16 101 läst ·
19 svar
16k läst
19 svar
Bygga torn på 3 våningar
Kolla med kommunen först så att det är ok att göra en sådan tillbyggnad, innan du lägger för mycket tid och pengar.Slarren skrev:Hej!
Jag har en tid funderat och planerat att bygga ett torn på mitt hus.
Jag har fått ok från byggnadsnämnden att bygga ett 3 våningar högt torn på 5,25m*5,25m 24kvm/plan (35kvm på nedersta planet). Jag räknar med att tornet kommer att bli ca 13 meter högt.
Längst ner vill jag ha som ett uterum, så jag tänker att ca hälften av alla väggar är skjutdörrar av glas.
Hur fasen ska man räkna bärighet på reglar osv i ett sånt här bygge? Hur fäster man det med övriga huset?
Tanken är att jag ska ta in snickare på grund, regelverk och tak men att jag själv ska göra det mesta övriga själv.
Vad tror ni gissningsvis att priset skulle kunna bli på grund, regelverk och tak. Material+arbete?
Jag har ritat upp en slarvig skiss i sketchup. Jag började sedan att testa att rita upp regelverket men känner att här behöver jag hjälp med hur man ska tänka när det är 3 våningar och vilka dimensioner av reglar jag kan tänkas behöva ha. Kanske HEA-balkar någonstans för att stötta upp alla 3 våningar?
Bifogar ett par bilder för att ni ska förstå hur jag menar.
[länk]
[länk]
Snyggt! Det skulle bli lite billigare och enklare om de inglasade var längst upp istället för längst ner.
Klicka här för att svara