Byggahus.se

Brandskyddsbeskrivning

1. C
    Medlem Nivå 1
    Hej,

Jag ska göra en tillbyggnad till mitt hus som understiger 15 kvm men med 4,5 meters avstånd till grannen(det slutliga måttet när byggnaden är klar). Har pratat med kommunen och jag behöver inte bygglov utan en anmälan men med det följer vissa dokument som jag ska ha med i anmälan.

Ex: Brandskyddbeskrivning enligt BBR 5:611 och intyg EKS10 eller 11.

Har googlat detta utan att hitta ett bra exempel på hur det ska dokumenteras. Ursäkta min okunskap.

/Christian

2. oskar.valta
    Medlem · Nivå 8
    Funderar på den brandskyddsbeskrivningen. Den paragraf du nämner handlar ju om brandspridning mellan byggnader, men i detta fall handlade det om en tillbyggnad mot det befintliga huset, eller hur? Spontant känns detta inte aktuellt eftersom du bygger ”ihop” byggnaderna och allt är en och samma brandcell.

3. C
    Medlem Nivå 1
    Hej,
    Tack för svaret och jag hade varit tacksam om du har rätt. Dock var det ett krav från kommunen??? Ska kanske slå dom en signal igen.

Du har helt rätt att tillbyggnaden ska byggas ihop med nuvarande boningshus

4. oskar.valta
    Medlem · Nivå 8
    Jag är
    Jag vet inte, jag är ingen expert på det området, men jag stöter på en del brandkrav och sådant i mitt jobb. Och jag hajade bara till. Du kan ju läsa BBR själv vad som står på den paragrafen 5:611, hittas på Boverkets hemsida.

5. C
    Medlem Nivå 1
    ok, tack

6. Matti_75
    Medlem · Nivå 11
    Du har brandkrav mot grannen eftersom avståndet blir mindre än 8meter. Det innebär att alla fönster och dörrar skall vara brandklassade och flera lager gips i väggen.
    Kan även bli krav på tät takfot och lite annat.