Utbyggnad och tillbyggnad
Byggglädje: Det går fästa i takstolarna men man får ta bort takfotsbrädan och hängrännan. Det blir också lite klurigt att få det tätt mellan tak ock altantak. Man vinner inte så mycket i höjd på en sådan lösning heller jämfört med att fästa i väggen. Om ni vill ha verklig höjd blir det att plocka bort takpannorna och börja med altantaket uppe på husets tak. Det finns en bra tråd om en
SideshowBobBuilder: Stiligt hus. Svårt att se. Man behöver nog se lite mer detaljer i plan för att förstå. Initialt känns det som om en tillbyggnad kommer att skapa en svårtillgänglig yta till garaget. Ni har ju något slags plank där också. Men det kanske inte riktigt behövs längre när den nya byggnaden kommer upp? Min erfarenhet av uterum med _ett_ takfall på ett sadeltaks-hus åt detta hållet
MagnussonByggAB: Låter ju smidigt. Jag har försökt gjort en skitt =S hur vi ska ha det.. https://docs.google.com/spreadsheets/d/e/2PACX-1vQgsSpDCy7fI4t7KDXBFnMOrJnqRWDgfNhbky-Yn_pteAepvY56UKAgSEJOvfwllcIqE2RDbwzfnU_B/pubhtml?gid=0&single=true Hur ser det ut? Ska bygga altan tak på 4x4 meter sen på ena sidan ska vi ha ett spa bad där av fler reglar.
Mikaelw86: Hej. Har ett gammalt hus på ca 50kvm, som står på en källargrund. Källaren är rätt så oanvändbar då den är kall och fuktig i nästan alla rum. Tydligen så är ett berg direkt mot ena sidan av huset. Jag tror huset har nån form av plankvägg? Tog upp ett hål när jag byggde nya köket och såg ut att vara tretex på insidan, sen plank, sen litet utrymme med nån form av svart papp
Baptisten: Kanon! Tack för svar. Jag kom precis hem från ena grannen där det finns en chans att vi ”inkräktar” på 4.5 meters regeln. Enligt honom så ligger tomtgränsen tillräckligt långt borta för att det inte ska behövas vara något problem, men vi skrev ett medgivande för säkerhetsskull på att det var i sin ordning att bygga ända till 4 meter från tomtgränsen.
dalle: Säg att man inte behöver källarutrymmet idag, men kanske om några år. Skulle man kunna på något vis kunna göra som trådskaparen föreslår, dvs på något sätt "få bort" denna del från bruttoarean, och sedan söka nytt lov för att utnyttja den? Kanske har reglerna för Attefall ändrats då (t ex som Boverket föreslog).
Jonatan79: Ett tips är att ta massor av bilder under byggets gång också.
KnockOnWood: [citat] Ja, det tycker jag borde räcka. Om man utgår från din bild [bild] och kanske förlänger den nya takbalken lite, så finns det ju gott om material att skruva genom reglarna i. De vilar ju båda på hammarbandet, som tar upp all last.
SideshowBobBuilder: Hej, det är fortfarande mycket tidigt men jag har börjat fundera lite hur man bygger. Frågan är hur man konstruerar mötet mellan en yttervägg i trä och en bef yttervägg i lättbetong+puts. Jag har bifogad två skisser som jag slängde ihop som visar på grundkonstruktionen. Eller nåt. Det är bara en principskiss. Early days. Första bilden är lite översikt med förklaringar. Men man
at10: [citat] Hej, har kollat lite mer detaljerad, även med kniv och skruvmejsla. Känns ok. Kanske ska olja lite virket och sen lägga grundpapp enl. Svenskt Trä rekommendationer Tack [bild]
Lopisto: [citat] Allt var inkluderat i priset. Men det är sant, det kan vara värt att kolla på sånt. Vi tänkte att vi kunde ha det så vi kunde utnyttja solen på eftermiddagen/kvällen :) Tack för inputen!
Birgerswe: Hej. har köpt ett hus som ska renoveras och på några månaders sikt ska jag bygga ut lite för att få ett större sovrum. Idag har huset en ”inbyggnad” i fasaden som vi vill ta bort och utnyttja för ett större sovrum. Se bilder för att förstå. [bild] [bild] [bild] [bild] Huset är dränerat 2018 och dräneringen går in och följer fasaden i vinkeln. Jag behöver tips på hur jag ska
MetteKson: [citat] Nu vet jag inte var du bor, men att gå på rekommendationer från grannar och vänner tycker jag är en bra början. Ta in offerter när du valt ut några. Googlar du runt, försök även hitta recensioner kring personen/firman. Har någon gjort ett dåligt jobb brukar folk spy galla på nätet.
byggarätt: Fukten kommer ju utifrån och blåser vid regn etc mot fasaden och in i springan mellan uterumskonstruktionen och fasaden! Sedan kan fukt komma om rännan för skjutdörrarna inte dräneras utåt! Du tätar utåt med utefog och lägger bottenlist! På insida bottnar du med fogskumm och skär till sedan tar du innefog! Vattenskadan i träet är knepigare där måste du torka och har det slagit sig
Millbysand: Hej! Tråden kanske inte lever längre men chansar. Jag är i samma dilemma och är lite nyfiken på hur/om det löste sig för dig?
JWB: Kan du utveckla varför det är bättre? Har för mig att sadeltak är dyrare?
Nadieh.b: tackar för allas svar:) . Vi fäste det med PL400.
Elinjosefina: Söker efter en fin grå halvparytterdörr med glaspartier både i dörr och sidodörr men det är så svårt att välja. Har tittat på Swedoor, Scandidoor, Leksandsdörr, Ekstrands m f. Pris skiljer sig också en hel del och vi vill ha en i mellanpris men den får inte se plastig eller billig ut. Någon som har tips på en gedigen och prisvärd dörr i stil som bild men i gråblå färg tas
justusandersson: En limträbalk med dimensionen 115x630 kan ersättas av en HEA 280 stålbalk. Med de förutsättningar som kan läsas ut från bilden är dock 115x630 ett orimligt val. Rätt svar ligger snarare på 115x405. Något är fel i programmeringen.
Rabbithole: Det va inte så jag tänkte utan att man bygger på befintlig fördelare. Men som det verkar här så blir det ändå ganska dyrt att lösa.
Nobbe_1: Jag ska beställa ett skjutparti ca 2400-2500 till ett uterum jag ska börja snickra på. Det kommer även bli två fasta glaspartier på sidorna som blir vinklade utåt (ca 800-1000). Dessa tre ”moduler” ska fogas samman till att se ut som ett större burspråk. vad är er erfarenhet av de olika märkena? Jag vill (som alla andra) köpa någon billigt men funktionellt? Berätta om era
Baptisten: Tack så mycket för att du tog dig tid! Det känns som om man är totalt utlämnad som privatperson, att det verkar kunna gå till hur som helst. Jag pratade med en god vän till mig som jobbar med offerter inom byggbranschen och han påpekade en mängd saker. Så jag föreslog en ändring av avtalet för entreprenören och han började knorra och menade på att sådana saker ingår alltid, t ex
Granat10: [citat] [citat] Tack för att du tog dig tid att svar på denna fråga.:D
joakim_j: Hej! Jag fnular på att bygga en altan i anslutning till mitt hus, och ha utrymme för bilen under. Det jag inte får klart för mig riktigt är vad som gäller angående brandskydd? Gäller samma som för garage, att det måste vara "brandtekniskt avskilt" från huset (EI30 eller EI60 eller vad det nu är)? Och i sådana fall, hur gör man med carportens "tak" (altanens golv alltså)?
Nylenskavillan: [citat] Hej. Jag kan inte arbeta på det viset. Här är länken till ert hus i vart fall, med en ritning att utgå ifrån. För att något är möjligt att inreda skulle jag inte inreda det förrän ett behov finns. https://www.smalandsvillan.se/vara-hus/
Nylenskavillan: [citat] Hej Det är två olika typer av uterum. Om man vill använda det på vår och höst kopplar man in radiatorer och lägger extra pengar för att kunna vara säker på att det förlänger säsongen. El dras fram på ett annat sätt. På vintern kan man ställa in möbler och se till att det är lagom varmt ( det sker genom en u värdes bestämning på fönster) . Det finns olika glas att
Autodidak1: [citat] Stämmer, det jag syftade på. Om tillverkaren vill gå upp i dimension så är det bara att följa anvisningarna om man inte själv vill ta på sig ansvaret.
BjörnesMagasin: Stort tack för input. Ska kolla kika närmare så återkommer jag med svar och reflektioner!