Byggahus.se
Tja!

Skall koppla in begagnat element som jag inte har kopplingsdosan på. Har kapat kabeln och anslutit två faser och jord men det startar inte. Kanske nämna att jag inte skall ha någon extern styrning och inga "slavelement". (Har bra koll vilka ledare som är faser, nolla och jord ur väggen.) Elementet har ju ytterligare två färger utöver den svarta, vita och jorden som är blå och brun. Det är nu som jag funderar lite. Den blå och den bruna behövs bara om man skall styra andra element (eller?) och det ända behövs två faser och jord för att det skall fungera. Det har det ju gjort på modeller av äldre variant vet jag. Vet även att elementet fungerade innan jag fick det så jag antar att jag gör något fel.

Nån som komma med lite vägledning?

/Dave
 
Det brukar vara totalt fem trådar. Gul/grön, brun, svart, vit, blå. Funktionerna brukar vara: jord, fas 1, fas 2, nattsänkning, slavstyrning. Det är korrekt att anslutningarna för nattsänkning och slavradiator inte behöver anslutas om dessa funktioner inte skall användas. Är du säker på vilken färg som är vad?
 
Fick du med väggdosan till elementet, på locket står det vad som är vad, och hur det det ska anslutas
 
A Avemo skrev:
Det brukar vara totalt fem trådar. Gul/grön, brun, svart, vit, blå. Funktionerna brukar vara: jord, fas 1, fas 2, nattsänkning, slavstyrning. Det är korrekt att anslutningarna för nattsänkning och slavradiator inte behöver anslutas om dessa funktioner inte skall användas. Är du säker på vilken färg som är vad?
Helt säker på mina färger/trådar. Både i elementet och de som kommer från centralen.
 
J jonaserik skrev:
Fick du med väggdosan till elementet, på locket står det vad som är vad, och hur det det ska anslutas
Nej, fick ju inte med dosan men jag har manualen för elementet i PDF-form och där finns schemat. Det är därför jag blir konfunderad. Jag tycker ju att jag gjort rätt.
 
LVI har normalt en stickpropp på sig och färdigkopplat för dosan, klart det går att klippa stickproppen och koppla direkt. Då är nästa fråga, vilka tampar från elementet som gick till stickproppen, är nog där som problemet ligger. Blir till att gå till en shop som säljer dom och få läsa/se hur dom är i kontakten. Någom genväg finns nog inte. har kopplat in en del, men då med stickpropp och behövt bry mig vad som fanns i stickproppen
 
D daspunner skrev:
Helt säker på mina färger/trådar. Både i elementet och de som kommer från centralen.
Jag har en lös LVI-termostat liggande. När jag öppnar den och försöker förstå funktionen ser det väldigt mycket ut att vara enligt följande:
Blå: fas 1
Brun: fas 2
Svart: slavradiator
Vit: nattsänkning
Jag tycker att du skall kolla upp dina färger en gång till. Det finns ju inte så mycket att välja på. Blir det inte varmt när du har spänning på så är det antingen spänning på fel trådar eller så är den trasig.
 
Will do that!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.