R
rävlyan: [citat] Plus ett litet exspansionskärl 5 liters Edit 2 på samma
9 svar · 3,8k läst
K
kirchhoff: Hej, vi har oxå slagit i taket för antalet kvadrat men när vi skulle bygga till verandan så blev det en attefallsanmälan efter samråd med SBK i Strängnäs. Så svaret är ja det går bra att bygga utöver byggrätten men hjälp av atterfallsreglerna
2 svar · 2,9k läst
D
David_Berglund: Hej, Hittills har det inte blivit något tillbyggt alls faktiskt, men nu finns bygglov och K-ritningar är på G, men för en helt annan lösning. Så tyvärr har jag inte mycket att tillföra här mer än den informationen.
26 svar · 16,8k läst
·
R
rävlyan: Har sett det i verkliga livet , ett större hus , dom satte balkar på längden av huset och sedan på tvären som domkrafter lyfte på , liiiite på varje sida sakta upp så det blev ett mellanrum för att kunna arbeta med grundmuren . Det måste vara en bra botten för domkrafterna ( flera stycken ) så dom inte kan sjunka . Det sattes även snedsträvor inomhus för att inte huset skulle bli
7 svar · 2,4k läst
B
Bygg18: [citat] [citat] Vet ej men jag får väl kolla med kommun som du och Nefrum säger tackar
3 svar · 1,1k läst
Nefrums
Nefrums: Kolla på https://www.skanskabyggvaror.se/ eller https://www.willabgarden.se/
1 svar · 1,1k läst
J
josa100: https://www.brabyggare.se/sok-hantverkare/hantverkarprofil-presentation/?companyid=7784 MT Enström Bygg & Våtrum AB
8 svar · 50,0k läst
harry73
harry73: [citat] Tack, det blev en trevlig bastu :)
17 svar · 7,9k läst
C
Cgong: [bild] Hej Har ett litet projekt att ta tag i. Tänker bygga ett loft ovanpå pannrummet med ett överhäng över köket, en keps. På ritningen så är den med grönt markerade väggen yttervägg och den med rött innerväggen som delvis rivs för att ge plats för loftet. Det jag funderar på att göra är att förankra två limträbakar i yttervägg - låta dom vila på stolpar i den kapade
0 svar · 1,2k läst
·
P
Anonymiserad 138940: Har nu pratat med två olika snickare. Den ena sa kör på cc45 och 45x120 och den andra limma och skruva ihop 45x120 = 90x120 och kör cc60. Jag kommer köra på något av dessa. Är nyfiken på hur mycket tätare cc ger, någon som vet?
12 svar · 3,0k läst
Andreas_kalmar
Andreas_kalmar: Platta på mark och värme sen är det typ som inomhus
1 svar · 3,4k läst
·
AhlSkal
AhlSkal: [citat] Den är svår den. Men skulle absolut ringt och kollat med byggnadskontoret för din kommun och ställt frågorna där...
1 svar · 1,5k läst
T
Tulan: Balken hamnar mitt i rummet. Om vi skulle börja rummet där balken sitter blir utbyggnaden väldigt liten. Tanken var att bygga ihop balkong och det utrymme som finns redan nu. Men också det utrymme som finns idag är för litet att göra ett rum av. Får fixa bilder när vi är hemma igen. Ja, med tanke på att huset nyligen är köpt så vill vi nog inte lägga en galen summa på projektet.
3 svar · 1,2k läst
A
akeson: Tack för svaren! Jag känner mig lite lugnare nu.
3 svar · 1,8k läst
J
justusandersson: Ja, det var så jag tänkte (bild 1). Bild 2 är kreativt tänkt. Lite svag lutning måste man nog ha, men det finns många bra tätskiktsmaterial idag. En annan form än en minikopia av det befintliga huset har definitivt en poäng.
15 svar · 3,2k läst
·
S
sblixten: Jag instämmer med knockonwood, men det viktigaste för mig är att det ligger nära köket.
3 svar · 4,2k läst
K
kopparberget: Vi bor i ett enplanshus byggt 1975 som börjar bli för litet i och med att familjen växer. Boytan är 129 m², av vilket 25m² är ett vinterbonat uterum. Tre meter från huset finns ett garage om 35-40m². Tanken är att bygga ihop hus och garage och att förlänga garaget i längsled, samt att bygga ut köket, för att på så vis få mer boyta och ett par rum till. Se bild nedan, där blå
0 svar · 2,5k läst
·
J
justusandersson: Jag skulle nog vilja se dagens planlösning innan jag kommenterar. Behöver ni utrymmena bäst på vintern är knappast ett vår/höst uterum rätt lösning. Takkupor på 11/2-planshus kan leda till bra effekter om de utförs på rätt sätt i rätt lägen.
1 svar · 2,3k läst
·
R
Robert-san01: Du vet väl ungefär vart huset skall stå? Du kan börja gräva för avlopp, vatten, el, grund osv. I mitt fall var de som satte ut och gjorde grunden godkända av kommunen att göra lägeskontroll så de skickade bara in ett intyg på att läget var korrekt.
4 svar · 2,2k läst
useless
useless: När vi sökte (och fick) bygglov för att göra om våran 'lokal' till bostad så fick vi veta att man behöver ett badrum, sovrum, kök och sällskapsutrymmen tillgänglighetsanpassade i entréplanet. Är köket tillräckligt stort kunde man slå ihop det med sällskapsutrymmet. Varför måste förrådet vara tillgängligt?
9 svar · 4,7k läst
·
B
Beringen: Tack gör tipsen och idéerna. Vi skissar vidare!
6 svar · 1,5k läst
J
justusandersson: Det går inte att bygga bjälklag med en så stor spännvidd som 4,5 meter med vanigt konstruktionsvirke om man ska bli nöjd (och följa normerna). Kallebos förslag om en balk på halva spännvidden är en bra variant. Är man riktigt utstuderad räknar man ut den mest kostnadseffektiva lösningen.
5 svar · 845 läst
Juliecorn
Juliecorn: [citat] Toppen, då förstår jag. Blir till att sätta ett gäng takkupor för att få till min mini walkin closet då
5 svar · 1,9k läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Man får uppskatta lite vad de olika materialen gör. Vindduken påverkar t.ex. inte u värdet i beräkningsmodellen nämnvärt så det kan man lämna utanför beräkningen för att förenkla.
7 svar · 4,9k läst
Peter_Henry
Peter_Henry: Hej Som snickare och kört eget så har jag både räknat på jobb och en vana att få förklara tanken på hur jag räknat, fråga gärna efter en tanke bakom priset. Kan vara ett bra steg i rätt riktning Tippar på att personen ifråga har räknat på 2 1/2 dag för 2 personer, dom ska tranportera fram, eller vänta på en transport, det ska täckas in, bäras in, klia lite i huvet för att
2 svar · 1,4k läst
D
Daniel 109: Ja visst går det.
2 svar · 2,7k läst
L
Liemannen: Står ju följande i texten du länkar till: " Vad är ett burspråk Begreppet burspråk är inte definierat i PBL. Enligt TNC är ett burspråk ett utbyggt fasadparti, ofta försett med fönster (TNC. Plan- och byggtermer 1994. Tillgänglig på Rikstermbanken) Enligt NE är ett burspråk en grund, övertäckt och vanligen med fönster försedd utbyggnad på en husfasad. (Nationalencyklopedin,
1 svar · 5,7k läst
B
BerraBrus: Tjenare. Det blev vanliga träskruv med rostfria brickor, kom på att det inte var nån idé att krångla till det. Tack för alla råd
5 svar · 2,8k läst
D
Daniel 109: Du kan utan vidare bygga de nya väggarna enligt nuvarande byggmetoder.
1 svar · 1,4k läst
J
justusandersson: Jag är inte helt hundra på vad du tänker göra, men man bör aldrig fästa in bärande delar i en fasadtegelvägg. Den är inte dimensionerad för det. Det är heller inte lämpligt att fästa in en utvändig bärlina i en befintlig limträbalk, eftersom denna då får en större last än beräknat. Du måste använda dig av pelare som står på plintar på marken. Observera att dessa pelare
1 svar · 1,6k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.