F
Freddedan: Hej! Skulle behöva lite second opinion på dimensionering av en glasveranda Har matat in mina siffror i Svenskt Träs dimensioneringsguide och nedanstående material Min ritning är något justerad då gavelväggbalken inte ligger under de längsgående balkar som i Svenskt Träs ritning. Jag har kompenserat det med två limträstolpar på utsidan. Den "öppna" långsidan ska också ha fönster
0 svar · 1,6k läst
·
M
Muddleheads: Det ska jag göra
4 svar · 1,1k läst
M
Matsemyra: Hej och tack för svaret! Gött med någon med erfarenhet. Jag har kommit fram till samma sak och lägger nu trallen kloss. Mätaren gick i bott för fuktkvoten i en del brädor så jag gissar att de i alla fall inte sväller så mycket mer.. Ha det
2 svar · 1,7k läst
Lulaua
Lulaua: Har du några mått? Kanske skippa takkupan och bygga den över uterummet istället? Så att övervåningen blir i vinkel.
1 svar · 635 läst
·
Rabbithole
Rabbithole: Egentligen måste man inte ha den då, men det är en klar fördel med diffussionsspärr. Det blir att undertrycket skall motverka fuktvandringen som drivs av temperaturskillnaden. Fukten går från varmt till kallt. Har man diffusionstät takpapp utanpå är det bra med en luftspalt innan isoleringen
18 svar · 2,5k läst
·
J
Johanbekic: Renoverade altan gick allt som det ska men nu började det läcka misstänker att det kommer från panel på utsidan för det är lite sprickor på dem råkade göra det när jag la plåten order panel kan någon hjälpa mig Med vänlig hälsning, Johan .
0 svar · 393 läst
·
örebrovilla
örebrovilla: Ok tack! vackert hus
11 svar · 2,4k läst
·
T
Tjiifen: Hej och äntligen får man något att skriva om.. Här är mitt problem: har nyss byggt ut min hall med 8 kvadrat och gumman vill ha e4 ut till ny bygget. De här huset verkar inte följt bygg standard varken dåtid eller av förra ägaren. Hela väggen är 2.50 lång och en takhöjd på 2.60 Stående regeln till höger om den gammla ytter dörren är gammaldags tum på 50x130 sen är det 2
0 svar · 750 läst
·
S
Salve: Jag ska isolera vinden på utbyggnaden (ca 50kvm) nästa vecka. Jag fick höra att jag först måste sätta luftspallt för isoleringen. Jag googlade lite och hittade bara några få artiklar på isoleringstillverkarnas hemsida om att använda deras produkter. Kan någon klargöra för mig, vad fyller luftspalten för funktion? Jag har ingen takfotsventilation utan kör med gavelventilation. Vad
0 svar · 944 läst
Jerp
Jerp: [citat] Dom har tolkat DP att garage och förråd får vidbyggas. Men jag tycker man ska tolka kammarrättens beslut, jag nämnde tidigare, att det ingår i huvudbyggnadens maximala BYA.
8 svar · 4,0k läst
M
Matsemyra: Hej! Och tack Per för att jag får tillgång till detta forum. Jag har blivit rekommenderad att limma ändträ i skarvar på reglar och trall när jag bygger min altan. Känns dock lite avigt tycker jag. Stänger man inte till träets andningsförmåga och bilder ev fukt då? Någon som har någon erfarenhet eller synpunkter?
0 svar · 1,4k läst
R
rickard_89: Hej, Om man i detaljplanen får ha 2 våningar. Man har ett väldigt högt hus som skulle bli 3 våningar (som redan är byggt och godkänt men idag endast övervåning) , men önskar sig några kvm till och vill göra en etage upp till ca 15-20 kvm till våning 3 - är det tillåtet? det kommer inte innebära att befintlig konstruktion behöver stärkas utan tvärt om de man lägger till kommer
0 svar · 1,7k läst
GoForIt
GoForIt: Hej! För dimensionering finns bra hjälp hos Träguiden
1 svar · 1,0k läst
D
Dymling: Tack alla, ja vi får se om det blir murat eller limträstolpar
6 svar · 3,6k läst
·
S
Salve: [bild] Jag har ett mellanrum mellan tillbyggnad och gammal byggnad efter jag rivit gamla ytterväggen. Detta behöver jag sätta igen men vet inte riktigt hur jag ska göra. "Diket" är ca 22cm djupt och ca 11cm brett (gamla huset var byggt med råvirke, där av "konstiga" mått) I botten är det gammal stomme till det gamla huset, på ena sidan är det golvregel och på den andra sidan betong.
0 svar · 1,1k läst
·
globaljuggler
globaljuggler: [citat] Har det hänt något mer?
21 svar · 6,0k läst
·
E
elblom: Påbyggare2020, vilken kommun bygger du i? Vi bor i Stockholm och i vårt bostadsområde finns det några hus som har fått bygglov för påbyggnad av hel våning utan att tillgänglighetsanpassa entréplanet som det ser ut på ritningarna. Om du fortfarande känner att det kan vara aktuellt att bygga en till våning, och du vill ha något slags besked innan du lämnar in bygglovsansökan, verkar
29 svar · 5,1k läst
·
K
Kane: Har du inga bättre ritningar? Sektionsritning behövs också.
1 svar · 1,5k läst
·
KnockOnWood
KnockOnWood: Frågan är om någon kommer att se skillnaden.
3 svar · 2,4k läst
·
F
flyfisherman: Hej. Varning. Laminatgolv från byggmax vet jag inget om, däremot deras blå underlagsskiva. Som nu orsakar ett golvbyte i vårt kök då det sipprar upp blått damm från skarvar och golvsocklar efter 3 års användning. Laminatgolvet från Ikea är fint. Billigt underlag och lätt att lägga, men skräp.
5 svar · 12,4k läst
J
Jejo16: Funderar på att göra en Attefallsutbyggnad på vårt radhus, måtten skulle bli 6 m brett (alltså längs med hela baksidan) och sticka ut från befintlig fasad 2,5 m, där det blir skjutdörrar i glas. Ta bort delar av innerväggen. Grannarna är ok med detta. Flera har redan gjort uterum med dessa mått men vi vill kunna vistas där året om. Frågan är nu vilket typ av tak som är bäst?
0 svar · 1,5k läst
M
Mukhlisaun: [citat] Tackar för din hjälp!!!
8 svar · 2,7k läst
·
M
M Flo: Ser ganska bra ut det där. Det blir ganska svårmöblerat med sneväggar. Så det försöker man undvika. Några grejer har jag synpunkter på. Glasa upp mer från matsal och v-rum mot uteplats. Flippa kök och lilla badrummet(om ni skall göra renovera badrummet) så inte dörren är ut mot matplats. Ganska stora ”transport ytor” i befintliga delen. Kanske går att tighta till. Smalare
1 svar · 2,2k läst
·
N
Napapijri: [citat] Tack! Jag ska kolla på och rita en del :)
4 svar · 6,7k läst
·
B
Bilole: Lätt lutande tak ca 180 högt. Förrådet 12m2
4 svar · 1,5k läst
S
Salabim: [citat] Blir nog bara plåt ovan på det. Vilken spännvid klarar 45x220 måntro. Nån som vet om cc30 skulle göra skillnad. Som första gångs byggare känns det svin jobbigt att snickra låda och cementbil och hela konkarongen. Hur mycket cement ska man ha till 35 kvm? Känns så mycket enklare att lägga ut block att regla på. Tror det bara blir berg under gruset så bör inte flytta sig.
6 svar · 1,5k läst
A
Annette Haglund: Oj, oj, oj vad fel det kan blir. Jag menar naturligtvis 10 - 22 mm. Inte något annat! Jag ber om ursäkt för denna lapsus! Hälsningar, Annette i Lerkil
1 svar · 2,1k läst
adam7
adam7: Jag har nu lagt färdigt golvet och kommit till dörren som jag ska sätta in. Det behöver vara en isolerande dörr då den ska gå ut mot kallvinden. Finns det nått beställda dörrar att köpa eller är det bäst/svårt att bygga en själv? Dörren behöver vara ungefär 150x70 cm.
31 svar · 8,9k läst
·
Julina
Julina: [citat] Nej egentligen är det ju mera som en tvättstuga i tillbyggnaden men med en gjutjärnsspis där dom tydligen har kokat en hel del..
11 svar · 1,4k läst
·
surris
surris: Yttemperaturen på bottenprofilen är kallare än rumstemperatur, förmodligen relativt mycket fukt i rummet också och då fäller det ut fukt.
1 svar · 2,2k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.