Kokarn
Kokarn: Sent tråd lyft , Men varför bygger man sådär ?? Gräva en grop i marken och sen bygga uterum på det , Hen skulle ha grävt ur , Dränerat runt om med lämpligt material och sen fyllt upp med makadam , Sen kunde hen ha börjat bygga uterummet,
3 svar · 1,7k läst
·
H
halj: Antar att det är byggnadsarea du menar. Svensk standard ,ss 02 10 52, https://www.sis.se/api/document/preview/8245/ säger Vid beräkning av byggnadsarea inräknas inte: – normalt taksprång där sådant kan utskiljas; vid öppnautrymmen under tak där sådant taksprång ej kan urskiljas,t ex vid större konsolburna skärmtak, frånräknas ett tänkt taksprång av 0,5 m Tolkar det som att du
1 svar · 1,8k läst
·
MalZon
MalZon: Hej, Ska när som helst påbörja min carport framför garaget. Fasaden där carporten hamnar är helt plan med liggande panel. Garaget har 4m höga väggar och till nock är det ca 6m. Carporten kommer att hamna på gaveln där även garageporten är. Det jag funderar på nu är hur man fäster den inre stolpen mot fasaden och likaså inre takstolen, på bästa sätt. Ska ha 6st stolpar,
0 svar · 2,5k läst
·
D
dannewig: Jag gör en tillbyggnad i ytong 300mm tjocklek. Kommer ha ett fönster som har öppningen 2000mm. Ovanpå den öppningen kommer det finnas en limträbalk med en upplagsreaktion på 13.705kN och balken som jag tänkt sätta har en märklast på 17.2kN. Tänker jag rätt att det klarar denna lasten eller ska ja ta ett ublock och armera själv. Balken är 300x200x3000mm. Ovanpå balken kommer det
0 svar · 1,2k läst
M
Marcusns: Spontant så känns det bättre att lägga golvet först, det kan ju även fungera som en bra bas om ni känner för att lägga parkett eller dylikt i framtiden. Även lättare om ni ska flytta väggar och dörröppningar. Kontrollera dock så att det inte finns ojämnheter, om det gör så kan ni hyvla eller Sala på remsor av tunn board. Ska ni lägga det självbärande så bör golvet vara
9 svar · 13,8k läst
·
S
Sluringen: Jag håller på med en liten utbyggnad på huset. Ovanpå kommer jag att anlägga en balkong med något slags räcke och trägolv. Frågan är om man kan sätta någon typ av stolpsko direkt på råsponten och sedan får takläggaren svetsa dit takpappen. Där är iofs lite lutning och finns där några anpassade stolpskor till detta. Balkongen mått d 2800× b 4300. Taklutning cirka 3cm. Jag
0 svar · 2,9k läst
T
TobiasHolmer: Hej, Konstuktören har nog rätt där. Marktrycket kan bli dårligt för källare beroende på hur marken för övrigt ser ut, tippar de är lera och inte fast fjäll?. Men bygg ut med källare?
1 svar · 2,2k läst
·
M
Marcusns: Varför tar du inte kontakt med någon som kan lämna offert? Svårt att säga på rak arm när du inte lägger upp något underlag
1 svar · 1,3k läst
Rabbithole
Rabbithole: Såhär eller? [bild]
14 svar · 3,2k läst
·
T
tysslinge: Någon som har gjort och har erfarenhet av taklyft? Firmor som gör detta? Bor i Örebro.
0 svar · 1,0k läst
J
johper84: [citat] Hej. Kollar själv på Halles Thermo. Du har inga kort på dom och uterummet. Är du fortfarande nöjd efter sommarsäsongen? Mvh Johan
3 svar · 3,6k läst
surris
surris: [citat] Om det är en öppen altan så skulle jag säga nej. Sen är allt möjligt men frågan är hur bra det blir, du behöver ha ett bleck med avrinning vid tröskeln. Sen har du väl en fasad med, och du vill inte att altanen hamnar alltför tätt upp mot den. Alltid lättare med en bild för att förstå problematiken :)
1 svar · 2,4k läst
S
SOBerg: [citat] [citat] [citat] [citat] [citat] Okej tack för hjälpen
5 svar · 1,3k läst
M
monken90: [citat] När ja räkna på min använde jag Beijers trallväljare, kanske finns enklare sätt men funka bra tycker jag :) Här: https://www.beijerbygg.se/privat/trallvaljaren
1 svar · 1,1k läst
K
Krist: Ett trappräcke till bred trappa i trädgården som ska gå till träplank. Räcket får inte vara högt och inte skymma utsikt för grannarna. Hur ska räcket vara, trä, plexiglas eller?
0 svar · 480 läst
O
oswan: Det finns marksten att tillgå. Har två idéer: 1. snickra en ram/kista som man fyller med grus, sten uppepå. 2. mura ihop tre våningar marksten (utan armering?) på löst grus i en grop. [bild]
0 svar · 1,7k läst
N
Norpan Byggare: För min del så är upplägget att snickarn/jag hämtar det mtrl som behövs hos byggvaruhuset som i sin tur fakturerar mig. Det vill säga att jag har koll på materialförbrukningen. Som tur är att jag är snickare själv men tyvärr är lite krasch i ryggen. Bygget är relativt enkelt då det är utsidan som ska göras allt invändigt kommer senare. Så lite målning och rivning kan jag
36 svar · 10,6k läst
M
MetteKson: Börja med att söka bygglov för ändrad användning av ekonomibyggnad till bostad. Det är många tekniska egenskapskrav som ska uppfyllas om du ska få det godkänt som bostad för uthyrning. Det kan bli fin lägenhet, men det krävs mycket jobb.
4 svar · 3,1k läst
·
H
Häggens: [citat] Det är bara för ide! Tack!
2 svar · 4,6k läst
·
I
Illamigsakillamig: Hej, Vi planerar att göra en tillbyggnad med övervåning, möjlig bredd på tillbyggnad är 6m och vi kommer att kunna ha 70 cm förhöjt väggliv, taklutning begränsad till 30grader. Vi är dock rädda att övervåningen inte blir tillräckligt rymlig för sovrum utan att den får lite för mkt känsla av kryp-in som en ordinarie inredd vind!?? Om ngn där ute har erfarenhet att bygga
0 svar · 1,5k läst
Grovsalt
Grovsalt: Jag fick bygga ut mitt hus upp till 40kvm utan bygglov när jag ringde kommunen och frågade. Nu bor vi ju ute i skogen så det är så långt ifrån detaljplanerat område man kan komma.
15 svar · 18,4k läst
·
M
Minorprancer: Mors. kort fråga Är i färd med att bygga till och har planerat att klä tillbyggnaden invändigt med plywood. Förmodligen varianten av björk. Nån nämnde att en sån lösning inte skulle godkännas vid besiktning. Detta då det innersta skiktet enligt denne måste vara gips eller dylikt för att svara på brandsäkerhetskraven. Tycker det här låter helt vansinnigt. folk har väl trä på
0 svar · 2,7k läst
B
bossespecial: Som inlägget ovan. Det bästa är att få tag på en konstruktör. Är det en källare på tillbyggnaden? Om inte så bör du absolut kontakta en konstruktör då tillbyggnaden trycker på källarväggen. Företaget du köpt bygglovhandlingarna hos har också konstruktörer, men försök hitta någon annan. Jag har dessvärre sett flertalet tvivelaktiga k-handlingar därifrån.
2 svar · 2,8k läst
·
J
Jonas_i_torpet: Ska vara boyta, har bestämt mig för att kapa stolparna under balkongen och ersätta med H balk... Vill inte mura in träbalkarna. Så H balk och sedan mura upp bak och sidovägg blir det... Sen regla upp front ägg med 145x45.
3 svar · 2,0k läst
·
redarn
redarn: Kan ni behålla det gamla huset och bygga ett helt nytt fristående större boningshus? Det gamla kan då användas som gäststuga, kontor, förvaring, bostad för äldre barn. Eftersom det är krypgrund antar jag att det går att flytta. Men tomten kanske ör lite liten för detta?
13 svar · 3,3k läst
·
L
Lilla Yk: [citat] hur ser det ut inuti? Lust att skicka bild?
4 svar · 1,8k läst
·
5
50thomas: Vilket fint litet hus och vacker tomt. Hoppas dina planer går bra.
8 svar · 2,9k läst
·
M
malman81: Tack för input! Kvällssolen värderar vi högt så vi hade nog prioriterat den i ert fall. Någon fler som har någon kommentar om vårt projekt?
6 svar · 1,7k läst
·
R
rolfino: [citat] Och hur elimineras klätterrisken?
5 svar · 1,5k läst
·
B
Basse93: Tjena. Hur löste du detta bekymmer, är själv i samma situation just nu. mvh
3 svar · 7,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.