Hannibal65
Hannibal65: jag funderar på att öppna upp ett rum och bygga till en veranda/uterum i allmogestil, då övriga huset är ganska väl bevarat. Har funderingar runt kostnader, fönster mm Har googlat runt och en del fönsterfirmor har priser som gör att man baxnar. Ja, jag vet att man får vad man betalar för men tar tacksamt emot tips.
0 svar · 1,0k läst
F
Finndjävel: Undergolv och furugolv är tillräckligt starkt så länge som det är stumt under. Snabbast och lättast är det att lägga furugolvet först och innerväggen senare. Vill du ha ett snyggt golv utan synliga skruvar så måste du fästa det i honsponten. Antingen genom att först borra med en liten borr och sedan skruva, eller med märlor/klammer.
1 svar · 1,9k läst
T
Tohatsu: Trafikverket rekommenderar avslag pga att de inte vill ha mer än en utfart per fastighet. Har verkligen Trafikverket något att säga till om på en privat väg?
20 svar · 10,0k läst
·
holmberg87
holmberg87: Precis, håller med ovanstående. Bygg direkt erat uterum eller inglasning med platta och golvvärme. Annars skulle jag bygga trädäck över hela
4 svar · 3,9k läst
N
Noseone: [citat] Finns en tråd om detta på byggahus. https://www.byggahus.se/forum/threads/boverket-ger-klartecken-till-stoerre-attefallshus.316416/
5 svar · 1,9k läst
T
Thomas_Blekinge: Ska du riva befintligt tak och sätta nya moduler på befintlig BV? Tapetsera inte det första året för det blir sättningar och då måste du göra om allting. Av samma anledning skulle jag inte välja klinker och kakel i övervåningens badrum. Tänk p att dra rikligt med tomrör och att ha minst två-tre elgrupper för ÖV.
1 svar · 1,3k läst
T
Thomas': Det har jag tänkt på! En annan sak, jag läste att det fanns någon husleverantör som man kunde planera sin tomt online, är det någon som vet vilken husleverantör det är?
20 svar · 3,4k läst
·
Buildgates
Buildgates: Ansatsen är nu att ha en utbyggnad på 4x5 meter som är förskjuten bakåt enligt nedan. Det gamla sovrumsfönstret får då ersättas med en innerdörr. Tänker att detta blir lite enklare än att förlänga gaveln eftersom utbyggnaden blir lägre och att man slipper riva bärande delar. Plus att hallfönstret blir kvar. Kommentarer på det? Skulle det vara bättre i något avseende att bygga
3 svar · 6,8k läst
·
J
justusandersson: Dina ritningar är väl inte helt skalenligt ritade? Taklutningen verkar vara väl låg på den sista fasadritningen. Det krävs en viss höjd på övervåningen för att det ska vara någon poäng med att bygga ut i två plan. Nockhöjden på utbyggnaden bör aldrig vara högre än den på det ursprungliga huset. När man gör en sådan utbyggnad kapar man takstolarna där taken skär varandra
1 svar · 3,0k läst
·
Appendix
Appendix: Hur blev det med detta. Blev det ett torn eller blev det bara en dröm?
19 svar · 16,1k läst
G
Gillar äldre hus: Tack för svaret! Då är väl en plintgrund också en slags krypgrund fast med en bättre ventilation. Ja, det spelar väl ingen större roll om jag bygger en plintgrund istället. Funderar på plintarnas placering då. Jag har ju den här gamla grunden på huset som jag helst inte vill gräva i nära anslutning till. Vad säger du om jag ansluter golvbjälkarna i tillbyggnaden till timret på
2 svar · 2,9k läst
·
D
Dcaprio: hej! Har en sommarstuga på 60kvm som vi tänk bygga ut 30kvm. Själva utbyggnaden kommer förlänga huset så det blir inga konstiga vinklar eller så. Nu är det så att taket på befintliga huset är i dåligt skick, läcker in på ett ställe där en gammal utbyggnad har skett. Är det dumt att lägga nytt tak innan man bygger ut, för att sedan förlänga taket över utbyggnaden? Tänker så
0 svar · 1,2k läst
M
Marcussjogren: [citat] En annan tanke som jag själv kom att tänka på nu när jag själv funderade över hur man ska hinna med allt var att man mycket väl skulle kunna ta in folk som hjälper till med den som renoverats tid i hemmet. Dvs hjälper till med disk, tvätt, städ och annat som den renoverande/byggande personen skulle utfört. Det finns flera fördelar med detta, dels så kostar de mindre än
17 svar · 2,8k läst
·
M
Marilis: [citat] Det är gammal åkermark så lerjord
6 svar · 1,6k läst
·
S
smurfen72: Får du dit taket och väggen består enbart av reglar lär det klara sig bra som det är.
3 svar · 2,3k läst
G
gårdetsågårdet: Frågan är väl vad ni kommunicerade för användningsområde av uterummet till snickaren. Ska det vara ett UTE-rum alltså oisolerat, man går in med skor på o tolererar fukt o smuts på golvet. Då passar det även med tryckt virke till golv. Eller ska det vara ett torrt och rent inomhusklimat? Finns det gjuten platta under så hade jag definitivt gjort separata golv och ställt glaspartiet
27 svar · 26,9k läst
·
D
Daniel 109: Ja, jag har gjort det. Vi hade en ännu större balkong. Nu är inte fasaden färdig, så det ser inte riktigt ut som det är tänkt än, men jag saknar inte balkongen. Varken praktiskt eller estetiskt.
1 svar · 5,2k läst
·
A
ador: [citat] Efter att jag hade gått in på kontoret och klagat och de hade funderat ett tag hur de kunde ha en sådan äldre packe liggandes så bytte de utan problem ut hela mot sådant som hade snarlikt datum som de kortare brädorna. Jag har nu samma glipor överallt.
9 svar · 5,0k läst
·
E
epw: Passade på att bränna en fein 250 och kapa av matningen till garaget när jag ändå höll på:crysmile::crysmile:. Annars gick det bra . Tackar för hjälpen. (y)(y)
5 svar · 5,8k läst
S
Starstrider: Jag vill bygga igen halva farstukvisten och jag undrar om jag kan isolera 'inifrån' utan att behöva riva befintligt tak. Nästa år ämnar jag byta fasad och i samband med det tilläggsisolera och då kommer jag ändå tvingas öppna upp taket för att flytta ut plåten men denna utbyggnad/inbyggnad måste jag göra innan vintern.
0 svar · 3,7k läst
·
B
bobbygrossmann: Jag byggde uterum förra året från Skånska byggvaror ”Drömma”. Jag gjut nu en platta för att komma i samma nivå som altandörren för att framtids säkra mig för eventuella ändringar med uterummet. Anyhow vi plocka bort 1 rad pannor och såga av liten bit av takstolen för att få plats med stommen. Vid takmöten satte vi en osb som gick vinklat från tak till tak med underlagspapp.
10 svar · 13,0k läst
·
R
RapidSledge: På hur mycket glipor man vill ha. 1. Spikar bottenbrädorna i centrum. 2 Lockläkten måttar jag upp + markerar var spiken 4 tum skall vara och sågar till. Förborrar och slår i spiken så den sticker ut 1 cm. Trycker dit läkten på plats och spikar fast den.
7 svar · 15,6k läst
·
ricebridge
ricebridge: Allt går att bygga, även oljeplattformar mitt i havet och stationer ute i rymden. Jag tycker att det där blir den absolut bästa lösningen man kan tänka sig, stor (y) ! Visserligen blir det platt tak - ökad risk för läckage - men det får man ju täta och vårda efter alla konstens regler. Det passar ju ovanligt bra in i husets övriga arkitektur också, så jag kan inte tänka mig att
1 svar · 6,0k läst
·
J
justusandersson: Hej Maria och välkommen till Byggahus Forum! Av din beskrivning att döma låter det mer som en sommarstuga än ett torp. Oavsett det behövs bilder och ritningar (helst) om du vill ha seriösa synpunkter. Utan det blir det mest spekulationer.
1 svar · 1,7k läst
K
Kriff: Glastak är nice! Men kanske inte i rakt söderläge.. Vi byggde Willab Garden men köpte glastaket separat av glasmästare. Kasetter av härdat glas både ut- och insida. Men vi behövde inte skarva - det är hela längder från nock till takfot, ca 3,6m långa. Du kan läsa mer i min tråd https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-och-glastak.312335/
1 svar · 3,4k läst
S
Singh: [citat] Hur mycket fick ni betala ?
3 svar · 8,0k läst
·
G
Grävling15: Så, vi tittar på ännu ett hus... Detta hus är från 1932 och har mycket potential men en sak stör mig: en sån tråkig 70-tals utbyggnad. Originalbyggnaden är rektangulär i 1,5plan med brutet tak. Utmed hela ena långsidan har man byggt ut 8x5m vardagsrum med snedtak och en liten balkong på taket. Jag funderar på om man kan göra ett taklyft (med brutet tak) på 2/3 av utbyggnaden, och
0 svar · 1,2k läst
Åsa Lund
Åsa Lund: Fråga en arkitekt om råd?
1 svar · 1,0k läst
F
fb35523: Det blir nog svårt att få en ren förlängning tät. En överlappande historia där det nya taket byggs delvis under det gamla kanske kan fungera om det finns takhöjd så det klarar sig.
1 svar · 4,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.