övrevåning.
Rörmokaren säger att jag ska fylla på varje 48h för att få bort all luft, om det fortsätter så är det en läcka. Det enda luften jag märker är det som samlas I den stora vattentanken. Sen om tillförseln till golvvärme slingorna stängs av så fortsätter trycket att sjunka.
Nu till mina frågor/funderingar:
1. Ska man verkligen fylla på varannan dag?
2. Hur mycket vatten är det man fyller på, undrar vart det tar vägen.
3. påverkar all vattenledningar I huset trycket vid expansionkärlet eller är det bara och endast för vattenburna värmesystemet.
Tacksamm för alla tankar.
PS: Ge gärna återkoppling om sättet jag skriver är bra eller dåligt och varför. Bara andra gången jag skriver här. Vill veta om man ska ge mycket/all info på en gång med risk för att komplicera bilden eller ta en del/fråga I taget.
Först en beskrivningen av problemet: Trycket I värmesystemet sjunker till 0 (noll) efter 12-24 timmar från att jag fyller på (till 1bar).
För det andra, liten beskrivning av värmesystemet: IVT värmepump, med två tankar för varm vatten, en större för hushåll varmvatten och en mindre (arbetstank) för Vatnneburen golvvärme. Mellan dessa tankar finns expansionkärl och själva marometer som visar trycket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad som är gjort tills nu (av rörmokare): Vi har bytt några tilloppsventil som såg ut att släppa/läcka lite.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kollade att expansion kärl har luft genom att trycka in luft ventilen (Den som bildäck ventil i bilden ovan), ingen vatten kom ut. Bytte säkerhetsventilen (röd hatt bakom marometern i bilden ovan)
Och sist Spolade alla slingor för att få bort luft (fikor). Installerade automatiskavluftare både på nedre och övrevåning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Rörmokaren säger att jag ska fylla på varje 48h för att få bort all luft, om det fortsätter så är det en läcka. Det enda luften jag märker är det som samlas I den stora vattentanken. Sen om tillförseln till golvvärme slingorna stängs av så fortsätter trycket att sjunka.
Nu till mina frågor/funderingar:
1. Ska man verkligen fylla på varannan dag?
2. Hur mycket vatten är det man fyller på, undrar vart det tar vägen.
3. påverkar all vattenledningar I huset trycket vid expansionkärlet eller är det bara och endast för vattenburna värmesystemet.
Tacksamm för alla tankar.
PS: Ge gärna återkoppling om sättet jag skriver är bra eller dåligt och varför. Bara andra gången jag skriver här. Vill veta om man ska ge mycket/all info på en gång med risk för att komplicera bilden eller ta en del/fråga I taget.
Nej, man ska inte behöva fylla på vattnet varannan dag. Det vatten du fyller på måste ju försvinna någonstans. Jag skulle börja med att kolla säkerhetsventilen me trädgårsslangen på andra bilden om den läcker ut lite. Leta var den går å se om det droppar där
Säkerhetsventilen är nyligen bytt.V Vector skrev:
Bytte säkerhetsventilen (röd hatt bakom marometern i bilden ovan)
Även när jag stänger av tillförsel till slingorna och returen (grön kran uppe o nere i bilden) så fortsätter trycket att gå ner lika snabbt.V Vector skrev:
Klicka här för att svara
