Hej!
Försöker hjälpa en bekant att bestämma hur ett uterum ska kunna byggas till på huset.
Han har fallit för Skånska Byggvarors pulpet-modell "Drömma", där glaspartierna tas bort i en kortsida. Uterummet är tänkt att vara ca 4x7,5m. Takutsprånget är 80cm. Husets korta vägg är något längre (~5cm) än tillbyggnadens kortsida. Trädäcket ska bort och ersättas med gjuten platta.

Problemet som uppstår är att takbjälken närmast huset kommer att snedda över lilla fönsterpartiet i bilden, vilket ju inte blir speciellt snyggt. (övre ram-balken tas också bort så endast takbjälken blir kvar)

Dessutom är frågan hur man ska kunna fästa plasttaket mot takstolen inne under takutsprånget...?

Hur skulle ni göra i den här situationen? Gärna exempel/bilder/länkar.
Att flytta/ta bort fönsterpartiet är inte aktuellt av flera skäl.

Bild av husets hörna med mörk trädäck, bord och stolar, samt ett litet fönster under takutsprånget.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-skiss av ett uterum med pulpettak och borttagbara glaspartier, planerat för tillbyggnad.
Skapa konto
Arkitektskiss av ett hus med ett planerat uterum, visar hur takbjälken går över ett fönster och anslutning till husväggen.
Skapa konto

[Lagt till en skiss på inpassning mot hus]

Redigerat:
  • Gilla
Klantskalle
  • Laddar…
Kan ju svara för hur man fäster taket under takutsprånget, taket kläms fast med en list på toppen, jag använde vinkeldragare och fäste så långt in jag kom åt och sen lät jag det vara sista 30-40cm utan skruv.

byggde mitt uterum från skånska bygg för snart 3 år sedan med samma förutsättningar frånsett att jag inte hade ett fönster så.

Jag har gjort ungefär detta, med skillnaden att mina huskroppar inte ligger i rät vinkel, att jag har mindre takutsprång och att jag använt måttbeställda partier, inte standardpartier. Kan skriva utförligare och se om jag har nån bra bild i ritningen om det är av intresse?
Det jag kan tipsa om är dock att det du ritat nog inte blir så bra utan du kommer att behöva ett rätt mycket högre rum. Dels p.g.a. fönstret, dels pga att när du går ut genom dörren vill du inte se in i taket eller bärlinan, det kommer att upplevas som trångt. Du vill ha glas i ögonhöjd där.

• Gilla
johel572
  • Laddar…
Chansen att lyckas med de förutsättningarna är inte hög. Förhållandena kräver en speciallösning och en okonventionell takvariant. Det bästa är om din bekant tar hjälp av en arkitekt. Bygget kan förmodligen göras med standardkomponenter, men inte något paket.

Håller med, och vad är ”paketet”? När man bygger nytt så bygger man efter glasets standardmått, vi har 2m höga glaspartier, hur högt blir detta?

Total höjd i bakkant 2750
Framkant 2225
Glaspartier höjd 2000
Bärlina höjd 225
Golvet hamnar i ungefär samma nivå som övriga huset (-100 max)

Så om man inte är 2m lång bör man kunna se rakt ut genom glaspartierna från altandörren utan problem.

Problemet är väl mest det besvärliga fönstret på kortväggen.

Om någon har bilder/ritningar på liknande situation vore det intressant att se.

Vad är det, sju graders lutning (525 mm på 4(?) meter)? Det borde väl närmast gå att halvera, så får du upp bärlinan en dm vid fönstret.

Sen tänker jag att det kanske inte gör så mycket om man jackar ur bärlinan något vid fönstret om den ändå är fäst i väggen. Kanske rent av ha någon smäcker stålkonstruktion just där.

Som redan sagts, det går nog att lösa, men kanske inte paketvägen.

Enklaste sättet att göra ett uterum som ser hyggligt snyggt ut är att undvika hörnet helt och förskjuta det något åt sidan. Ungefär som på denna bild:
3D-modell av ett hus med valmat tak och ett förskjutet uterum åt sidan.
Skapa konto

Bungalow stuket med valmade tak och stora taksprång gör anslutningen av ett uterum särskilt besvärlig.

Annars kan ni höja upp uterummet så det går över fönstret. Så taket på uterummet ansluter uppe på det befintliga husets tak.
Det blir mer jobb men det går att göra.

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Vad är det, sju graders lutning (525 mm på 4(?) meter)? Det borde väl närmast gå att halvera, så får du upp bärlinan en dm vid fönstret.

Sen tänker jag att det kanske inte gör så mycket om man jackar ur bärlinan något vid fönstret om den ändå är fäst i väggen. Kanske rent av ha någon smäcker stålkonstruktion just där.

Som redan sagts, det går nog att lösa, men kanske inte paketvägen.
skruva upp ett vinkeljärn på väggen med som bärlina
eller vinkar på väggen där du behöver bäring
eller börja med taket ute vid vidskivan

Redigerat:
Jag byggde uterum förra året från Skånska byggvaror ”Drömma”.

Jag gjut nu en platta för att komma i samma nivå som altandörren för att framtids säkra mig för eventuella ändringar med uterummet. Anyhow vi plocka bort 1 rad pannor och såga av liten bit av takstolen för att få plats med stommen. Vid takmöten satte vi en osb som gick vinklat från tak till tak med underlagspapp. Till finish kom plåtslagare och plåta in allt till oss.

Finns flers val att göra men vårt va nog de mest omstädiga men också mest framtidsäkrat. Drömma stommen är rätt enkel att sätta upp även om skånskabyggvarors beskrivningar gör en galen!

När jag kikar på uterummet och husbilden så tror jag nog specialgjort hade varit snyggast. Om ni inte bygger om i taket så ni inte skymmer fönstret.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.