Byggahus.se

Tillbyggnad (attefall)

1. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Hej!

Bor i ett hus idag och planerar att göra en tillbyggnad i direkt anslutning till huset, som ska bli nya matsalen. Det som ska göras är att ta bort ett stort fönsterparti (flyttas ut i tillbyggnaden) och på så sätt öppna upp in till rummet som ska byggas. Tillbyggnaden är mindre än 15 kvm, så krävs endast bygganmälan. Har börjat förbereda alla ritningar och dokument som behövs och även fått grannens skriftliga medgivande (är nära tomtgränsen).

Har gjort klart följande och fått ritningarna påskrivna av grannen:
    • Situationsplan
    • Planritning
    • Fasadritning
    • Sektionsritning
    • Förslag till kontrollplan

Det som saknas nu är:
    • Energiberäkning
    Tänkte använda rockwool.se.

• Konstruktionsritningen
    Kan jag göra utifrån infon jag får från byggaren.

• Ritningar över värme, ventilation och eventuellt vatten
    Osäker på denna...tänkte installera elburen golvvärme i plattan som vi ska gjuta, då jag inte vill in och pilla på husets vattenburna. Och så endast en frånluftsventil i tillbyggnaden (huset har FTX idag). Funkar det när man har FTX-system i huset? Har ni några exempelritningar på hur det ska se ut?

• Eventuell brandskyddsbeskrivning
    Osäker på denna också. Det står eventuell...behövs den eller behövs den inte? Och om den behövs, hur avancerad behöver den vara? Har ni några enkla exempel på en sådan?

Tack på förhand för att ni orkar läsa för er eventuella hjälp

2. A
    Medlem · 3 inlägg

Abbe217

Medlem
    Kanske inte svar på dina frågor, men... jag har precis suttit med samma frågor, ritningar och funderingar. Jag ”löste” problemet genom att kalla utbyggnaden för förråd. Då behövdes inga energiberäkningar och lite mindre anpassning.

Enda nackdelen som jag kan se är att det då inte räknas som boyta utan bi-area istället men kan säkert finnas fler saker jag inte tänkt på!?

3. sir_daniel
    Självbyggare · Stockholm · 2 461 inlägg

sir_daniel

Självbyggare
    ju mer biarea kontra boarea du får till kommer minska framtida höjning av fastighetsskatten :)

• Laddar…
  4. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem

Hahaha. Tyvärr blir det svårt i mitt fall, då det kommer att bli en direkt del av huset.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skärmavbild 2020-10-03 kl. 13.25.43.png

5. A
    Medlem · 3 inlägg

Abbe217

Medlem
    Sant, men dock finns det ingen som förbjuder en från att äta i ett förråd eller att kalla det uterum och rita in några dörrar

Annars är det väl egentligen bara att göra en energiberäkning och sedan skicka in ansökan.

Då får man ju en handläggare att bolla ideer med som talar om mer exakt vad de saknar för att ge statsbesöket. På så vis slipper du lägga tid på saker som de kanske ändå inte vill/behöver ha in.

• Laddar…
  6. A
    Medlem · 97 inlägg

AngelFB

Medlem
    Sant! Får väl göra så :giggle:

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.