Utbyggnad och tillbyggnad
huggan: Ny regler sen 1 augusti. Du måste vänta 4 veckor innan då får påbörja åtgärden.
Vildaff: Någon som vet fick idag ett startbesked men verkar som om man då får börja med grunden och efter 4 veckor kommer kontrollant för att granska, är det generellt så ? Trodde man fick börja med allt så fort startbeskedet kom ? Tillbyggnad på 1m bred x 6m utmed fasaden.
useless: Ok. Inkopplingen av avloppet vill säkert kommunen ha synpunkter på... Men själva ändringen av byggnaden skulle du kanske komma undan med genom att hävda att du inte gör några ändringar i byggnadens tekniska egenskaper. Men om ändå avloppet kräver lov så är det nog lika bra att ta med alltihop...
epw: [citat] Har du inte möjlighet att erbjuda ett ställe där byggaren kan äta samt gå på toaletten så är alternativet en manskapsbod eller att byggaren åker in på sin egen firma alternativt hem och äter och gör sina behov. Något som sällan är tidsbesparande.
tergo: [citat] ja det bör den göra om du har angett rätt antal kvadratmeter yta Köpare av en fastighet har ingen undersökningsplikt när det gäller frågor om så kallade svartbyggen. Som köpare ska man kunna utgå ifrån att det finns bygglov för sådant som är bygglovspliktigt. Det slår hovrätten fast och river därmed upp en dom från tingsrätten där köparna hade förlorat.
M.Drömmaren: Den här tomten och läget uppfyller alla våra önskemål, även ekonomibyggnaderna som hör till. Tyvärr är huset lite för litet för att INTE bygga ut om allt ska bli som man helst vill va det. Jag är en kämpe men det känns ibland lite hopplöst att hitta något som kan bli vårt. Jag skyller på att de är måndag o ja är en smula trött på att inte ha något att se fram emot, inte
justusandersson: Jag är ingen expert på geoteknik, men det förefaller mig som om man kan välja en enklare grundläggningsmetod. Morängrovlera är trots allt en ganska stabil jordart i klass med morän. Generellt bör alla tillbyggnader av den storleksordningen förses med dilatationsfogar (rörelsefogar). Som tillbyggnadsmetod är en förlängning sällan den mest optimala. Man riskerar att göra rum som
Anonymiserad 128745: Blev singelbädden under sulan paddad ? Tycker sulan ser smal och hög ut , ett sånt utbygge bör väl klara sig med en 20 hög och 50-60 bred sula Sånt där ska inte behövs nån pålning , är singelbädden ordentligt slagen och utbygget förankrat i huset ska det inte sätta sig sådär
PellePeps: Vad är det för lutning på befintligt tak? Ansluter tillbyggnaden fasad eller tak?
Lenza: [citat] I den förenklade mätbroschyren du refererade till står det att garage aldrig kan räknas som boarea. Enligt definitionen av boarea bör tillgängligheten på utrymmet vara god, det är ett flertal aspekter som räknas in i detta, takhöjden är en parameter, ljusinsläpp en annan. Med hänsyn till TS fråga tycker jag ändå att man inte kan kategoriskt mena att fönsterstorleken inte
BirgitS: Ja, om du inte behöver en trappa så kan tillbyggnaden vara något mindre, men det gör inte väldigt stor skillnad. Jag har en släkting som bor i en 2:a (ursprungligen 3:a) på 59 kvm. Jag tror att hälften är ett rymligt rum för kök, matplats och soffgrupp. Från början var det rummet 7 kvm mindre och då kändes det lite trångt. Så du borde få till ett tillräckligt bra rum på 30 kvm
Acmena: [citat] Hej! Tack för svaret....jag behöver bara u-värdeberäkning på tak, golv och väggar på tillbyggnad..ingen annan energiberäkning....jag har testat de olika gratis kalkyl som finns på nätet för att räkna ut u -värde och försökt jämföra svaret på alla och till ex på varje del var ganska stor skillnad mellan de olika kalkyl så vet inte vilken av de gav mig den rätta
nybyggarn3: [citat] Att rita igen detaljerna blir nog nödvändigt. Måste nog försöka hitta någon som kan hjälpa till. Gällande styvheten kommer vi nog att bevöva styva upp hela stommen med metallband, och det finns ju iaf kvar även om spikläkten försvinner. Sen kommer ju Osb och gips på båda sidorna av väggarna.
FieroGT: Hej Jag ska till och inreda övervåning på mitt Älvsbyhus och försöker bli klok på hur jag ska göra. Isolera till stödben? Isolera till takfot? Kapa upp spånskivan längst ut för att få lösullen att möta isoleringen i mellanbjälklaget? Sågat upp spånskivor och dragit plast i mellanbjälklag? Isolerat hela vägen upp till nock? Har ni fler lösningar är jag även intresserad av
Oddbod: Bygglov vill jag tro. Jag pratade med stadsbyggnadskontoret ang. vårt garage om att bygga bodel där men fick ett nej direkt över telefon. Vad det berodde på vet jag inte men garaget är byggt på prickad mark vilket kan vara förklaringen, eller så vill de inte ha bodel i garage!?
Lovan83: [citat] Hej En jämförelse kanske hjälper. Tänk en innervägg du vill ljudisolera. Då vill du förenklat ha: Gips-stålregel-isolering-stålregel-gips. En liknelse för att förstå varför du inte vill ha ett tredje lager gips: ”Det innersta och näst innersta lagret är det som bygger ljudisoleringen. Det som är längre ut hjälper inte med ljudisoleringen. ” OBS! Det är inte sant
Måstegöraalltsjälv: Toppen! Den avgiften kan jag leva med! Tack för svar VeronicaM, dags att kontakta Norrtälje kommun.
Mr_Bear: [citat] Det lutar åt någon sådan lösning, med ett visst undertryck. Så att inte varm luft från kryp går in under gamla torpargrunden
Madicken1979: [citat] Tack! Du har rätt. Balken var en kvarglömd grej från när vi ev inte skulle haft en övervåning utan öppet till nock! :)
masv0629: [citat] Håller med om att klädkamrarna kunde få vara del av rummen men tror inte det är en lösning som kommer gå att genomföra så enkelt! Den väggen består av betongelement som bär upp bjälklaget till garagets golv, så man får nog nöja sig med mindre dörröppningar! Jag tror det lutar åt detta förslag, ska kontakta en firma som får räkna och rita på det lite mer exakt!
Mazen: Tack, kul att kunna inspirera... Ett litet överhänng på taket är aldrig fel, kan bli att se lite yxigt ut annars. Oavsett vilken stil du väljer kommer en ny entré göra huset än mer inbjudande ut. Jag skulle precis som du senast skriver gå på alt 2 dvs det jag nu ritade för det kommer kännas mer klassiskt och passa huset bättre än ett pulpettak. Sedan om du väljer svarvade stolpar
Beemaster: Vore bra att få se en invändig planlösning för att bilda sig en uppfattning om var ev. utbyggnad går placera. Gärna bägge planen.
Marilis: [citat] Tack för ditt svar. Låter nästan som att alternativet att bygga ut huset bakåt är ett bättre alternativ, där har vi redan en gjuten platta och vi kan få ca 60 kvm
huggan: En miljon ger 16.500:- kvm och det kan ni klara det på utan problem.
ArthurMorgan: Vi skall fästa limträ i 3 betongväggar. Sedan ställa den stora limträbalken på stöttepelare närmast väggen på var sida. Sedan sätta mindre limträbalkar med 30cc på det korta hållet. Dom korta limträbalkarna fäster vi med balkskor i dom fastsatta limträbalkarna
Oldboy: Tycker att det är trevligt att man ser vad som är nytt och gammalt, samt att det blir mer liv och en mänskligare skala med mindre delar. Dvs så som du skissade i början. Men, det är ju mest en fråga om tycke och smak.
mexitegel: [citat] Helt riktigt, just därför så viktigt att reda ut förhållandet ordentligt.