Tillbyggnad och taklyft(?)

161 läst  1 svar

Sida 1 av 1
  1. K
    Medlem Nivå 1
    Hej alla,

Min sambo och jag bor i ett hus som inte helt möter våra behov. Den ekonomiska aspekten knuten till reavinstskatt och ny stämpelskatt +eventuella pantbrev för att bara flytta in i ett liknande hus i området, som vi älskar, är ansenlig. Lägg därtill ett högre pris på en ny bostad då vi vill ha något större och bättre(?). Det tillsammans gör övervägandet av en flytt minst sagt svår att smälta.

Därför har jag länge tänkt på en tillbyggnad.

Förutsättningarna är som följer:
    1. Vi bor idag i ett 1,5 planshus men har möjlighet att bygga ett 2 planshus.
    2. En del av ovanvåningen, längs med huset och mot baksidan av tomten är idag vind utan ståhöjd. Vinden är cirka tio meter lång och två meter bred.
    3. Enligt detaljplan får vi bygga ut tomten med ytterligare 20 kvm
    4. Gatan på framsidan av huset ligger högre än husets baksida. Det innebär att vi har en backe från huset ner till den större gräsmattan.

Befintligt.png

Min tanke är alltså att bygga ut huset mot bakisdan med 10*2m längs med huset och i två våningar. På så sätt hade även backen byggts in. Det ger mig 40 kvm fördelat på två plan. Lägg därtill 20 kvm vind som då skulle få ståhöjd. Totalt cirka 60 kvm.

Utbyggnad.png

Nu till min frågeställning. Är det ens möjligt att göra en liknande utbyggnad som på bild nr 2? Vi behöver inte blanda in pengar just nu utan bara möjligheten att överhuvudtaget göra det. Vad skulle problemen kunna vara?

Och sist, hur går man tillväga? Jag är lekman vad gäller tolkning av detaljplan, men jag kan inte hitta något som strider mot den. Med det sagt vill jag inte sätta igång en arkitekt att rita på det och sen få svar från byggnadskontoret att jag inte får bygga så.

Tacksam för all input!

2. ricebridge
    Husägare · Nivå 11
    Allt går att bygga, även oljeplattformar mitt i havet och stationer ute i rymden.

Jag tycker att det där blir den absolut bästa lösningen man kan tänka sig, stor (y) ! Visserligen blir det platt tak - ökad risk för läckage - men det får man ju täta och vårda efter alla konstens regler.

Det passar ju ovanligt bra in i husets övriga arkitektur också, så jag kan inte tänka mig att kommunen rynkar på näsan. Men föralldel, ta med bild nr 2 till kommunen och ställ frågan.

kajsson gillar

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: