Utbyggnad och tillbyggnad
pluttisen: Hej Kan man putsa in och utsidan på ett tillbygge på ett hus som är byggt med reglar, spånplattor, isolering och sen en träfasad på in och utsida? Finns alltså inga lecablock eller liknande. Hur gör man detta enklast utan att behöva riva hela bygget...? Vad skulle detta kosta ungefär? Undrar också vad det kostar att byta ut ett nytt tak med takpannor till ett papptak istället? Bygget
Nobbe_1: Jag tänkte också lite så men i det här fallet så känns det som att eventuell nederbörd inte "faller" direkt på skjutdörrspartiet samt att man kan även hålla skjutdörrarna öppna utan att det inte regnar in på golvet [citat]
theswede78: Hej! Vi ska gjuta en platta intill vårt befintliga hus. Det är ett trähus med putsad fasad. Putsen sitter på skivor med luftspalt. Vi ska bygga att uterum på den nya plattan. Frågan är hur högt man kan lägga den nya gjutna plattan. Lägger man den i nivå med innergolvet så hamnar fasaden i plattan. Ska man inte ha kvar en viss luftspalt så att det fortfarande så att det fortsatt kan
Villa_Mbg: Vi har precis köpt ett hus som vi har tänkt bygga till. Huset är idag 7m brett och 10m djupt. Det är från början ett enplanshus där man förhöjt vägglivet. 23 graders takvinkel. Det ficki och med detta ett "loft" med två sovrum och ett allrum. Det är öppet i nock i vardagsrummet på nedervåningen. Det vi tänkt göra är att förlänga huset "åt vänster" i bild. Det betyder att vi
Nobbe_1: Jag ska sätta upp bärlinan/hammarbandet till mitt tänkta uterum och vill nu att allt ska bli så bra som möjligt. Tänkte göra klart allt jag kan till skjutdörrspartiet kommer. Börjar jag med att se till så att stolparna står hyfsat rakt med ett ”stolpas”? Mäter jag sedan höjden till ”urtaget” (2000 mm) på båda stolparna och markerar? Ska jag sedan kryssmäta med stum lina
Nobbe_1: Jag ska sätta upp bärlinan/hammarbandet till mitt tänkta uterum och vill nu att allt ska bli så bra som möjligt. Tänkte göra klart allt jag kan till skjutdörrspartiet kommer. Börjar jag med att se till så att stolparna står hyfsat rakt med ett ”stolpas”? Mäter jag sedan höjden till ”urtaget” (2000 mm) på båda stolparna och markerar? Ska jag sedan kryssmäta med stum lina
FRS05: [citat] Haha..... Ledsen, måste ha haft många fönster öppna och postat i fel tråd.
bloodwheel: Efter att fundera o spekulerat så gav vi upp och sålde dom.. tack för tips o ideer.
Anonymiserad 180514: [citat] Jag har tänkt lite så också. Ett till hus måste dock bli ett attefallare. Lite dumt att inte utnyttja att friggan är förberedd tänker jag. Vad kan det gå på tro på ett ungefär? Inte golvvärme eller lyx.
Sra220: Vi har ett hus som från början är en ombyggd lada som sedan fått två tillbyggnader så husformen är som ett kors. Vi funderar på att bygga ut eller upp, men undrar hur man kan göra det på bästa sätt i ett hörn så man inte bara förlänger korsformen? Vi har som sagt funderat på att höja taket också och göra ett 1,5 plans hus istället men ena utbyggnaden som är vardagsrummet har
tompax: [citat] Jo det är ganska noga att det är hyfsat tätt där. Annars blåser det rätt in i isoleringen. Du kan också tejpa med lämplig tejp, som exempelvis Tectis Sitko Flex, eller T-Flex, eller annan åldersbeständig tejp för ändamålet.
Nylenskavillan: Upptäckt en felaktighet på monteringen av bilden och har kompletterat. Den här bilden är korrekt. [bild]
T-dog: Jag spenderade en ansenlig tid med att läsa igenom dessa riktlinjer för att ta rätt beslut: https://tatskiktsgarantier.se/upload/pdfs/tg_riktlinjer_2020_web_inbyggda.pdf Kapitel 6 handlar om överbyggnader.
Clemens: Hej. Håller på med en tillbyggnad på lillstugan som ska bli ett hönshus. Hur gör jag när jag kommer fram till lillstugans nock med råsponten på hönshuset? Tacksprånget tänkte jag lägga på runt 30 cm. Men första brädan som kommer ovanför nock på lillstugan kommer ju inte vara ihopsatt med sista brädan på lillstugan. Hur blir detta när jag ska lägga papp? Luddig formulering,
Sonny Brannestam: Nu har jag caddat upp hur jag hade tänkt bygga. Frågan är bara om det kommer hålla. Nockbalk 4m lång limträbalk 90x315mm två stolpar höger gavelbalk 4m limträbalk 90x315mm två stolpar bakre gavelbalk 4m regel c24 45x220mm takåsar regel per sida 3,1m mellan upplag nockbalk och sidobalk c24 45x220. Problemet är ju snön som rasar ned från hustaket. Kommer detta att hålla???? Vad bör
Jockeboy: Hur gick det med allt? Vore kul med en uppdatering
Rindemark: Ska bygga altan som är på 3 nivåer, bygger allt på stenplattor är det tänkt, direkt på mark, i anslutning till huset. Hade inte tänk sätta fast altanen i huset då jag läst att detta helst ska undvikas, åsikter? Jag kommer bygga ramar för att sedan bulta ihop alla sektioner, då jag mestadels kommer att jobba själv och då blir det lätthanterligt. Alla reglar är 145*45. Kommer
IngenExpert: Skruvarna är nu inhandlade och det slutade med att jag köpte följande: CAMO Dold trallskruv A2 (Rostfritt) 4,2x60mm CAMO Marksman PRO-NB för infästning av skruv Materialet kommer nu på torsdag och då börjar förberedelserna med placering/vattenpassning av marksten!
CiWa: En fråga.. är det byggingenjör, arkitekt eller nån annan proffesion vi kontaktar för hjälp med konstruktionen?
LenEd: Vi har köpt ett litet hus och nyss flyttat in. Nu vill vi bygga en farstukvist båda för att få skydd över dörren och få en mer välkomnande entré. Huset är ca 7x8 m och dörren är lite förskjuten mot vänster. Vi vill ha dörren/öppningen rakt fram....för att enkelt komma till både bilen och förrådet. Min fråga är om nån vill ge oss tips? Ska vi ha sadeltak? glaspartier? hur
Berra86: Kolla in räckesbutiken.se finns lite olika inspirationsbilder från andra som byggt upp staket med deras prylar
attefall: Kanon! Jag är bara nyfiken eftersom jag själv väntar spänt på mitt. Hoppas du får svar på frågan din också :D
Lakeh: Hej, Har läst så mycket som möjligt och så som jag förstår ska man absolut INTE isolera ovanpå oisolerad betong, har haft en bygg kille hos mig och han sa att det var inga problem enligt honom pga av hur det ser ut idag, så länge man lägger plast mellan betongen och isolerat golv. Utbyggnaden jag tänkte kommer bli ett badrum och är idag en altan med endast betonggolv samt träväggar
HannaFredde: [citat] Vi ska byta fasad för att isolera men också för att teglet inte tilltalar oss. [citat] [citat]
AlexanderGbg: Hej, Jag har fått ett offertförslag på en balkong på Ca: 210.000kr för bygget av en standardbalkong. Bygglov ej medräknat. En enkel googling ger en prisindikation på ungefär halva den summan. Vad är standardpriset för ett balkongbygge 2020? Föreningen har tidigare byggt balkonger men min lägenhet saknar balkong därför byggs enbart 2st balkonger i denna byggnation vilket rimligtvis
Tomas P.: Tack Marcus! Jag provar någon av dem. Med vänlig hälsning, Tomas
Totte_S: Ok. Förhöjt väggliv kallas det. Kan vara ett bra alternativ till mansardtak.
Sorfik: Hej. Vi är sugna på att bygga ut vårt hus. Huset är kvadratiskt sånär som på en ”klack” vid ingången. Det är den klacken vi skulle vilja bygga ut - i två våningar. men hur löser man situationens taket? Går det? Byggfirman jag kontaktade var spontat tveksam till att det skulle kunna lösas på bra sätt så att det inte fastnar snö. bifogar bild på hur vårt hus ser ut idag. Vi
Clemens: Har tänkt mig bygga till likt bifogad bild. Vad heter plåten som sätts bakom panelen på befintlig byggnad? Ska fortsätta med papptak likt idag. Men hur gör jag där nytt tak möter gavel? Räcker det med att plåten i föregående fråga ligger över? Ska inte pappen vikas upp på något vis? Samma fråga gällande nock på tillbyggnad. Blir det tät med endast nockplåt utan uppvik av
Fredrik Christensen: Hejsan, ska köpa ett hus vi ska totalrenovera, tänkte därför ställa frågan ifall någon har importerat byggvaror? Borde väl finnas något som tex autodoc (bildelar i tyskland) fast för byggvaror Någon som beställt utomlands? Tänker typ allt inom bygg! Att köra o hämta är inget alternativ!