Håller på att planera ett tak för altanen som senare kanske ska glasas in. Taket kommer bli 4m ut från huset och 6m längs långsidan

Har försökt räkna på tak konstruktionen med hjälp av träguiden men får inte till det.

Problemet är att vi har ett två våningshus och det kommer bli runt 2.5m mellan husets takfot och det nya taket.
Blir ju helt galet grova dimension på taket.
Tänkte ha Råspånt och plåt på taket.
Sen kanske isolering och gips på insidan iframtiden. Men vi börjar med bara taket så får vi se i framtiden om det blir inglasat.

Hade tänkt försöka få till ett sadeltak ist för ett pulpettak då vi har höjden för det.

Räknar man på pulpet så får man
Detta se bild pulpet
Det är bara taket som är intressant att räkna på golvet har jag koll på.
Dvs limträ 66x315mm
Känns som rejält överdrivet. Det blir ju bara en spännvidd på 3.8m visst det kommer snö från det andra taket men tänkte sätta snöras skydd på hustaket över altanen så det problemet borde inte vara så stort. Mitt förra altantak på gamla huset var byggt av 45x90mm c/c 60 med en spännvidd på 3m och det har stått där sen 90 talet utan att rasa.
Vad är rimligt att ha för dimension på detta?
Med limträbalkar 66x315 blir det fult och DYRT.
Räknar man som fristående klarar man sig på limträ 56x225 c/120 eller regel 45x220 c/c 75.
Har ju sett många altantak med BETYDLIGT mindre dimensionering som aldrig har rasat. Behövs verkligen dessa extremt grova dimensioner?
Hjälp mig ta fram ett rimligt alternativ.

Men jag vill försöka få till ett sadel tak men vet inte hur man ska göra för att få med husets extra snö.
Man kan ju mata in ett eget värde för last men vad ska det vara? Borde gå att lista ut med hjälp av den andra beräkningen.

Hade tänkt detta tror ni det håller?
Har dragit ihop tak reglarna till 750 c/c.
Har räknat utan
Vill försöka klara mig på konstruktionsvirke för limträ blir ju så jäkla dyrt.
Se bild pulpet

• Teknisk ritning av förslag till takkonstruktion för altan med specifikationer och beräkningar för belastningar och dimensioner.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Digital visualisering av en takkonstruktion för altan med mått och tekniska specifikationer för balkar och takstolar.
    Skapa konto
  • Arkitektonisk ritning av en husfasad med ett påritat förslag på sadeltak för en altan.
    Skapa konto
  • Tvåvåningshusets gavel med fönster och utan altantak, illustrerar byggplanering.
    Skapa konto
Nu har jag caddat upp hur jag hade tänkt bygga.
Frågan är bara om det kommer hålla.

Nockbalk 4m lång limträbalk 90x315mm två stolpar
höger gavelbalk 4m limträbalk 90x315mm två stolpar
bakre gavelbalk 4m regel c24 45x220mm
takåsar regel per sida 3,1m mellan upplag nockbalk och sidobalk c24 45x220.

Problemet är ju snön som rasar ned från hustaket.
Kommer detta att hålla????
Vad bör ändras???

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.