Y
YasserAmmappettaiyar: Tack för svaret. Gamla garderob var inbyggd på storlek 3,5 meter bred, ca 2 meter lång och ca 60 cm djup. Men vi kommer att riva ner allt och ersätta det med IKEA PAX: 3st 1-meters stommar och 1st 0,5 meters stomme. Och enbart stommar vägar ca. 170 kg. Sen tillkommer lådor, hyllplan, osv. Totaltvikt på offert står på 448 kg. Tror IKEAs PAX är ganska tung jämför till ex. med deras
2 svar · 2,1k läst
Mats Carlsson.
Mats Carlsson.: [citat] Jag har aldrig byggt ut ett hus utan bara förråd och ett stort rum för verkstad i lagårn. Men principen är densamma. Kolla upp alla moment bara så det blir rätt med fuktspärrsr och sånt.
4 svar · 1,2k läst
S
Sebastian_totto: Hej igen Claes. Tack för snabba och kloka svar, nej det blir inget året runt boende, utan det handlar mer om att om någon kompis kommer och sover över en eller två nätter. Eller om jag är för trött för att gå in i huset.
4 svar · 3,9k läst
A
AndersS: Se min sista mening för att någon ska kunna svara.
3 svar · 1,2k läst
M
Mikael K.: Av din beskrivning så gissar jag att du är ingenjör precis som jag. Tror mest du behöver "jobba med dig själv". Jag har också en tendens att vara övernitisk med exakta mått. Jag anstränger mig numera för att vara lite "slarvigare" och acceptera nån millimeter fel här och var, ingen kommer någonsin se det och det har inte byggts ett uterum som inte kan hantera några millimeters diff.
1 svar · 1,7k läst
·
Z
Zoberg11: Okej, och jag som trodde det skulle vara overkill med 90x315. Tack för snabbt svar och hjälp.
4 svar · 2,1k läst
·
P
Anonymiserad 284245: Ok, många olika tankar! Nu har jag iaf byggt en "innertak" och flyttat ned isoleringen från pulpetbalkarna till det. Då får jag ett utrymme ovan isoleringen till råspont om ca 100mm vid takfoten, och ca 400mm vid högsta. Så hur ska jag göra nu? Ska det ventileras vid takfot, gavel till gavel, inte alls eller vad? Mvh Tomas
28 svar · 6,7k läst
·
Stefan.P
Stefan.P: Tack, ser ut som att Österåker faktiskt erbjuder karttjänster, lär det här bygglovet rulla iväg med ytterligare några till 1000-lappar...
2 svar · 1,4k läst
A
acjv: Använd gjuten grund och lägg ner golvvärmeslingor till hela nybygget. Kostar nästan inget extra när du ändå ska gjuta. Att göra en full konvertering är självklart det bästa. Jag tyckte inte det var värt pengarna att riva upp resten av huset för att dra värmeledningar och installera radiatorer, så jag bytte ut innerdelen av min luft/luft mot en fläktkonvektor. Har funkat utmärkt
2 svar · 2,7k läst
·
L
Lillekitte: Jag kan givetvis bara spekulera i vad orsaken kan vara. Man kan ju gissa att det kanske handlar om en betydande kostnad för att få brandskydd etc så att det motsvarar kraven, i en äldre byggnad? Att man inte vill ta kostnaden? Eller jobbet? Eller man kanske inte är säker på om man kommer få godkänt av kommunen? Men det KAN ju självklart vara så att personen i fråga inte känner till
12 svar · 4,2k läst
jasi288
jasi288: Har en stuggavel mot söder som behöver bytas ut, är i fjällpanel finns det nån annan panel med bättre egenskaper ? Liggande.
0 svar · 737 läst
Oldboy
Oldboy: Om det går att göra en kanal under nockbalken som mynnar ut vid gaveln så borde det fungera. Har själv plåt på taket och där kommer i stort sett ingen luft ut i nocken utan det går ut till gavelspetsarna. Ca 40 år gammalt och förefaller fungera. Såg i vart fall inget mögel när jag kikade in från ena gavelspetsen förra året. (Enda stället det går att inspektera taket.) På
5 svar · 2,9k läst
·
Dowser4711
Dowser4711: [citat] Jag *förutsätter* att TS menar att de även ska göra om väggarna då så att de hamnar i lod även efter lyftet av trallen, även om det låter som ett så bökigt projekt att det hamnar på den där permanenta "nån gång i framtiden" listan...
5 svar · 1,2k läst
H
Herr_Per: Stort tack för svar permagnuso! Jag ville egentligen bara veta hur ni har upplevt funktion och prestanda på golvvärmen då ni har samma storlek på rum som vi planerar för. Men det låter som ni är nöjda vilket är bra info för mig, och just nu lutar det åt att vi kör på samma typ av lösning!
3 svar · 4,5k läst
A
arne: Det går utmärkt, i alla fall om du har träkarm. Jag limmade mot karmen och spikade mot regeln. Mindre att spackla med dyckert:) Efter 8 år så ser det fortfarande bra ut.
3 svar · 1,1k läst
H
HeloBE: [citat] Ja, det är väll liknande lösning som jag länkar till i första inlägget. Vill om möjligt inte göra ingrepp i taket, men det kanske är ofrånkomligt.
4 svar · 2,2k läst
·
H
Herr_Per: Hej forumet, Vi ska snart påbörja en attefallstillbyggnad pä 15kvm med gjuten platta på mark och har bestämt oss för elgolvvärme. Huset ligger i Sthlm och vi avser ha träparkettgolv, rummet skall användas som sovrum för en tonåring. Min fråga är vad som är bäst map elgolvvärme: Gjuta elvärmeslinga i betongplattan eller Lägga någon typ elgolvvärme-foil på betongplattan (typ
0 svar · 760 läst
H
HasselmarkenHampus: Stämmer. (y)
3 svar · 4,6k läst
·
L
Lillekitte: Tack - jag hade läst en del där, men inte just sidan du länkar till. Ser att den enda Attefallsåtgärd som INTE får göras för tvåbostadshus utan bygglov (bara för enbostadshus), är att inreda en extra bostad. I själva huset, antar jag. Bygga attefallshus som komplementsbostadhus (alltså godkänt för permanentboende, som sen hyrs ut), får man tydligen. Vilket leder till att man kan
9 svar · 2,5k läst
L
Lillekitte: Jag är ingen expert, men tror (baserat på andra trådar här i forumet) att följande gäller: - Du kan slippa bygglov, men behöver göra bygganmälan (”attefallsåtgärd”), och vänta på startbesked. En hel del formalia, bl a krav kring takhöjd, ljusinsläpp, utrymningsvägar. - Existerande och ny bostadsenhet/lägenhet behöver/bör vara 2 egna brandceller - dvs eventuellt behöver du
1 svar · 39,5k läst
Elmo_Tim
Elmo_Tim: [citat] Det är ganska mycket överlag. Och jag har redan lappar taket på sina håll så byte är jag övertygad om att det blir. Vi får se var det blir för tak. Där finns det mycket att läsa och tänka till mellan. Huset är som sagt från 1933. Jag skulle gissa på att taket har legat sen dess. Antagligen är pappen bytt men det vet jag inte. Men taket börjar med andra ord närma sig sina
55 svar · 7,4k läst
·
Mimmi/Halland
Mimmi/Halland: Har funderat på vilket sätt som är bäst. Alt 1. Ta isolering med papp eller västkustskiva efter luftspalten Alt 2. Ta en skiva efter luftspalten. Asafboard eller annan skiva? Vindpapp över den? Vilket sätt blir bäst? Yttertaket består av tegelpannor, vindtät väv och sedan luftspalt
0 svar · 1,7k läst
S
Soltorp40: Instämmer med TS! Har ett 40-talshus där en gavel är under arbete. ca 30% av panelen byts, resten är i gott skick och behålls. MEN: Den nya ytan ser så B ut jämfört med de äldre brädorna. Det luktar 70-talsbygge, fort, fort, fort, och har en helt annan känsla än originalen. En stor del av "charmen" med det här huset är att det är väldigt original... Jag förstår inte frågan om
14 svar · 5,2k läst
S
saiter: Vad har du i ”biyta”? Kan du bruka ”korridor” till nått bättre? Om du sätter dörren i andra ändan på sov nere till höger? //AA
1 svar · 1,1k läst
·
S
saiter: Bara köra på. :D Kolla ordentligt med byggnadsnämnden. Och ta in offerter från några lokala firmor. //AA
1 svar · 919 läst
H
Herr_Per: Hej, Vi avser att använda en daloc-trädörr modell T24_33bB alt T25_38dB för ingång från befintlig byggnad in till utbyggnad 15m2 (tonårsrum). Anledningen till detta är att vi vill ha god ljudisolering. Jag undrar om forumet har erfarenheter av liknande daloc-dörrar map funktion och upplevelse? Är det något speciellt vi behöver ta i beaktande? (Modellerna T24 och T25 används typiskt
0 svar · 1,1k läst
S
skbathla: Tack för svaret. Detaljplan finns. Garaget står fristående inte sitter ihop med byggnaden. Huvudbyggnaden är 157 kvm och enligt detaljplan komplementbyggnad får vara 50kvm. Garaget är 48kvm men vad gäller för påbyggnad? Fallas i kategori 'grindstugan' och vi planerer att bygga det som 25-30kvm. Tveksam om höjden av påbyggnaden? För attefallshus är det 4m. Är det samma i detta fall?
2 svar · 1,8k läst
B
Blondie75: Hej allihopa har en liten fråga jag håller på att bygga en glasveranda och hade tänkt att ha golvvärme är det någon här inne som har erfarenhet av Floore golvvärme? Det verkar smidigt att lägga och att man kan lägga ytskikt direkt på hade tänkt att ha klinkergolv
0 svar · 1,2k läst
Sajkan
Sajkan: [citat] Tack ska du ha för tipset.
2 svar · 2,1k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.