Utbyggnad och tillbyggnad
Elnicke: Ska till att bygga en inglasad altan och hade då till en början använda tryckimpregenad trall, men fick höra att det var inte bra. Så jag tar tacksamt emot förslag på vilken sorts trall man bör använda. Kommer när golvet är lagt även lägga in en altanmatta så själva golvet kommer inte synas. Kommer heller inte att isolera golvet så det kommer vara väl ventilerat.
justusandersson: Det går tyvärr inte att ge användbara svar med så vaga uppgifter som grund. Att vissa väggar lutar har sannolikt inte med ombyggnaden att göra. För att göra en vettig bedömning behöver man veta hur huset är byggt, dvs material i bärande stomme och i bjälklag. En planritning säger ganska mycket liksom uppgifter om byggnadsår.
pandalus: Hej, ska bygga valmat tak på våran utbyggnad, men bli inte klok på hur man ska fästa reglarna mot väggen.. inte hittat nån plåtprofil som skulle passa. Bifogar bild på hur det kommer att se ut
mlkjhr: Egentlgen räcker det ju att du limskruvar 22x45 ovanpå befintliga reglar. Om du sätter 120 så slår det ju betydligt mer om reglarna är bara aningen vridna.
Pindus: Hejsan, Jag ska sätta in en spiraltrappa och har lite funderingar på hur jag bör växla ut reglarna. Huset är från 1890 och de gamla bjälkarna ligger kvar i golvet på ovanvåningen med 1200 cc. Man har sedan dess bytt ut taket och lagt nya takstolar med nya reglar samt lagt in reglar på 600cc. Trappan är 1600 bred och jag skulle vilja synliggöra en av de gamla reglarna i trappan vilket
Ånnebol: Hur ska jag fästa dörrprofilerna i plattan som har frigolit under den tunna njutningen. Ska jag gjuta en sula under dörrarna eller lägga en bräda under
Peter_Henry: Tjena Det där är svårt att höfta på då det alltid är lite speciellt att bygga kupor, och en tanke bara. Hur ska ni göra en kupa utan att växla av takstolarna? Av det lilla som är fakta i texten så chansar jag att ni kommer behöva växla av 4-5 takstolar om det är tanken att det är hela badrummet som ska lyftas? Den minsta kupan jag har gjort växlade vi av 4 takstolar och då var
Grim Pedersen: Jag tycker att 10 600 kvm för en utbyggnad där putsning ingår är ett okej pris enligt mig. Det är ju inte ovanligt att en utbyggnad hamnar på 20 tkr per kvm. Att putsa en fasad tar ju både material men framför allt tid och maskiner. Ytong + puts materialmässigt är inte jättedyrt faktiskt. Jag undrar om det inte är så att det är billigare än att bygga trästomme + isolering,
Grim Pedersen: Ser jag fel eller har du bara längsgående spikläkt innanför fasaden? Hur ska då fukt / vatten rinna ur? :)
Alias_Olle: [citat] Har inte läst tråden och satt mig in i hur stora avvikelser det handlar om. Men mitt råd är att överklaga beslutet till högsta instans innan ni går vidare med ombyggnad, iallafall längre än till Länsstyrelsen då de enligt mig "bara" är tjänstemän precis som kommunen.
ParJorgen: Sapa kan lösa en helhetslösning men det blir dyrt. Någon som har erfarenhet av Expodul? /Pär
Pekka60: [citat] ------------------------------------------------------ För att förtydliga (lär inte göra saken bättre) så har bygglov beviljats för uthus men byggnaden var nog redan från början tänkt som boningshus (benämnd "ateljé") med tre sovrum + halvloftt, tvättrum och en köksdel inkl diskbänk/vatten/avlopp. Frekvent bebodd från maj till september. Huvudbyggnaden som är från
huggan: Förhandsbesked följer med fastigheten så det är lämpligt att göra det innan.
Liffah: [bild] Hej! Jag har precis fått bygglov för att konvertera en carport till hobbyrum. Carporten är vid sidan av ett varmgarage och bakom carporten finns ett litet isolerat och uppvärmt utrymme. Så det stora som ska göras är två nya ytterväggar samt att gjuta en platta med golvvärmerör. Jag hade tänkt använda mig av isolerade kantelement (L-element) med höjden 40cm, det blir alltså
Sandberg1986: Såg nu att jag lagt denna fråga under fel flik.. Kan ta bort den så lägger jag upp ett nytt under rätt
justusandersson: Inte rent principiellt. Befintliga källarväggar kan behöva en egen ventilering. Dräneringsbehovet beror på markens beskaffenhet, men det går att lösa.
Alias_Olle: [citat] Länsstyrelsen kan enligt 7 kap miljöbalken: 17 § Regeringen eller den myndighet som regeringen bestämmer får meddela föreskrifter om att förbuden i 15 § inte ska gälla kompletteringsåtgärder till en huvudbyggnad som vidtas 1. inom 15 meter från huvudbyggnaden men inte närmare strandlinjen än 25 meter, och 2. inom en tomtplats som har angetts i ett beslut om dispens. Lag
Dajsentragg: Det är inom detaljplan. Fick precis besked från min handläggare att jag måste göra en ny bygglovsansökan om fasadändring. Kan ju bara hoppas att handläggningen inte tar lika lång tid, när det bortsett från detta tillägg redan behandlats av kommunen en gång.
harry73: Det är inte sån stor skillnad mellan betongbil och slambil. Fulllastad är det 10 ton på backaxeln och tomt näsran inget
Anna_H: Yttervägg är ofta bärande även på kortsida. Det går inte att läsa ut av de bifogade ritningarna om det är så eller inte här.
Mattias_Eson: Ser väldigt lustigt ut, vad gör de där feta reglarna på diagonalen till vänster om dörren för nytta? För att styva upp den lilla väggen. Hammarbander var kreativt det också
Fjellgren: [citat] Hej! Ska precis göra samma sak. Visst var din tillbyggnad också den i timmer? Är du fortfarande nöjd med ditt beslut på tre väggar? Vill du lägga upp bild på färdigt resultat? Mvh Helena
hempularen: Är du säker på att maxhöjden till nock är 3,5m, oftast anges byggnadshöjd som höjd vid takfoten (eller mera exakt översidan av taket där ytterväggen skulle skära taket, om den fortsatt uppåt. Fast ibland anges maxhöjd som nockhöjd.
skutten11: Ved som är lite halvmurken och fuktig , torkar nästan aldrig upp utan ruttnar även om man travar den med luftspalt , den blir liksom balsaträ , men brinner ändå med med lite mindre energi bara
Autodidak1: Så här brukar jag rita fasadritningarna för bygglov, detta avser en utbyggnad ("burspråket" med balkong) och takkupa. Bifogar också alltid en ritning på hur det såg före. Men även plan och sektion bifogas självklart. Hoppas det löser sig med kommunen för dig
richardtenggren: [citat] Förstår hur du tänker, men jag tror ändå att ett fönster där skulle ta bort korridorskänslan. Att ha tre toaletter i huset är väl ingen nackdel men det känns lite överflödigt. Så jag tror på att ha den närmare de gemensamma ytorna. Jag hade en tanke på en liten gästtoalett i en del av klädkammaren, men ”frun” i huset vill inte ha någon klaustrofobisk toalett. Just