J
Johannes Hultman: jag skulle absolut ta bort betongstenen. Du vill ha ett kapillärbrytande material under cellplasten. Betongstenarna kommer annars leda vatten till cellplasten som också suger åt sig och sen får du troligtvis problem.
1 svar · 4,3k läst
C
cpalm: Jag använder QCad (qcad.org) ganska mycket. Ett gratis traditionellt 2D-program som på gott och ont påminner mycket om AutoCAD.
10 svar · 2,7k läst
S
syrenblomman: Vi har fått bygglov men inte startbesked. Letar efter en byggnadskonstruktör i Skåne som är certifierad. Vi behöver hjälp med en teknisk konstruktionsritning till tillbyggnad. Kostnad?
0 svar · 823 läst
E
engdahl_86: Edit: 2200 = 220mm, ops =) Oj vad lugnt detta forum var, ser att flera inlägg har ett par hundra tittar, men 0 svar, stendött! Får prova FB istället och sökfunktionen lite mer noggrant. Admin kan ju radera detta inlägg. Hitta ej funktionen själv.
1 svar · 761 läst
·
P
Pappa1986: Och vad är det för idioter till säljare som orkar bry sig... Dem har ju sålt, gå vidare i livet. Skitfolk
4 svar · 1,5k läst
D
daniel902: Som ni kan se så har förra ägaren byggt ihop carport med altanen. [bild] Bygget ni ser med hålet så pressas vatten in under plåttaket och läcker in vid altanen. [bild] [bild] Han har även varit "smart" och satt en stupränna mellan bygget för att "fånga" upp vattnet [bild] [bild] Jag blir lite galen på hur jag ska lösa detta. Ska man flytta in väggen till bjälken som håller upp
0 svar · 1,4k läst
·
J
justusandersson: Spånskivan ska vara limmad till golvbrädorna. Men det blir ingen bra lösning. Det är klart att du ska ha spontade brädor underst som är synliga från bottenvåningen, men använd en dimension på dessa som gör att du slipper ytterligare bärande material.
4 svar · 3,0k läst
·
J
justusandersson: Som framgår av de föregående inläggen kan du inte göra som du tänkt utan att takstolarna tappar sin bärförmåga helt. Fackverk är hela konstruktionselement, man kan inte ta bort någon del. Överramarna går att förstärka på olika sätt, men för att underramarna ska kunna fungera som golvbjälkar med 5,8 m spännvidd behöver de ersättas av limträbalkar. Gissningsvis 42x315 mm.
3 svar · 5,4k läst
·
M
Micke_TH: hej, vi funderar på att bygga ut vårt vardagsrum. Jag skulle vilja få ett grepp om hur svårt/enkelt detta skulle vara att göra på egenhand (är ingen snickare men är inte helt oduglig med hammaren). Bifogar några bilder på hur vi tänkt och hur det ser ut idag. Vi behöver inte ändra taket då detta går ut över den delen som ska byggas "in". Bild 1 = idag Bild 2 = tänkt utbyggnad
0 svar · 1,3k läst
·
A
AngelFB: [citat] Sant! Får väl göra så :giggle:
5 svar · 2,0k läst
·
A
AngelFB: [citat] Tack snälla för snabbt svar!!!
3 svar · 3,5k läst
A
AngelFB: [citat] Väcker denna tråden lite. Ska också göra en tillbyggnad och har fastnat på just brandskyddsbeskrivningen. Hur gick det för dig? Skulle du kunna dela med dig av dokumentet som du lämnade in, så jag på ett ungefär kan se utformningen?
6 svar · 2,0k läst
S
Stefan1972: Var ligger huset då? Personligen hade jag inte brytt mig om nå bygglov...... Man kan ju låtsas sen att det alltid varit en dörr där.
4 svar · 1,1k läst
M
MetteKson: [citat] Någon ovan frågade varför du skulle anlita en arkitekt, där har du svaret, för att få kreativa idéer och förslag. En del företag som jobbar med att ta fram bygglovshandlingar och konstruktionsritningar till privatpersoner är i huvudsak inriktade på de tekniska bitarna i bygglovsprocessen (vilket de gör bra). Deras fokus är inte estetik och utformning. Där kan det vara bra
15 svar · 6,7k läst
·
T
TMatt: 170mm är väl helt ok men lite mer i taket skulle inte skada. Allt beror på hur dyr uppvärmningskostnad man vill ha vintertid. 170mm isolering har trots allt mycket bättre isoleringsförmåga än ett bra 3-glasfönster.
2 svar · 1,6k läst
·
M
Micke_och_Maria: Vi bygger ut en ny vinkel på huset. Grunden på utbyggnaden är klar och uppreglad. Rörmokaren har gjort all dragning och kopplat på ordinarie avloppspipa. Innan arbetet avslutades för veckan så lades maffig presenning ut från taknock ner på ordinarie tak och sedan rakt ut plant över reglarna. Nu öppnade sig himlen och det har blivit ej rejäl vattensamling i pressenningen. För högt
0 svar · 1,3k läst
J
justusandersson: Man brukar försöka undvika så långa balkar, oavsett om de är av limträ eller stål. Det bästa är om ni kan ha två stolpar som båda står lite närmare ändpunkterna? För att kunna ha en uppfattning om dimensioner ktävs ritningar, inklusive sektioner.
2 svar · 3,1k läst
·
BirgitS
BirgitS: Välkommen till forumet! Det är knappt 10 år sen det blev viktigt att man skulle få ett slutbesked, innan dess var det normalt att slutbesked saknades.
1 svar · 1,7k läst
H
hempularen: Det bör väl finnas angivet för värmaren hur nära brännbart det får vara i olika riktningar. Plasten i taket tål troligen lägre temperatur än "brännbart", så det kan vara vettigt att ha lite mer än mini marginal.
2 svar · 2,2k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Absolut görbart. Det knepigaste är att dra avlopp så att det går att koppla på husets avloppsstammen. Näst knepigast är vattendragningen.
1 svar · 1,9k läst
T
Tohan: [citat] Jag gjorde det misstaget kollade inte upp firman och betalade innan allt var klar.. Nu har firman kursat
44 svar · 36,2k läst
·
Vassbotn
Vassbotn: Tjenare! Jag bor i ett plusshus från 1989, huset är 1,5 planare men övervåningen är inte inredd utan golvspånskivor sen inget mer. Nu börjar den ytan behövas, vi är fyra personer i huset och det vore skönt att få upp barnen på övervåningen samt att det skulle skapas en hel del extra förvaringsutrymme som inte är så bökigt att nå. Idag är det vindstrapp. Hur som.. För att
0 svar · 1,1k läst
S
SimonNyhlen: Hej, Vill bygga ett loft för kontor i min maskinhall, Ytan jag vill göra detta på är 12x14,5 meter min tanken är 3 st bärlinor av stål på 14,5 meters längder, Där kan stå stolpar på två av dom, men helst inte den i mitten,(om måste så en stolpe mitt på balken) Sedan bygga regelverk ovan på dessa med typ 45*220 där golv sedan kommer. någon som har en hum om lämpliga
0 svar · 793 läst
T
tomasjo: [citat] Resonemanget är ju riktigt..
31 svar · 11,9k läst
D
Dann3nordin: Hej är intresserad av att komma i kontakt med en bra konstruktör i Stockholm. Vi ska nämligen bygga ut vårat hus och har lite frågor. Någon som vet eller kan rekommendera någon?
0 svar · 920 läst
Nicki007
Nicki007: Om någon annan gör liknande renovering så ska jag i alla fall svara er att de gick fint att göra som vi tänkt, många har läst men ingen har svarat så jag antar att de råder brist på kunskap eller bryr sig ingen ;) men för dem som jag kan hjälpa så delar jag med mig :) det är ju sånt här som gör att vi slipper lägga extrema kostnader på snickare osv de man kan göra själv bör
1 svar · 2,4k läst
·
C
Chrisch: Vilket fint hus, hur blev det? Har ni byggt till? Vi har också ett torp men byggt 1880 tal och har funderingar på tillbyggnad men har inte funderat färdigt.
4 svar · 5,0k läst
·
F
Fdriver: [citat] Vackert och bra jobbat och vilken utsikt, imponerande.
23 svar · 12,1k läst
·
Joakim Ödman
Joakim Ödman: [citat] Vad tänkte du på? Inte så mycket. Isolera mellan dem.
12 svar · 2,9k läst
·
M
Marcusns: Att du lämnar kvar isoleringen bör inte spela någon roll, se bara till att du får badrummet tätt så är det bara att köra på enligt GVK.
2 svar · 992 läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.