Jag funderar på att bygga ”in” en av mina altaner men har inte en aning om hur jag ska göra takkonstruktionen 

Har inte bott här så länge men det kliar i fingrarna för lite utomhusprojekt. Ett av dom kan bli en inbyggd altan med tak och glasparti fram mot sjön.
tar gärna emot tips hur jag skulle kunna göra. Ritning med mått finns bland bilderna.
Har inte bott här så länge men det kliar i fingrarna för lite utomhusprojekt. Ett av dom kan bli en inbyggd altan med tak och glasparti fram mot sjön.
tar gärna emot tips hur jag skulle kunna göra. Ritning med mått finns bland bilderna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
HejNobbe_1 skrev:
Vad sägs om ett liknande tak som du redan har, ett sadeltak med rejäla takfönster i alternativt e n glasad sida. Hur långt ut från huset skall det nya taket gå? Kommer tillbyggnaden att hamna i liv med nuvarande fasad? Om det är samma vinkel på det nya taket, kan du då låta det ansluta lägre ner än nuvarande nock på huvudbyggnaden för att ge det ett mer nätt uttryck, gör en bild och visa oss några förslag.
Redigerat:
Det går inte att fortsätta i samma vinkel tror jag. Det blir nog för lågt i framkant då tror jag. Jag har ännu inte vinkelmätt vad jag kan ha i maxvinkel.
När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.
utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.
När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.
utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.
N Nylenskavillan skrev:Hej
Vad sägs om ett liknande tak som du redan har, ett gaveltak med rejäla takfönster i alternativt e n glasad sida. Hur långt ut från huset skall det nya taket gå? Kommer tillbyggnaden att hamna i liv med nuvarande fasad? Om det är samma vinkel på det nya taket, kan du då låta det ansluta lägre ner än nuvarande nock på huvudbyggnaden för att ge det ett mer nätt uttryck, gör en bild och visa oss några förslag.
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "vinkelmätt"
Vinkelmätare Starrett
Ger dig geringsvinkeln
1 424 kr inkl moms
Läs mer
HejNobbe_1 skrev:
vad är ett gaveltakDet går inte att fortsätta i samma vinkel tror jag. Det blir nog för lågt i framkant då tror jag. Jag har ännu inte vinkelmätt vad jag kan ha i maxvinkel.
När man räknat bort takfotsbrädan och hängrännan på nuvarande tak så är nog utgångsmåttet som jag startar på inte 2,75 utan snarare ca 2,55. Vid väggen kommer plåten att ligga på ca 2,55 och sedan ska taket sluta på ca 2,10 så jag får plats med skjutpartier ut mot vattnet.
utbyggnaden kommer i stort sätt att gå i liv med fasaden förutom ett litet burspråk. Mittenpartiet kommer vara skjutdörrar som står lite längre ut och sedan två fasta partier som kommer att vinklas lite in mot ytterhörnen av tillbyggnaden.
Du kan ta bort anmärkningen om min felskrivning, jag har korrigerat den. Jag tror jag behöver se en bild för att förstå det. Har du möjlighet att göra en sådan?
En bild på hur hela uterummet är tänkt att se ut?
ps: Jag är amatör så det var därför jag frågade om ”taknamnet”

ps: Jag är amatör så det var därför jag frågade om ”taknamnet”
N Nylenskavillan skrev:
Ja jag ska försöka göra något för hand så fort jag får tid utifrån dom mått jag har. Sedan får du jättegärna hjälpa mig i SketchUp. Jag är inte så duktig på det programmet men jag har ritat den med måtten där i alla fall 
N Nylenskavillan skrev:
HejNobbe_1 skrev:
Om du har en bild rakt framifrån kan man göra en Photoshop bild eventuellt. Jag såg att måtten såg ut som Sketchup...
Hej, jag vill se hela taket på byggnaden, så gör jag klar din Sketchup modell och infogar den i bilden i Photoshop. Sen kan vi prata tak enklare. Ditt foto nummer två är bäst just nu och om det går att få med hela taket så man får tomrum på sidorna vore bäst. Går det?Nobbe_1 skrev:
Ja längre bakåt kommer jag inte för då ”druttar” jag i plurret 
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nobbe_1 skrev:
Ok, ursäkta tjatet. Bilderna är perfekta, nu behöver jag det som inte är fotograferat till höger . Om du bara riktar kameran åt höger utan att drutta i havet så monterar jag ihop dem, så kan vi testa lite olika tak sen. Imorgon kanske.




