Noramasen Noramasen skrev:
Det är AMA som föreskriver att falser ska vändas utåt vid fuktabsorberande fasad. Och detta kan således gälla exempelvis trä eller puts el dyl. Därav frostsprängningar vid läckage, men vid plåt så kan ju således inte frostsprängningar inträffa eller hur?
JT-.821 "Längdskarv på stuprör ska vändas ut från fasad med fuktabsorberande material."
Det säger jag ju! Ingen har Väl talat om plåtfasader?

B Baptisten skrev:
Hej!

Vi har blivit utsatta för ett, i mina ögon, rent fuskbygge. Efter slutbesiktningen så uppdagades 29 stycken fel och tillbyggnaden blev underkänd.

Entreprenören ville ha en månad på sig att åtgärda felen. Efter slutbesiktning nummer två så hade tillbyggnaden fortfarande 20 stycken fel, varav 2 stycken helt nya som inte upptäcktes på första besiktningen, 15 stycken fel som inte har åtgärdats från första slutbesiktningen samt 3 stycken som har uppstått när entreprenören har försökt rätta till de ursprungliga felen.

Vi anlitade entreprenören att byta tak på den befintliga byggnaden så det blev nytt det också.

De största felen:

Ströläkten över det utbytta taket är av fel dimension vilket, efter kontakt med benders gav svaret:

En eventuell köldbrygga mellan det befintliga huset samt tillbyggnaden finns.

[bild] [bild]
Tillbyggnaden är byggd med träfasad mot det befintliga husets tegelfasad. I öppningen mellan den huset och tillbyggnaden så har man sparat en del av tegelväggen och klätt in den med gips och 45mm isolering åt ena hållet. Detta fick anmärkningen ”utredning” på besiktningsprotokollet. Vart kan man hitta information om hur man ska gå tillväga för att göra en sådan här anslutning?

Vriden takbalk. Som ser hemsk ut enligt mig.[bild]

Som ni förstår så har jag inget förtroende för denna entreprenören och vill egentligen att de bara ska sticka så löser jag problemen på något annat sätt.

Men enligt konsumenttjänstlagen så måste man ge de ”skälig tid” för att åtgärda problemen.

Jag bifogar lite bilder för er som vill se och kommentera.

Jag bifogar även en skiss på hur väggarna med köldbryggan är gjord.

Övrig information:

Vi skrev ett hantverkaravtal-17, där bl a betalning sker när allt är klart specificerades.

Vi har inte betalat en krona ännu, det har kommit en faktura som bestreds med hänvisning till vårat avtal.

Två mail har skickats till VDn, ett efter vardera slutbesiktning. Han besvarade endast det första och hänvisade till arbetsledare. Det andra mailet är fortfarande obesvarat.

ALLA tips och råd är välkomna, byggnadstekniska, avtalsmässiga eller vad som helst.

Jag vet inte vad jag ska göra.[bild][bild]
Hej med så mycket fel så registrera ärendet i tingsrätten använd hemförsäkringens rättsskydd o anlita en rekommenderad duktig seriös advokat ett gott tips...

• Gilla
seniorkonsult
  • Laddar…
När vi byggde ut och samtidigt renoverade en del av befintligt hus gick det också snett. Genom hela byggtiden var det rätt ansträngt att få dem att göra rätt. Svårt att avbryta i förtid när man har stomrest men inget tätt tak dock.Besiktningsmannen slutade räkna när han fått ihop 142 (!) anmärkningar.

Byggfirman var här i en vecka för att åtgärda en hel del av brsiterna. Sen bröt jag kontakten med dem. Därefter fick vi ta in en annan firma för att lösa resten.

Mer regel än undantag att det blir knas är väl min erfarenhet efter 10 år av totalrenovering, utbyggnad mm.
Nu bygger vi fritidshus - från grunden med seriösa, pålitliga lokala hantverkare.

• Gilla
Mazdarune
  • Laddar…
Oj, det blev några svar, tack!

Min plan är nu att;
Lista alla fel och begära fackmannamässiga åtgärder efter byggnormer och AMA, precis som vi har skrivit i avtalet. Blir kostnaden orimligt hög gentemot vinsten för mig, så får det bli prisavdrag.
Taket kommer att bli dyrt som fan men det kommer de att få åtgärda i alla fall.
Är inte felen åtgärdade vid nästa besiktning så kommer ärendet att få gå vidare till Konsumentverket (som jag redan har kontaktat) och ARN.

Inga pengar kommer att betalas ut förrän entreprenaden är klar, dvs godkänd vid slutbesiktning.

• Gilla
Malvis och 6 till
  • Laddar…
Som sagt tänk på att följa ert kontrakt , då gör du rätt iaf. Jag menar om du håller inne den summa som felen kostar att avlösa då går du inte lottlös. De kan heller inte hämta något utan att göra klart dvs sannolikt går de minus.

advokat är en väldigt dyr historia, det har jag själv gjort och det spelar ingen roll hur rätt eller fel du har tills domen faller. Så gör istället så att du betalar för det som är korrekt dvs offertens pris - kostnaden för färdigställande (som det kostar dig)

S Sir Duke skrev:
Klokt inlägg.
Dock. I detta fall med amatörfirma skulle jag följa avtalet strikt. Betala när arbetet är klart = besiktigat, åtgärdat, godkänt. Där är TS inte ännu.
Så sitt på pengarna säger jag, bästa incitamentet för att få entreprenören att göra klart!
Det finns även ett formellt fel med (del)betalning, nämligen att det kan tolkas som att du godkänner fordran.
Fast oavsett så ska de ha betalt för det arbete de utfört, annars bryter man mot de kontraktet.

allt beror Givetvis på hur deras kontrakt ser ut, man ska oavsett vad man tycker göra rätt för sig juridiskt. Det är även bra att beakta att göra om renovering är typ dubbla kostnaden många gånger eftersom man först monterar ner det felaktiga för att sedan sätta dit det rätta.

Som sagt jag har varit med om ett väldigt speciellt case så jag vet vad jag pratar om.
Största fördelen är i alla fall att du inte betalat in allt för då är incitamenten för många hantverkare dessvärre så att de inte bryr sig.

S seniorkonsult skrev:
Tänkte på ett tidigare svar från TS. Du skrev att vid efterbesiktning upptäcktes 3? nya fel? En besiktningsman får inte fylla på med nya fel som kunde ha upptäckts vid första SB!
Jo det får man, men man måste fråga E om det är ok att man lägger till det i utlåtandet/bilagan. Om BM inte lägger till det så kommer B omedelbart anmäla det som fel så skillnaden för E blir att dom får det i besiktningen eller som anmälan fel av B.
Läs på och gör rätt om du verkligen är BM.

BM får inte skriva in nya fel men däremot få B meddela fel denne tycker som skrivs in men det är inte säkert dessa behandlas som fel!

JanneJanne123
Men om åtgärden för att fixa tidigare fel renderar ett nytt fel måste man ju få ta upp detta?

Självklart! Betraktas som ej godkänd åtgärd.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
Självklart! Betraktas som ej godkänd åtgärd.
Tillägg; men då handlar det ju om efterbesiktning.

• Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
S seniorkonsult skrev:
AMA föreskriver fals utåt! Inte kul med alla frostsprängda fasader, även skvalande vatten på träfasader orsakar skador som kanske inte syns innan det är för sent!
Varför svara på en redan klargjord slutsats om det inte är ett ifrågasättande av ett felaktigt påstående? Jag skriver ju att det är skillnad på material huruvida man förlägger falserna! Och därav svarade jag på ditt påstående #30
S seniorkonsult skrev:
Det säger jag ju! Ingen har Väl talat om plåtfasader?
Men varför då svara på mitt inlägg gällande alternativ?

Noramasen Noramasen skrev:
Varför svara på en redan klargjord slutsats om det inte är ett ifrågasättande av ett felaktigt påstående? Jag skriver ju att det är skillnad på material huruvida man förlägger falserna! Och därav svarade jag på ditt påstående #30
Därför att det inte var frågan. Tyckte det var konstigt stt du upprepade mitt svar ang AMA.
Men varför då svara på mitt inlägg gällande alternativ?

En verkligen trist historia, Angående avtalet så hoppas jag att betalningen skall ske när bygget är godkänt och ej bara klart. Många punkter i protokollet kan inte vara kopplade till att godkänna utbyggnaden ex. smuts etc. så det bör via nån dialog med personen som besiktiga detta kunna tas fram för att sedan koncentrera reklamationen till detta för att komma vidare i processen.

Appendix Appendix skrev:
Väldigt tråkigt att se.

Visar tyvärr bara att rådet jag brukar ge om att aldrig använda offerttjänster återigen stämmer.
Bra hantverkare behöver inte göra reklam eller finnas på sånna siter utan får kunder så det räcker och behöver genom referenser och tips.

Åter igen:

Har de inte många kunder i denna tidnär folk renoverar som aldrig förr = varningsklocka
Kan de börja jobba omgående = varningsklocka
Kolla alltid bolagen på merinfo.se och se till att ta en kreditupplysning om det är ett stort jobb.
Och betala aldrig slutsumman innan det är helt klart. (Här är tyvvärr avtalen ofta skrivna på ett sånt sätt att sista lyftet är relativt litet)
Jag gjorde det misstaget kollade inte upp firman och betalade innan allt var klar.. Nu har firman kursat

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.