O
Onyx1: Hej! Har ändrat lite i funderingen på utbyggnad, så nu tänker jag mer att bygga ut på framsidan istället för då blir det antagligen billigare och lättare med planlösning. Men har en man som inte är intresserad av att bygga ut så det går väldigt långsamt, så kan tyvärr inte svara på din fråga.
2 svar · 4,4k läst
R
Robert-san01: [citat] Tyvärr tror jag inte att det garaget är något att bygga vidare på. Som tidigare nämnts så tror även jag att det blir enklare och billigare att riva och bygga nytt från grunden. Plattan var väl inte isolerad och VA skulle du behöva dra in?
16 svar · 6,3k läst
·
B
bruer: Hej! Vi har ett hiskeligt fult uterum i sutterräng, undertill finns ett mycket praktiskt förråd. Vi skulle vilja förlänga uterummet, och helt göra om det till en gammaldags glasveranda, utan att riva förrådet. Kan grunden förlängas/göras djupare? Med någon form av pelare? Finns det höga (ca,2,5 m) betongplintar? Eller ska det vara stål? Eller trä? [bild] Nuvarande uterum. Och oroa
0 svar · 1,2k läst
·
M
MetteKson: [citat] Tack för info. Jag tolkar detta som att man kan göra en bygganmälan för Attefallstillbyggnad innan man fått slutbesked på första delen, MEN startbeskedet på ny byggnad kan man få endast efter att slutbesked givits på första delen. Tolkar jag det rätt? Mvh Henrik[/QUOTE] Det har min kommun gjort (hittills, är osäker på om det är rätt) och startbesked har givits efter
21 svar · 4,2k läst
J
jonaserik: Det med strävorna är ett måste, kanske t.o.m. att se till att det blir fler och som ett kors mellan stolparna, att spika igen taket är en väg för att styva upp sidoskyvning ( huset vrider sig vid last på taket ) Det går även att sträva i taket från hörn till hörn. Eftersom det är långt så ska du nog se till att det styvs upp med reglar i taket och inte då några brädor utan mist
4 svar · 1,9k läst
·
Jon Norberg
Jon Norberg: Jag mailade Weber, som tillverkar Lecaprodukterna, och frågade vad de rekommenderar på insidan av en vägg murad med isoblock och fick det här svaret: Vi rekommenderar att man fräser in installationer och sedan putsar väggen. Detta för att man då kan dra nytta av murverkets egenskaper i form av värmelagring och få ett väldigt behagligt inomhusklimat. Du skulle mycket väl kunna sätta
13 svar · 3,6k läst
P
Anonymiserad 255302: Nu har jag beställt vattenburen golvvärme på nätet med 30mm eps-skivor från Uponor till alla rum förutom det som benämns som kan tolkas som badrum ovan (det blir garderob/förvaring i detta skede). Jag ska därför så smått börja ta bort det gamla golvet till spånskivorna och ta ner gamla innerväggar. Istället för att lägga eps'en direkt på spånskivorna funderar jag på ett
2 svar · 2,6k läst
·
P
polaris78: Troligen behövs det bygglov och ev sätter k märkningen käppar i hjulen för förändringar. Kuggfråga i sammanhanget är väl hur bra ritningar och bilder kommunen har på nuvarande byggnad. ibland saknar gamla områden ritningar om dom är gamla och om det finns ritningar är det inte alltid dom stämmer.. Vet folk som byggt liknande lösningar olovligt där det inte bar sig bättre än att
7 svar · 3,5k läst
R
RanSan23: Vi skulle behöva tips på material, färg som skulle passa tegelfasaden - vi har fått fram att tegelstenen är tillverkad på Kanik i Lomma och är i färgen korall. Vi tror att något sånt här skulle kunna funka men är öppna för andra förslag?
4 svar · 2,9k läst
·
J
jonaserik: Eftersom du vill ha något i eget utförande så titta på dom och se hur något är gjort och förändra till din tanke. Själva taket kan vara av annan sort än genomskinligt, med lite fantasi och tänk så ordnar det sig
8 svar · 2,4k läst
·
G
Gamlehav: Oh vad bra. Tack så mycket för all hjälp!
13 svar · 4,6k läst
·
Val3nt1na
Val3nt1na: Hållbart byggande menar jag då, det hållbara med träbyggnader. Trä konstruktioner. Jag ska nog ändra mitt ämne till hållbart byggande- träkonstruktioner.
4 svar · 897 läst
M
MetteKson: [citat] Små liggande fönster högre upp (huvudhöjd) som ger ljusinsläpp, och viss utblick, men du kan fortfarande gå runt i morgonrock utan att känna dig uttittad. Är det långt till fastighetsgräns? Det är bra om grannarna är positiva till utbyggnaden, men det är byggnadsnämnden som bedömer om det är lämpligt att placera nära tomtgräns.
8 svar · 1,2k läst
·
S
Stuff: [citat] Snyggt! Hade inte gissat att det var 3,8x3,8 invändigt. Bilderna ger intryck av att det är mer rektangulärt/långsmalt. Jag tänker mig något liknande men kanske öppna upp ännu större öppning mellan huset och tillbyggnaden.
2 svar · 3,9k läst
·
S
Sigge2020: Hej, Vi ska bygga till ett fritidshus - totalt blir det en utbyggnad med en övervåning på ca 48 kvm. Frågor jag skulle vilja bolla med er; - Hur detaljerade konstruktionsritningar behöver man ha - vi vet hur vii ska bygga för att få allt att hålla på bra sätt med bärlinor, avlastning etc. - Hur gör man dimenskionskontroll och vem kan utföra det utan att det kostar skjortan?
0 svar · 1,5k läst
O
Orthobear: [citat] Wow! Finns fler bilder på faluröda med glasverandan med grästak?
19 svar · 81,7k läst
·
J
jempan87: [citat] det har jag koll på, vill inte ta nytt bolån utan sänka amorteringen!
18 svar · 9,0k läst
F
finul: Hej! Det beror väl lite på vad du ska ha för ytskikt sedan? Vi har ett glasat uterum/växthus och jag har isolerat samt lagt spån med grön kärna (dvs ett golvspån med impregnering som klarar förhöjda fukthalter. (Nya klassningen på dessa är p5 eller p6 vill jag minnas, hette tidigare v313) Ovanpå spångolvet har jag lagt en våtrumsmatta.
1 svar · 3,0k läst
H
hempularen: Giltighetstid på en offert skall normalt framgå av offerten. Står det ingen tid så är det lite flytande. Men den gäller under "skälig tid". Skälig tid är snarare ett antal veckor än ett antal månader.
1 svar · 1,5k läst
T
Thomas_Blekinge: Grannen är med på bygget ibland så han ser nog det. Jag blir glad varje kväll när det mörknar. Då ser jag bara ljuspunkterna.
4 svar · 1,3k läst
F
flaxie: VI fick också sladdis +1, blev tvillingar. Vi ritade först på att bygga en våning till på vårt hus, är ett enplanshus i betong, hade varit väldigt lätta att höja taket. Kommunen sa blankt nej. Så vi byggde ut i ett plan. Snart är vi färdiga med de sista listerna. Idag är jag glad för det, riktigt skönt att ha allt i ett plan. Speciellt eftersom vi planerar att bo kvar tills de
3 svar · 2,2k läst
C
Coverdrive: Hej Vi ska Bygga om/Tillbyggnad snart.Behöver förvara möbler diverse som finns både i Altan och i Garaget. Finns det företag man kan låna container eller förvarings tält under Bygget???Goooglat då hittar man som är mycket dyra.Tacksam för alla svar och tips.Finns utrymme på tomten att ha tält eller container. Tack I förhand. Bor i Berghems området i Järfälla.
0 svar · 933 läst
K
KarinMahammar: Visste inte riktigt vart jag skulle lägga tråden så flytta den gärna om det blev galet. Vi har en väldigt ful spalje vid trappan hallen som vi ska riva och istället bygga garderober. Men för att få ett ordentligt djup på garderoberna måste vi förlänga golvytan ut mot trappen, se bild. Förlåt en amatör men hur ska vi fästa reglarna i väggen för att få ett ordentligt hållbart
0 svar · 641 läst
·
Björkkvisten
Björkkvisten: Hur gick det med tillbyggnaden? Kommer ev göra samma resa själv
1 svar · 1,4k läst
·
L
Lyssa: Hej, jag håller på och bygga till 15 kvm på huset med måttet 3,3 x 4,5 meter, jag har gjort 9 st plintar som står på slutande berggrund. Hur bygger jag upp ett fuktskydd/vägg mellan ytterplintarna? 3,3 måtten har jag inte problem med, men 4,5 måttet är sluttande. Ska jag använda mig utav leccablock eller har ni några tips på hur jag ska göra. Jag vill fylla tillbaka jordmassor och
0 svar · 529 läst
M
mgranbom: https://www.byggahus.se/sok/?q=kostnad+takkupa /M
1 svar · 1,6k läst
B
Beenice: Då var det dags att ta sig an det stora jobbiga och roliga projektet. Detta har inte varit största prio men nu är det dags. Sakta och successivt startar jag min resa. Två lager plåt, takåsar i rundtimmer, sporadiskt med plank. Jag tänker att här ska jag bara använda mig av naturligt material dvs material som andas. Papp, cellulosaisolering och träpanel. Någon som har några tips!!? Har
0 svar · 1,2k läst
Lulaua
Lulaua: 1 152 015 kr
1 svar · 1,0k läst
·
Lulaua
1 svar · 1,0k läst
·
R
Anonymiserad 255302: Jag köpte en HEA 200 för ett år sedan på 5,2m, då betalade jag 5-tusen något, så verkar inte ändrats särskilt mkt isf.
3 svar · 1,6k läst
MathiasS
MathiasS: ...då kan ju ju köpa en beggad Haki istället.
6 svar · 1,4k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.