Utbyggnad och tillbyggnad
RäddaJoppe: ”Uppdatering” Nu är loftet uppe, eller iallafall reglar och spånskivan, tycker det blev något svajigt... Behöver man vara orolig... Valde 45x95 och visste att det bli svajigt men hoppades ändå på att det skulle vara stumt. Har gipsningen kvar men den funderar på om man ska sätta ett ben mitt på främre regeln. Det kommer inte bli så praktiskt rent möbleringsmässigt. Så vad tror
Byggmatte61: Hej! Jag bygger ut vår stuga 3*7 meter till badrum och sovrum. Nu funderar jag att använda 28*70 glespanel istället för 45*45 på vägg före skivor, funkar det för rörmokaren att dra ledningar mellan isolering och skiva? För elen funkar det ju... Med vänlig hälsning, Mats
Eggentini: Har tänkt sätta spotlight i entre verandan. Taket nu har en lutning. Så tänkte bygga till en rak undertak o sätta dit spotlights. Min fundering är om de kommer hålla? Har tänkt sätta balsko på ena sidan och regna upp 45x120 mot andra sidan lägga lutande på befintligt regel/limbark. Sen sätta spikläkt för att montera upp ny panel som tak. Bifogar bild. Blåa X = balksko Vitlinje =
Mikael_L: Sen finns de gamla snickarnas tumregler. Ett tak som har vinkeln 1:4, dvs på 4 meter horisontalt så höjs det en meter. Blir 14,04° 1:3 blir 18,27° 2:5 (höjs 2 meter på 5 meter) blir 21,80° 1:2 blir 26,57° 4:5 blir 38,66° 1:1 blir 45° Se där, där har vi förklaringen till de rätt populära takfallen på 14°, 18°, 22°, 27°, 38° och 45° Det kommer från tiden då snickarna inte
Verga: Det var det jag var rädd för. Tack för svaret! Förresten, har du något exempel på en sådan konstruktion? Mest av nyfikenhet?
harry73: https://www.byggahus.se/forum/threads/ska-saelja-far-inga-bud-hur-ska-vi-foerbaettra-tomt-och-hus.351722/ För att skydda säljaren/ägaren/renoveraren har Marlén rensat i de mer kritiska inlägg, så det kanske inte finns så mycket kvar. men man kan säga att han tog upp stora hål i timmerstugan utan att stabilisera själva timmerväggen. Han sågade av timmerknutar för att kunna klä
Glenn123: Nu har jag förklarat för dåligt ser jag Bakom den liggande panelen på garagekroppen sitter takstolar. Infästning för antingen extra balk eller reglar är mot den liggande panelen. Yttertakets tätskikt/papp kommer inte påverkas. Precis, jag sätter ett överhäng i bakkant på uterummets tak som går en bit över garagetak. Liggande panel mellan överhäng och garagetak samt plåt i
Mattias Svederberg: Ett sätt att snygga till lösningen lite är att dra in delen som kopplar ihop husen med 60-70 cm på vardera sida. Sedan lägger man på något som avviker i material, så som rostfri plåt som material på sidan på den mellan liggande delen. Detta ger illusionen av att överbyggnaden bara ligger på taket, och inte riktigt är en del av huset. Samtidigt gör det ett hårt kant mellan vad som
DubbelAdam: Det låter som att din fråga snarare rör hur man bäst konstruerar en krypgrund för att hindra fuktskador. Jag har några gissningar men det är nog bättre någon med mer erfarenhet inom området svarar. Annars kan du säkert söka på krypgrund i forumet för att få svar.
Jonatan79: Jag tror det, bäst att ringa kommunen anonymt kanske ?
SH68: Om det är en komplementbyggnad det gäller kan man placera på prickmark, men då tror jag maxgränsen är 25 kvm.
p-pennan: [citat] 25 som fristående eller 15 som tillbyggnad. Vi fick bara bygga 15kvadrat uterum enl attefallsreglerna
Jonas Stensved: Hej, Kolla sidan 16 här: https://www.svenskttra.se/siteassets/5-publikationer/pdfer/svt_lathunden_2018.pdf För övrigt mycket bra guide till det mesta.
optimum: Karlsson klister kan nog fungera för flertalet av de tips du fått. Jag hade plockat upp stenen och gjort det riktigt men så är jag en sådan som gillar riktiga lösningar. Lägger du reglar i kontakt med marken så bör de vara av NTR A Finns gott om instruktioner på nätet om hur man ska göra.
Nobbe_1: Jag visste att altanen på huset jag köpt är sned. Jag har byggt ett tak som jag av förklarliga skäl gjort rakt :D Men nu kommer funderingen när stolpar, bärlina m.m. är rakt, hur ska jag jämka för att glaspartiet ska sitta någorlunda rakt :thinking:? ska jag klyva och sätta in på sidorna och i överkant eller ska jag klyva och göra så att skenan under dörrarna sitter rakt? Det
Buildgates: Nu är stommen klar och så här gjorde jag: Eftersom planen var att hinna få upp stommen på en vecka, tog jag en genväg. Jag lät ytterväggen mot huset vara och öppnade bara upp taket så att den yttersta takstolen blottades. På denna byggde jag sedan upp den yttre takstolen för utbyggnaden. På så sätt kunde jag färdigställa hela stommen utan att behöva riva för mycket av huset.
Jon 72: Jag står inför samma problematik, har du kommit på någon lösning?
Joehag: Jag önskar bygga ut min altan runt hörnet på huset, tyvärr har jag där prickad mark. På den prickade marken har jag från husvägg till tomtgräns 9 meter. Får man lov att bygglovsfritt uppföra en altan där jag bygger 15kvm tak trots prickmarken? Alltså 3 meter djup (6meter kvar till tomtgräns) och 5 meter bred.
bossespecial: HEB100 har flänstjocklek 10mm och livtjocklek 6mm HEA100 har flänstjocklek 8mm och livtjocklek 5mm.
Höga Berget: Upplag, menar du att jag skruvar pelarna i väggen eller att jag skruvar ett extra stöd i betonghålstenen som kan stötta bärlinan? Jag tänker att om jag sätter en bit regel i varje ände under bärlinan med några gängade stänger förankrade med ankarmassa i bh-sten så borde det bli stadigt. Har fått för mig att hållfastheten är bätttre i betonghålsten än i lättbetong.
pioneer: Hej fråga vi ska nu bygga ett vinterbonat uterum året runt varmt med vattenburen golvvärme ni som gjort detta vart har nit satt termostaten till golvet/alt trådlös givare till gömd termostat? sedan tog ni bort panelen? vi har lock panel och känner kanske att "uterum" känslan försvinner om man gör vanlig innervägg? någon med bild?
KatarinaO: Siste meningen försvann visst... Håller tummarna att vi kan hitta nåt sätt, eller att attefallstillbygnaderna kan få växa lite precis som attefallshusen!
M Flo: -Köpte det väldigt billigt, nästan gratis -det är superbra skick -det funkar bra för dig och din familj Jag förstår inte varför du skall renovera? Du fick det ju nästan gratis. Sälj och bygg nytt. Vad säger detaljplanen? Stycka av tomten och lägg upp både tomt och hus till försäljning. Antingen får ni ett bud eller så kanske du kan köpa (med mellanhand) den nya tomten och bygga
huggan: Det behöver du inte oroa dig för, det stoppas inte av det lilla.