KnockOnWood
KnockOnWood: Hej Jonny, välkommen till Bygga Hus! Du kanske borde prata med en ingenjör om hur golvbjälklaget skall dimensioneras med grundelement mm. Annars tror jag att du bygger detta själv, med lite assistans från någon annan snickare och en plåtslagare, som du säkert lärt känna i jobbet, eller har som vänner/bekanta. Byggsats tror jag inte på, då det är en så liten och ovanlig byggnad. Men
1 svar · 3,0k läst
C
C.Lundin: [citat] Roligt att kunna hjälpa till! Sen att svara på vem som kan tänkas ta på sig arbetet är omöjligt att svara på. Men att blanda in en konstruktör som kan göra lite enkla beräkningar så att det finns ordentliga bygghandlingar att gå efter kommer troligtvis de flesta kräva. Vilket är gynnsamt för att hålla ned kostnader också.
5 svar · 1,8k läst
·
Semiproffset
Semiproffset: Går alldeles utmärkt att bygga in ventilationsrören. Så gör man idag även på nyproduktion. Om ni isolerar hela vinden behöver du dessutom ingen ytterligare isolering på ventrören och kan på så sätt kanske spara lite utrymme.
1 svar · 631 läst
M
Mexihuset: Vi eftersöker smarta lösningar och tips
3 svar · 1,7k läst
·
Marlen Eskilsson
Marlen Eskilsson: Här är en kostnadskalkyl för att byta träfasad och tilläggsisolera, kostnad för målad lockpanel är i det exemplet inkl läkt 233 kr/kvm. Total materialkostnad för att byta fasad och tilläggsisolera 493 kr/kvm. Lägg till det arbetskostnad för 96 timmar. Läs mer här: https://www.byggahus.se/renovera/vad-kostar-byta-fasad-tillaggsisolera
1 svar · 3,5k läst
Jonte964
Jonte964: Jag gissar att det är där jag landar med att riva väggen... det hade dock varit skönt om det fanns något annat magiskt sätt att bara ta bort undre delen och sedan skjuta resten på framtiden.
19 svar · 7,2k läst
·
D
Daniel 109: Det stämmer för det trykta virke som ofta byggdes in på fuktiga platser under 60 och 70 talet. Men det gäller om det ligget fuktigt. Dessutom var det länge sedan de impregneringsmedlena användes. Dagensvirke är ofarligt att bygga in.
5 svar · 967 läst
T
Thomas_Blekinge: Utan att ha räknat på det så skulle jag sova väldigt lugnt om de röda är enkla 45x120. Du kan förövrigt bulta fast bärlinan i väggen till höger så slipper du pelare. Och för de gröna skulle det räcka med 45x90 för min del. Skruvlimmat med spånskivan. Jag antar att loftet bara används som sovrum. Ska du däremot använda allmänna byggkrav där det krävs viss golvlastförmåga
47 svar · 8,5k läst
·
Maxwells demon
Maxwells demon: https://www.rockwool.se/support/berakningsprogram/energiberakning/ Den använde jag och det godkände min kommun. Hur enkelt som helst att knappa in om du vet hur väggarna är uppbyggda.
3 svar · 1,7k läst
Slunken
Slunken: Ok, låter för mig onödigt krångligt att bygga OM en betongkonstruktion så pass mycket ... fast jag gillar ju trä. Men om du nu vill ha kvar gavel-vägg och taket(!) i garaget krävs det nog någon form av avlastning där de blå väggarna står och stöder upp taket idag - även om du sätter bärande (grön vägg). Jag är ingen belastning-räknenisse men någon balk per blå vägg skulle
3 svar · 3,1k läst
·
S
shqipe: [citat] Hej, Bara vara KA. Han ska vara med vid mötena och 2-3 plastbesök som mest. Liksom de grundläggande uppgifterna en KA har.
2 svar · 1,2k läst
K
krenr09: Bastu o badrum känns ju nästan som det vore lämpligt att ha en klack runt om så syllen kommer upp lite från golvet. Allra bäst är att mura hela väggarna så minimerar man ju fuktriskerna:)
2 svar · 807 läst
S
Snudify: Röd: nuvarande rutt till garage. Gul: nuvarande staket Blå: önskad rutt till garage Grön: önskad mur (fast på samma ställe staketet ligger på)
9 svar · 13,6k läst
·
A
Alias_Olle: [citat] Precis, men resultatet kan bli att ändringen inte är lämplig om det blir för stora avsteg från kraven, dvs att utrymmet inte är lämpligt att bo i men fungerar utmärkt som garage.
10 svar · 6,6k läst
normark
normark: För att uppdatera hur det går med den tänkta utbyggnaden så kan jag meddela att det inte blev någon. Det gick inte att få bygglov. Vilket har medfört att vi flyttar. Men, det finns planer på att bygga ut det nya huset också, givetvis i vinkel =) För att få det enklare, snyggare, bättre blir det förmodligen en till huskropp med pulpettak som placeras bredvid det befintliga huset
18 svar · 18,8k läst
·
M
mlkjhr: Stugan är kanske en byggsats, då skulle u kanske kunna få reda på från vilken tillverkare. De kan säkert tillverka planktimmer som kan användas för att höja på ett relativt enkelt sätt.
8 svar · 2,4k läst
T
Tingting: Någon som har erfarenhet av dessa byggställningar (ram)?
0 svar · 802 läst
J
justusandersson: Ångspärren ska vara tät mot den kalla sidan. Se hela huset som ett system.
5 svar · 3,4k läst
D
derfkir: Har en L-formad sutteräng där innervinkeln är fylld med jordmassa upp till halva källarplanet. Funderar på att bygga en betonglåda i källarplanet så att den fyller ut och gör huset rektangulärt. Taket på lådan blir golv till altan/uterum. Rummet ska användas till att spela hög musik så planen är att lådans innerväggar blir fristående från nuvarande ytterväggar inne i vinkeln.
0 svar · 1,2k läst
Ahmed A
Ahmed A: [citat] okej, jag kommer undersöka det och utesluta vad som är nödvändigt att göra jag kommer förmodligen efter vad jag har sett och gjort att eventuellt byta ut vissa delar, eftersom jag redan vet att träet är så pass mjukt att jag fått av bitar av den bärande delen som man kan se på bilderna och jag kommer att ta in en plåtslagare som kommer att titta på det och förhoppningsvis
17 svar · 4,8k läst
·
S
StoraO: Hej! Vi står i samma tankar som ovan, vad tog ni för beslut? Kapade ni er in i tegelväggen och fasade in tillbyggnaden? Vi tittar på att bygga ut huset mot en befintlig tegelvägg som sedan förhoppningsvis kan användas som innervägg. Husfasaden idag är rektangulär, 18 m lång och 7 m hög. Vi avser bygga ut en låda mot denna som endast är 5 m hög och 7 m lång. Därmed blir det både
16 svar · 18,8k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Ibland har kommunen exempel hemsidan, om inte leta hos annan större kommun.
1 svar · 1,7k läst
Fotografen
Fotografen: Är fasaden en bärande del av konstruktionen eller bara en fasad? Det borde finnas en anledning att den gamla bärlinan satt mot uterummet och takstolarna.
1 svar · 1,5k läst
S
svensktärbäst: hej igen Kretikos, min epost är ********* redigerat av moderator ******** Skriv inte ut epost eller telefonnummer i ett publikt forum. Använd istället PM funktionen i forumet om ni vill kommunicera privat, medlemmar emellan. /moderator
3 svar · 1,8k läst
larsenglund
larsenglund: [citat] Nje, inte riktigt, diskuterade med en erfaren snickare som hade gjort på de sättet tidigare i ett liknande fall. Men det återstår ju att se hur mycket beräkningar de kräver i bygglovet.. Jag postar uppdatering, gör gärna detsamma om du kommer igång :)
4 svar · 6,4k läst
·
J
justusandersson: Om det är en skiva eller lösull är inte det viktigaste. Har du gamla ojämna bjälkar kanske det är lättare att få det tätt med lösull. Det viktiga är att den har en något så när hög volymvikt, vilket förutsätter stenull. Titta på tillverkarnas hemsidor (t.ex. Paroc eller Rockwool).
3 svar · 3,8k läst
J
justusandersson: Raka ledstänger av trä (för väggmontering) finns i de flesta välsorterade byggbutiker. Om du vill ha ett räcke som inte ska fästas i en vägg utan som måste monteras på en trappa eller på golvet, föreslår jag att du går till en mekanisk verkstad och måttbeställer ett. Verkstaden bockar till ett sådant enkelt och TIG-svetsar på fästbeslag till en kostnad av någon tusenlapp.
3 svar · 1,8k läst
Rabbithole
Rabbithole: Efter du kollat detaljplan etc. Eller kanske innan så skulle ett ingrepp likt detta kosta en del. Så frågan är om det är värt? Behöver du verkligen den extra ytan? Eller är det "REA" möjligheten som lockar mest? Tänk på att en eventuell trappa måste få plats, den tar lätt ett mindre rum i anspråk på varje plan så vinsten blir inte så stor som man först tänker sig.
2 svar · 1,2k läst
B
b8q: Jag har för mig att Länstyrelsen i Stockholms län sagt att nybyggnation inte bör ske med golvhöjd lägre än +2,7 meter, för att minska översvämningsrisken pga den förväntade höjda havsnivån som följer av den globala uppvärmningen. Just 3,3 har jag inte hört, men det kan ju vara att din kommun lagt på lite extra marginal. Alltid bra att slippa havsvatten i avloppsledningarna
26 svar · 14,4k läst
Immobil
Immobil: Troligen hål plasten. Kan vara att de har använt en för tunn plastsort.
3 svar · 1,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.