2 800 läst ·
17 svar
3k läst
17 svar
Tror ni man fixar det?
Sågade själv upp allt virke, köpte dimensioner som inte kunde säljas, jobbade som grävmaskinist, inga problem att låna maskin, köpte fjolårets vitvaror på dahls....N Noseone skrev:
Redigerat:
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
Räknade någon gång ut att om man ska gå break even på att anlita en hantverkare för 600:-/h så behöver man tjäna runt 80 000:-/mån, men då räknade jag nog inte med marginalskatten.P Pagno skrev:
Så nog är det billigare att ta tjänsteledigt om man kan.
Edit: en hantverkare för 600:-/h kostar runt 71000:- i en månad (170h) ink rot.
M
Marcussjogren
Medlem
· Västra Götaland
· 3 081 inlägg
Marcussjogren
Medlem
- Västra Götaland
- 3 081 inlägg
En annan tanke som jag själv kom att tänka på nu när jag själv funderade över hur man ska hinna med allt var att man mycket väl skulle kunna ta in folk som hjälper till med den som renoverats tid i hemmet. Dvs hjälper till med disk, tvätt, städ och annat som den renoverande/byggande personen skulle utfört.M Marcussjogren skrev:Räknade någon gång ut att om man ska gå break even på att anlita en hantverkare för 600:-/h så behöver man tjäna runt 80 000:-/mån, men då räknade jag nog inte med marginalskatten.
Så nog är det billigare att ta tjänsteledigt om man kan.
Edit: en hantverkare för 600:-/h kostar runt 71000:- i en månad (170h) ink rot.
Det finns flera fördelar med detta, dels så kostar de mindre än hälften av vad en hantverkare kostar i och med att RUT-avdraget ligger på 50%, dels är arbetet de utför ofta ansett som _skittråkigt_ i jämförelse med att bygga.
En städfirma här kostar ungefär 160-170:-/h med RUT-avdrag.
Det är i alla fall något att fundera vidare på
Klicka här för att svara