Rabbithole
Rabbithole: Jag hade nyligen läst om attefallstillbyggnad och antog att samma gällde för attefallshus, men det är då olika, tur man kan göra attefallstillbyggnad, attefallshus och friggebod..
12 svar · 3,3k läst
·
P
Pygge70: [citat] Inte det jag sett hos en kompis, men gäller förstås att kolla det först. Är nog det enda ekonomiskt tänkbara som är 150 cm högt, vilket jag vill ha, tyvärr.
10 svar · 9,3k läst
C
carlbanan: Det var dåligt med svar här... Kan komplettera med att vi ev skulle vara ok med att innerväggarna blir tjockare (för att kompensera)... Jag är dock mer inne på den enklare lösningen, med att att förlänga den befintliga takkupan, problemet blir ju då att lösa att övervåningen inte linjerar med burspråket. Tänker att det kan se riktigt tokigt ut?
1 svar · 5,0k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Fel tråd här. Ni har inte bifogat en bild med svart och röd markering. Det var i en annan tråd. Ursäkta
3 svar · 3,2k läst
M
MetteKson: [citat] Nej.
5 svar · 2,3k läst
M
5 svar · 2,3k läst
M
MickeAlexandra: [bild] Hej! Är det någon som har ritningar till bifogad tillbyggnad eller något liknande? Gärna med liknande lutning på tak och med carport. Mvh, Micke & Alexandra
0 svar · 1,4k läst
·
T
ToRy: Självklart går det... men det låter som att det skulle bli en högre kostnad än att ta upp det befintliga golvet, isolera och lägga tillbaka golvet igen..? Plus att ni förlorar i takhöjd. Vad är det som gör att ni inte kan ta upp golvet?
1 svar · 1,3k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Det översta steget ser snålt ut. Tänk på att två personer skall stå där kanske samtidigt och baxa in stora möbler. De behöver kunna röra sig bra. Skyddet ovanpå (taket) skall utformas både så man får skydd mot regn och rusk när man sätter i nyckeln, men ändå vara sådant att det inte är i vägen när man skall ha in saker i huset. Väljer du plintar så går de
3 svar · 1,7k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Ett vanligt sätt är som du säger att behålla den takvinkel som du har på ditt stora hus och lägg ditt uterum minst 30 cm lägre än nuvarande taks underkant. Gör ett indrag på säg runt 30 - 40 cm på vardera sida vid fönstret respektive på hörnan. Vad får du för mått då ? Blir det användbart för dig? Mer hjälp? Var snäll och lägg ut ritningar.
2 svar · 845 läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Ni planerar ett helhetsgrepp på erat hus och ni är glada och ser fram emot er framtid men har inte landat bland alla idéer. Ett sätt att gå vidare kan vara att säga till en arkitekt "Rita ett förslag åt oss efter dessa tankar och vi ger dig fria händer för en summa mellan 15-25 000". Låt det sedan ingå ett möte och en ändring. Genom det har ni kommit långt och har
1 svar · 1,7k läst
·
N
Nylenskavillan: Hej Det finns ett alternativ till limträbalk som heter Kertobalk. För information följ länk: https://www.byggahus.se/forum/threads/vad-aer-en-kerto-balk.42118/
3 svar · 3,8k läst
·
N
Nylenskavillan: [citat] Det finns inga mått angivna. Rummen verkar små med tanke på att det är taklutning att ta hänsyn till. Hade jag tre barn skulle jag tänka att det är bra att ha ett sovrum i nedre delen av huset i närheten till ingången för att det äldsta barnet skall kunna få mer frihet, och samtidigt skulle ni själva få ett större sovrum. Nu saknas planen för bottenvåningen, kanske finns
5 svar · 1,9k läst
·
ricebridge
ricebridge: [citat] Nej gör inte det, ring kommunen istället. Det kan vara olika på olika platser. [citat] Då funkar det säkert med fyllnadsmassor; under ingången kan du använda sten. [citat] Hoppsan! Nu såg jag, när jag kollade upp saken, att den tjänsten faktiskt har stängt. :surprised::surprised: Det var oväntat, men vad säger @Marlen Eskilsson , skulle det inte kunna vara något som Byggahus
3 svar · 2,8k läst
H
Husvagnsthord: Hej. Ja, i det här fallet är valmat tak, eller kuverttak som är en mer korrekt underbemanning snyggt. Tyvärr är det konstruktionsmässigt en helt annan konstruktion än tex pulpettak. Mycket snyggare men kräver också lite mer eftertanke rent konstruktionsmässigt. Sök på kuverttak. Tror du hittar en hel del matnyttigt. Mitt eget utbygge är på 8x4 meter. Det är fullt inbyggt och en del
3 svar · 5,5k läst
·
J
justusandersson: Studera ritningen som heter "Detaljsektion". Den innehåller allt du behöver veta. Bara ett plattjärn under teglet duger inte. Du behöver åtminstone ett kraftigt vinkeljärn. Kommunen brukar vilja ha någon form av uträkning och en enkel skiss som bifogas bygganmälan. Kolla med kommunen.
5 svar · 3,2k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Det här "bara" gäller inte i bygg. Saker man vill göra är ofta stora men i ens egna ögon små. Allmänna priser att hålla sig till innan man kontaktar byggare eller går ut med offerter är 25 000 per kvadratmeter och man kan ändå behöva lägga krafter på egen hand på det hela. Vilken rolig betongplatta ni har, den är som en förlängning av huset med inkopplade
1 svar · 1,9k läst
G
Gabbe1: Det var framförallt den ökade isoleringen jag tänkte på snarare än risk för sprickor. Att putsa på leca är inget problem, men eftersom du ändå vill bygga väggen bredare så kan du spara både värmeenergi och tid på att köra på cellplast och sockelskiva istället för puts.
3 svar · 1,7k läst
L
linolind: Hej, jag är precis i samma tanke på om vi som har ett enplanshus ska bygga takkupor för att kunna göra nåt mer av vinden vars tak är i 27 graders vinkel. Har du gått vidare med projektet? Hur blev det? Om möjligt kan du dela med dig av bild på hur det blev? Jag är inte kunnig alls på området men tänker att inspirationsbilder är ett första steg innan man tar det med en
3 svar · 6,0k läst
·
J
justusandersson: Man ska ha respekt för reglerna om snölast. Man kan se dem som maxvärden under en 50-årsperiod. Sedan 1950-talet har indelningen i snözoner successivt skärpts, på förekommen anledning efter flera svåra olyckor. Skärpningen är störst i södra Sverige. Om man räknar med en volymvikt för snö på 300 kg/kubikmeter, så representerar snözon 1,5 en halvmeter snö på marken. Jag har
14 svar · 10,0k läst
J
justusandersson: Att bygga ut med pulpettak från långsidan är hopplöst, så ett sadeltak är det enda som fungerar, enligt min uppfattning. Jag tycker ni kan överväga ett helt annat uttryck på utbyggnaden, falsad plåt och mycket mindre taksprång t.ex., för att minska den visuella konflikten med takkupan.
2 svar · 6,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: Utnyttja till vad? Blir mycket pengar för lite yta som det ser ut på dina bilder :(
2 svar · 3,4k läst
·
ViktorJ88
ViktorJ88: [citat] Man behöver inte låta spydig? Jag frågar om själva taket, allt annat orelevant. Jag är ordförande för föreningen och vi är en HSB förening så allt runt omkring bärande av gles och gipsskivor är totalt orelevant.
2 svar · 1,6k läst
M
Marcusns: Absolut så funkar det som du säger ovan också. Bara fukt kan ta sig ner till rummet igen så är det ingen fara. Tätskiktet är ju dock ett måste
5 svar · 1,3k läst
Dowser4711
Dowser4711: Och snåla inte med stegdämparen om du lägger laminat på marmor. Kan bli klapperstensgolv annars. :)
4 svar · 2,4k läst
J
justusandersson: 215x225 är i stort sett identiskt med 140x270. Det behövs inga verktyg, bara lite matte. Man jämför balkarnas yttröghetsmoment enligt följande formel. Lika yttröghetsmoment ger samma egenskaper. Det räknas ut enligt formeln BxH^3/12. Alltså bredden gånger höjden upphöjt till tre delat med tolv. Du kan använda mm eller cm som mått bara du gör det konsekvent.
8 svar · 5,4k läst
·
Stampemannen
Stampemannen: Hej Ska börja regla upp väggarna av siporex. Därefter sätta osb och gips. Behöver man sätta plast i mellan för ångspärr? Siporexen är 365 mm tjock. Utrymmet skall hålla inomhusklimat.
0 svar · 1,2k läst
H
huggan: Det beror på vilka dimensioner på virke du väljer. Ju grövre virke desto längre avstånd.
1 svar · 993 läst
A
adde_hjelm: [citat] Hej, Mycket riktigt har byggnadsnämnden inga underlag på huset. Jag tror jag får backa från planen med KL trä då huset ligger i en sluttning upp från vägen och dessutom ganska långt från vägen. Så kranen som skulle krävas för att lyfta en tung trästomme på plats skulle kräva att vägen stängs av, och vägen leder både till hästklinik och buss-skrot så det blir ett
4 svar · 1,7k läst
A
Autodidak1: [citat] En fråga om semantik? Bygglovet är egentligen spikat i detalj, men mindre ändringar kan ju kallas revideringar och redovisas på relationsritningar. Flyttar man lite (hur långt är ett snöre?) på fönster, dörrar, väggar mm så behövs inte nytt bygglov, utan bara relationsritningar som visar ändringen. Men då har man inte ändrat på bygglovet i juridisk mening. Och på
6 svar · 1,8k läst
N
Nylenskavillan: [citat] Hej Jag hoppas andra har råd angående detaljerna i era tankar. Jag kan bidra med en ytterst liten tanke. Om vatten samlas vid utflödet och tillräckligt långt bort från hus så vet jag att björk ibland kan planteras eftersom de suger vatten bra.
3 svar · 1,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.