Utbyggnad och tillbyggnad
knipo: Kanske denna?;) https://www.lansstyrelsen.se/download/18.26f506e0167c605d56953ce3/1552479881611/Receptsamling%20ritning%20holk%20kattuggla.pdf
Claes Sörmland: [citat] Du måste ju följa BBRs regler för brandskydd även om du bygger enligt attefallsreglerna. Det enda som attefall hjälper dig med är detaljplanens eventuella begränsingar och grannars och kommuns tyckande om utseendet.
Pontusand: Nu har jag fått svar från förra ägaren: Bygglovet på uterummet var ju 14m2 och praxis då som nu var att bygga större. Läs räkna in avvikelse ovanpå tillåten yta enl detaljplan. Jag blir mer o mer övertygad om att följa rådet från @hempularen och lämna in bygglov för 60m2 tillbyggnad och försöka få igenom uterummet som avvikelse. 14m2 angivet på bygglovet ger då 10%
justusandersson: Nej, den är inte bärande.
frlise: Det blev såhär tillslut. Byggde på befintlig byggnadsdel. Ger ett sovrum samt badrum till.
Hannelein: Jag har skickat in bygglov för en mindre utbyggnad på 11 kvm men behöver komplettera med en konstruktionsritning. Plintgrund, stående lockpanel i fasaden. Någon som har gjort något liknande och har en gammal konstruktionsritning att dela med sig av?
apotekarnes: Jag har ett separat pannhus, vilket är kanon för vedhanteringen. Men det är ju massa jobb att gjuta, bygga samt gräva ner kulvertrör. Är det verkligen omöjligt att få ner pannan? Jag har hjälpt bekanta att ta ner och upp betydligt tyngre pjäser än 300kg. Å andra sidan låter det riktigt smart med en ytterdörr från källaren. Då kan du separera den skräpiga vedhanteringen helt
1234linus: [citat] Ja det är sant tänkte dra i långa skruv och regla ganska tätt så det "håller ihop" men som sagt plint är uteslutet nu Jag får prova slå ner stolpar och hoppas på det !! Tack för svar !!
skogstomten: I mellanmjölken och kompromissernas land så bygger ni ett 1 1/2 plans med förhöjt väggliv och oinredd övervåning.
VonKramer: [citat] Tack för tanken. Ja om det är en bra lösning så absolut, jag har det ganska förspänt med en del jobb redan gjort. Tillägg gärna om det är något mer att tänka på. Har rätt många leca som är över tänkte använda dom som sarg.
Chainsaw_: [citat] Ja, det är tak över allt.. Tycker också att det ser torrt ut.. vintertid får vi ibland drivsnö som lägger sig över hela ytan, så nått som tätar bra behövs nog..
ZeroX66: Hej, Har en takregel som hamnar i öppet rum med takstol ovanpå. Hur kan jag göra för att stötta upp den vettigt? Stolpar vill man undvika , men kan tro att det krävas 2st tjocka ivf. Järnbalk? Limträ? Modifierad takstol som löper hela vägen och kan vila på yttervägg? Saken är att jag vill behålla utseendet på taket som är innan. Vi bygger till 15 kvm , men huset innan har ett
Linusp3: Hej Detta blir min första post här på forumet; jag har tjuvläst lite grann genom åren men nu har jag själv gått och blivit med hus och det är dags att skaffa ett användarkonto :) Huset är snart 100 år gammalt och till-/ombyggt i omgångar, senast för en handfull år sedan då ett uterum glasades in och integrerades i inomhusmiljön. Vissa detaljer i huset osar snickarglädje och andra
Lennarth Svensson: Hej Behöver råd! Vi ska byta räcke på vår balkong. Jag är ute efter ett räcke med liggande ribbor på utsidan av staketstolparna. Balkongen är L-formad. Den ena sektionens "golvyta" är ca 9x2 m och den andra 4x1,3 m. Balkongen är ca 2,5 meter över mark. Golvet/trallen som ska bytas, ligger på befintliga balkar (50x220 mm ungefär var 600:e mm) vinkelrätt ut från fasaden som jag vill
DanneK: Hej! Jag och sambon går i tankarna att bygga ut vårat hus. Vi har kört fast och söker nu en firma som kan ta fram kompletta bygglovshandlingar. Har ni någon bra och påltlig firma som ni kan rekommendera?
justusandersson: Det är en komplex fråga som kräver mer input för att kunna besvaras bra. En del beror på nuvarande rumshöjd. Kanske måste du sänka golvnivån i tillbyggnaden? Jag är inte säker på att det är smart att använda ryggåstak även för tillbyggnaden.
Blag: [citat] Ska försöka få till ett möte och se om man kan gå lite mer konkreta svar. Ska även kolla om det är andra hus i området som avviker från detaljplanen, då är det lättare att eventuellt få igenom en avvikelse. Flytta är tyvärr inte ett alternativ, då vi trivs i området med förskolor, kompisar och själva tomten. Men det ska nog gå att få till en tillbyggnad som funkar.
TessNonStop: Nyfiken o väcker denna tråd igen då vi går i samma tankar gällande utbyggnad. Hur blev det för trådskaparen?
KnockOnWood: [citat] Det blir nog väldigt mycket enklare att tipsa om du lägger upp en planlösning här på hur huset ser ut nu!
jool08: Vi planerar en tillbyggnad på betongplatta intill nuvarande fasad. Det blir ett låglutande (5 grader) pulpettak med råspont och dubbelfalsad plåt. Snözon 2,5. Jag försöker ta hjälp av byggbeskrivningars dimensioneringsprogram för att dimensionera takbalkarna. Det finns ingen mall som stämmer perfekt, men "altan med tak" och "förråd" är liknande byggnader med pulpettak. När jag matar
NeLa1: Skulle vilja glasa in en del av altanen för att kunna använda den även under vintermånaderna som ett uterum. Det jag också skulle vilja kunna göra är att montera ner den inför sommaren. Dvs jag skulle vilja kunna ha ett uterum som jag "lätt" kan montera/montera ner säsongsvis. Är det någon som gjort något sådant och kan tipsa om en lösning/företag som löser detta?
Danielolsson89: Stenarna sitter på en stålregel sen är det panel
Villa_Mbg: Jag hade börjat med väggar, tak och golv. Sedan levt med det genom en vinter och sett hur illa det blir. Det handlar antagligen främst om snålblåst och kostnader för uppvärmning, lite som att bo i ett jäkligt gammalt hus med gamla fönster. Om du kommer fram till att det blir för kallt har du åtminstone förlängt säsongen, till ganska lågt pris. Sen är det bara att börja spara och
Sir Duke: Vi var i samma situation. Kort sagt - grannen kan inne använda det gamla medgivandet. För att förtydliga att du inte medger så kan du skriva det till grannen och kommunen.
Fialotta1: Hej, Vi har ett litet hus där vi på hö gavel har satt upp ett uterum med pulpettak. Nu funderar vi på att bygga ut för att få ett extra sovrum, toalett mm på den andra gaveln. Problemet är att vi har liten tomt ffa bakåt och funderar på att bygga med pulpettak men förskjutet så att det sticker ut en meter framför befintligt hus. Någon som har gjort den varianten? Vi går inte ihop
KnockOnWood: Krångla inte till det! Skruva fast golvet först. Och sätt en regel ovanför det för gavelisoleringen. För övrigt ser det inte ut som att isoleringen under golvet på bild 1 fyller ut ordentligt. Det kanske borde justeras först.
Boan: Kommer det inget vatten på det borde det ju funka? Men du kanske ska behandla med nåt träskydd med svampmedel i.
Jawnax: [citat] Det slutade med höst och ett skärmtak över dörren som fortfarande sitter där :sleep: