Hej, jag har ett hus byggt på 1920- Rödfärgad timmerstuga från 1920-1930-talen med naturstensgrund, tak av plåt, omgiven av träd och buskar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
1930-talet som behöver byggas till med en tillbyggnad som skall innehålla en bakre ingång till trädgården och ett badrum. Det nuvarande badrummet är byggt i ingångshallen någon gång på 1960-talet så att när man behöver gå till övervåningen måste man gå genom badrummet. :crysmile: Min fråga är vilken typ av grund jag skall satsa på. Jag vill helst inte gräva alltför nära den gamla grunden och jag vill ha en väl isolerad grund åtminstone under badrummet. Huset var permanentbostad fram till år 2000 men används numera som sommarhus. Jag tycker att plintar ser lite tråkiga ut i ett traditionellt hus så jag lutar åt lecagrund. Hur djupt behöver jag gräva om jag väljer en lecagrund och hur hanterar jag den gamla grunden så att jag inte raserar den? Tomten lutar lite grand och det är morängrund.Kåken är byggt i liggande och stående timmer samt med grova plank på timmerram. Grunden består av natursten som man har haft betong på.

• Gilla
JLyck
  • Laddar…
När du säger leca grund så menar du krypgrund. Dessa är en riskkonstruktion och man bör inte bygga med dessa då fuktproblem är väldigt sannolika. Alternativet är en varmgrund där man även värmer upp ytan under golvet och istället isolerar marken istället för bjälklaget.

Tack för svaret! Då är väl en plintgrund också en slags krypgrund fast med en bättre ventilation. Ja, det spelar väl ingen större roll om jag bygger en plintgrund istället. Funderar på plintarnas placering då. Jag har ju den här gamla grunden på huset som jag helst inte vill gräva i nära anslutning till. Vad säger du om jag ansluter golvbjälkarna i tillbyggnaden till timret på det gamla huset. Då slipper jag att gräva i nära anslutning till den gamla muren. Då har jag plintar i mitten, på ena långsidan och på två kortsidor. Och på den långsidan som möter det gamla huset ansluter bjälkarna direkt till timmerhusets ram.

Alternativet skulle väl vara att gjuta en betongplatta under hela tillbyggnaden. Då behöver jag väl inte gräva så mycket i närheten av den gamla grunden och betongplattan ger stöd åt den gamla muren. Då isolerar jag mot marken. Ramen kan jag fortfarande bygga i leca.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.