Jag står nu inför ett bygge av trädäck runt huset (se bild) och dimensionerna är som nedan specificeras. Detta är mitt första stora projekt så jag tar gärna emot tips och åsikter.
Trädäckets specifikationer
Trädäckets specifikationer
- Yta: 130kvm
- Grund: 0/32 bärlager & 50 mm stenplattor
- Trall: 28x120x4200
- Regel: 45x145x(3600-4200)
- CC mellan reglar: 600 mm
- Behov av skruvar: 130kvm * 24 = ca 4000st
- Placering av marksten på stenmjöl för att skapa en jämn yta för reglarna att ligga på.
- Infästning av reglar med cc 600mm. (Tanken är att placera dem i fullängd på husets vänstra sida)
- Kottla regel mellan huvudreglarna för god hållfasthet i däcket.
- Infästning av trall med dolda skruvskallar. (Tanken är att placera dem längst med huset för att utnyttja den fulla längden).
- Har ni några tankar kring arbetsstegen?
- Skulle ni använda C4 eller den lite dyrare varianten A2?
- Vilka verktyg föredrar ni för att gömma skruvskallarna? De jag tittat på hittills är CAMO och ESSVE
Håller på med ca 140kvm altan och kör med CAMO A4 skruv.
Mycket mer jobb med dold skruvning än man (iaf jag) tänker sig innan.
Istället för att lägga ut 5 bräder kloss och rikta in sista brädan för att därefter skruva löpande uppifrån, så riktar man nu varje bräda vid varje regel.
I dina skor skulle jag fundera att gå upp till 145X34 trall.
Anledningen är att du kan minska skruvåtgången med ca 30-35% då du får mer bräda per infästning och kan glesa ut infästningen till 80 cc.
Visserligen så får du i gengäld högre mtrl kostnad, men du sparar arbetstid (och om du väljer A2 eller A4 så tror jag att det på totalen blir billigare med 34x145).
Istället för att lägga ut 5 bräder kloss och rikta in sista brädan för att därefter skruva löpande uppifrån, så riktar man nu varje bräda vid varje regel.
Anledningen är att du kan minska skruvåtgången med ca 30-35% då du får mer bräda per infästning och kan glesa ut infästningen till 80 cc.
Visserligen så får du i gengäld högre mtrl kostnad, men du sparar arbetstid (och om du väljer A2 eller A4 så tror jag att det på totalen blir billigare med 34x145).
C chrille-gäddan skrev:Håller på med ca 140kvm altan och kör med CAMO A4 skruv.
- Använder du endast CAMO-skruvarna med passande bit eller använder du även verktyget?
- Materialet kommer vilken dag som helst nu, så även om 34x145 var ett bra tips så får det vara en lärdom till nästa trädäck (om 10-15 år kanske).
Jag använder verktyget. Är rätt enkelt och användarvänligt.IngenExpert skrev:
Dock är skruvarna klippta i spetsen så antingen behöver du använda verktyget eller förborra för varje skruv (eftersom klippt spets så "ormar" den sig om den inte har ett hål att gå i).
Skruvarna är nu inhandlade och det slutade med att jag köpte följande:
- CAMO Dold trallskruv A2 (Rostfritt) 4,2x60mm
- CAMO Marksman PRO-NB för infästning av skruv
Klicka här för att svara