Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Normalhändig som börjar få lite kläm rumsrenovering, el (bara planering) och vatten. Har egen byggställning och allsköns verktyg och maskiner.
Jag skulle vilja göra en utbyggnad på bottenplan ca 4x8 meter på ena gaveln. Huset har ett brutet sadeltak men jag vill alltså bara en tillbyggnad så vi får ett badrum, tvättstuga och sovrum på bottenplan.
Jag känner såhär: hur svårt kan det vara?
På bilden skulle det alltså byggas ut 4m längs hela väggen. Inget av fönstren fyller någon viktig funktion. Bergvärmen är två år gammal och tilltagen för att klara en utbyggnad.
Tankar?
Vad tror ni något sådant skulle landa på med krypgrund? 400kkr utan ytskikt?
Jag skulle vilja göra en utbyggnad på bottenplan ca 4x8 meter på ena gaveln. Huset har ett brutet sadeltak men jag vill alltså bara en tillbyggnad så vi får ett badrum, tvättstuga och sovrum på bottenplan.
På bilden skulle det alltså byggas ut 4m längs hela väggen. Inget av fönstren fyller någon viktig funktion. Bergvärmen är två år gammal och tilltagen för att klara en utbyggnad.
Tankar?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Är det så att du skall börja nu direkt, på morgonen?Chrissofsweden skrev:
Normalhändig som börjar få lite kläm rumsrenovering, el (bara planering) och vatten. Har egen byggställning och allsköns verktyg och maskiner.
Tankar?
[bild]
Du har normalt ganska högt tempo när du sätter igång.
Vill du så kan jag titta förbi, 14/9 ska musta lite äpplen på morgonen.
Självklart klarar du att göra utbyggnaden själv och långt under 400 000.
Räkna med att din "lilla" tillbyggnad tar tid, ganska mycket tid.
Lägg upp planeringen på längre period och lägg tid på andra viktiga saker i livet, huset står kvar....
Om du är hemma och bjuder på kaffe så ger jag dig ett bra förslag på avslut mellan bänkskivan och väggen, om du känner någon smed så är det lilla problemet löst på ett snyggt sätt.
Mvh P-A
Redigerat:
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Haha nej, då jag ska inte dra igång det här i år. Kanske år 2020 men jag tänker att jag ska planera det minutiöst.P Pagno skrev:Är det så att du skall börja nu direkt, på morgonen?
Du har normalt ganska högt tempo när du sätter igång.
Vill du så kan jag titta förbi, 14/9 ska musta lite äpplen på morgonen.
Självklart klarar du att göra utbyggnaden själv och långt under 400 000.
Räkna med att din "lilla" tillbyggnad tar tid, ganska mycket tid.
Lägg upp planeringen på längre period och lägg tid på andra viktiga saker i livet, huset står kvar....
Om du är hemma och bjuder på kaffe så ger jag dig ett bra förslag på avslut mellan bänkskivan och väggen, om du känner någon smed så är det lilla problemet löst på ett snyggt sätt.
Mvh P-A
14/9 är jag påväg till Sundsvall
Vad häller smed så räcker jag upp en hand och viftar! Kanske inte så duktig men ändå
Skulle vara intressant att låta räkna på en sån utbyggnad. Men du tror alltså på under 400 exkl ytskikt. Hmm.. man blir ju lite sugen
richardtenggren
Ingen-gör
· Norrlandet
· 6 615 inlägg
richardtenggren
Ingen-gör
- Norrlandet
- 6 615 inlägg
Klart du fixar det! Vi köpte vårt hus för bra precis ett år sedan, började redan då att rita på en utbyggnad för att få till planlösningen.
Vi började med utbyggnaden av huset nu i sommar efter vi dränerat om, det blev en förlängning av huset vilket blev lite bökigare då huset har valmat tak, men när det är klart så kommer det inte synas att huset är utbyggt istället.
Fördelen med förlängningen i vårt fall är att huset nu fått bättre proportioner, men det hade nog varit lättare att slippa öppna och förlänga befintligt tak.
Vår utbyggnad är något mindre än din, 2,5*8,6 m, men det känns som det jobbigaste har varit att bygga om och lägga nytt tak, ytan på taket är ca 220 m2.
Det som oroade mig mest var gjutningen, men jag hade tur och fick en trevlig och erfaren gubbe som körde betongbilen så han guidade mig igenom slodningen.
Men tyvärr är vi inte klara ännu, teglet ska på och sedan har vi 16,5 ton tegel(fasad) att riva innan vi kan tilläggsisolera och sätta ny panel.
Men kör på!
Vi började med utbyggnaden av huset nu i sommar efter vi dränerat om, det blev en förlängning av huset vilket blev lite bökigare då huset har valmat tak, men när det är klart så kommer det inte synas att huset är utbyggt istället.
Fördelen med förlängningen i vårt fall är att huset nu fått bättre proportioner, men det hade nog varit lättare att slippa öppna och förlänga befintligt tak.
Vår utbyggnad är något mindre än din, 2,5*8,6 m, men det känns som det jobbigaste har varit att bygga om och lägga nytt tak, ytan på taket är ca 220 m2.
Det som oroade mig mest var gjutningen, men jag hade tur och fick en trevlig och erfaren gubbe som körde betongbilen så han guidade mig igenom slodningen.
Men tyvärr är vi inte klara ännu, teglet ska på och sedan har vi 16,5 ton tegel(fasad) att riva innan vi kan tilläggsisolera och sätta ny panel.
Men kör på!
Redigerat:
Chrissofsweden skrev:
Haha nej, då jag ska inte dra igång det här i år. Kanske år 2020 men jag tänker att jag ska planera det minutiöst.
14/9 är jag påväg till Sundsvall
Vad häller smed så räcker jag upp en hand och viftar! Kanske inte så duktig men ändå
Skulle vara intressant att låta räkna på en sån utbyggnad. Men du tror alltså på under 400 exkl ytskikt. Hmm.. man blir ju lite sugen![]()
Eftersom jag dagligen arbetar med just material till olika byggnationer in och utvändigt samt vet att du är duktig på att snickra så, ja, 400 är nog mera totalt med ytskikt.
Om du lejt bort allt hade jag sagt närmare 1 - 1,2 helt beroende på ytskikt.
Byggde själv ut två våningar, gick på drygt 90 000:-, med helkaklat badrum ( 10 kvm) samt barn/lekrum 10 kvm.
Så, ja 400 000 räcker till allt du tänker göra.
PM:a mig om du vill ha lite tips på vägen inför utbyggnaden, det finns många fallgropar samt många genvägar i många moment som sparar mycket tid.
Bor bara ett långt stenkast bort. Jag brukar ha vägarna förbi där du bor med jämna mellanrum.
Mvh P-A
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Det ska jag definitivt lägga på minnetP Pagno skrev:Eftersom jag dagligen arbetar med just material till olika byggnationer in och utvändigt samt vet att du är duktig på att snickra så, ja, 400 är nog mera totalt med ytskikt.
Om du lejt bort allt hade jag sagt närmare 1 - 1,2 helt beroende på ytskikt.
Byggde själv ut två våningar, gick på drygt 90 000:-, med helkaklat badrum ( 10 kvm) samt barn/lekrum 10 kvm.
Så, ja 400 000 räcker till allt du tänker göra.
PM:a mig om du vill ha lite tips på vägen inför utbyggnaden, det finns många fallgropar samt många genvägar i många moment som sparar mycket tid.
Bor bara ett långt stenkast bort. Jag brukar ha vägarna förbi där du bor med jämna mellanrum.
Mvh P-A
90kkr?!
400' låter å andra sidan väldigt dyrt om du gör i princip allt själv. Man brukar väl räkna lite grovt med 10' per kvadratmeter om man bygger via entreprenad? Det skulle innebära drygt 300' i ditt fall.
Jag skulle säga runt 3-4 tusen per kvadratmeter. Plus lite extra eftersom det är våtutrymme i större delen.
Jag skulle säga runt 3-4 tusen per kvadratmeter. Plus lite extra eftersom det är våtutrymme i större delen.
Krypgrunden blir troligtvis den kostsamma delen, stomme, isolering, ytskikt in och utvändigt samt tak, håller med dig 250 - 350 000 tror jag också på, färdigt..useless skrev:
400' låter å andra sidan väldigt dyrt om du gör i princip allt själv. Man brukar väl räkna lite grovt med 10' per kvadratmeter om man bygger via entreprenad? Det skulle innebära drygt 300' i ditt fall.
Jag brukar ta obetalt/tjänstledigt när jag har större byggprojekt, blir billigare att i värsta fall låna till sin lön i tre månader än att anlita arbetskraft, mest en liten tanke från mig....Chrissofsweden skrev:
Mvh P-A
Renoveringsnovis
· Dalarna
· 3 173 inlägg
Hmm känns ju lite lockande. Eventuellt skulle man kunna såga virket till stommen under nästa sommar
Tack för peppen!
Tack för peppen!
Utbyggnad i 2 plan inkl badrum för 90tkr låter som om det är någon annan som fått betala mellanskillnaden. Men visst, lägger man undan "överblivet" material från olika kundprojekt och kan låna maskiner på firmans bekostnad så visst.