Tvättstuga
elisa_82: kanske du kan hjälpa mig att planera våran då? ;) vi har 160 cm bred på framsida där hade jag tänkt ha tvätt och tork bredvid varandra och sen en skåp på ca 40-45 cm bred och en skiva ovan på, men diskbänk då !!?:sly:!! diskbänken ståd på vänster sida av tvättmaskinen och tomlare ovanför tvättmaskin. sen vi har på andra sida höger till tvättmaskin ca 165 cm bred och där
Jenpet: Rostfläckar kan du troligtvis få bort med Oxalsyra. Enklast är det att köpa en flaska "fälgtvätt" på Biltema eller liknande, den innehåller Oxalsyra. Har du rabarber kan du pressa dessa, så får du Oxalsyra. Jag hade rostfläckar på köksbänken som var i trä. Det gick bort efter att jag penslat på fälgtvätt och låtit det vara i typ 30 min.
JAVA_: Roligt att du väckte denna tråd. Det är kanske på sin plats med lite uppföljning. Tvättstugan är inte helt klar ännu, det återstår lite kompletterande klinkers på den gjutna klacken, att skaffa en bänkskiva ovanför maskinerna och att ställa in vask/tvättbänk på platsen för golvbrunnen. Sedan jobbet med golvbrunnen har vi gjutit igen alla hål, samt förlängt den betongklack som
Freppavw: Jag tycker de fungerar bra. För länge sen hade jag träbjälklag som blev lite som en resonanslåda och maskinen var gammal och vandrade iväg emellanåt, med antivib,fötterna stod den stilla och det blev lite tystare. Nu har jag nytt badrum o nya maskiner men har ändå antivibb,fötter för att de känns bra o jag tror den skonar mattan ifrån märken. Jag har Gelias antivibb,fötter.
BirgitS: [citat] Vad är det som försvinner? Men jag tycker det vore bättre att utnyttja två väggar i stället för att klämma in allt på en vägg, och då få en dålig ho.
krillek: [citat] Inte otänkbart. Det jag noterade var att den är väldigt "lätt" jämfört med den från Miele jag har hemma. Mindre massa leder antagligen till mera vibrationer.
HenrikHuslöse: [citat] Kolla med em tumstock i butiken. Chansen är.stor att det är samma grundkonstruktion.
Diim: Hej! Vad kostade luckan? Kollade på en till min liknade maskin och den skulle kosta 1600+!! Är nästan halva priset av en ny maskin så det fick va..
rakt09: 'det var bättre förr' - tänket bygger till en del på att man tror att överlevarna är representativa för startpopulationen. snarare ser vi idag bara överlevarna, det som skrotats ut är borta. och överlevarna tenderar vara stabila även fortsättningsvis. i min erfarenhet. man kan dra paralleller till andra brancher. vi lyssnar till fortfarande spelad musik från sjuttiotalet och tycker
Qala19: Det blir nog att ta dit VVS:are och golvläggare. Känns onödigt att bygga upp något för att sen riva ut det om 2-3 år. Något annat får prioriteras bort på vägen så det finns lite pengar att ta av till detta. Eftersom jag dragit om rör innan i huset så är det något jag känner mig bekväm med. Fördel (men nackdel i andra sammanhang) är att det är krypgrund och rören inte är
Malin84: [citat] Japp, jag fick googla order spygatt, men det är en sådan som sitter mellan källartrappan och tvättstugan.
z_bumbi: Jag skulle sätta stöd under hela skivan t ex två reglar eller fyrkantprofiler. 2 till 2,2 m är långt för spånskiva och det speciellt med fukt och värme
johel572: Hej! Jag tror jag köpte det genom plattsättarfirman så jag vet inte vad det är så här på rak arm. Men jag tror jag har ett paket kvar i källaren. Kan kika på det i morgon.
Snigla: [citat] Tyvärr.. men : https://www.bauhaus.se/golvbrunnsvattenlas-purus-nood#go-to-description https://www.hornbach.se/p/jafo-luktstopp-ps-50-75-7133864/7152866/?wt_mc=se.paid.sea.google.alwayson_assortment.bad.smartbidding.product… Tillägg: https://www.jafo.eu/productvariation/7133875 Vet inte om det är hjälpsamt el ej 😊
Molnius: Jag har aldrig upplevt det som fuktigt där inne. I samband med renoveringen har dessutom även ventilationen förbättrats markant. Är det någon här som har vanliga tapeter i en tvättstuga som kan dela med sig av erfarenheter?
returen: [citat] hade det varit standard skulle du kunna vara säker på att även bauhaus hade haft
Xtremo82: [citat] Genom att bygga in rörinstallationen i ett ”eget” utrymme är det inte längre en del av tvättstugan alltså ska inte regler för tvättstugan spela in gällande tätskikt. Är golvet genomgående mellan utrymmena så skulle där varit tätskikt även om man satt en dörr men är det en bit vägg i botten i tvättstugan där man dragit upp tätskikt så är det olika utrymmen.
HästCina: [citat] Nu har jag installerat en ny avlopp [citat] Nu har jag bytt den hydrauliska motorn (dvs hela den nedre delen av avloppsventilen och nu funkar maskinen utan att läcka i avloppet! 🤩 Köpte en renoverad.
GabrielB: [citat] Det är en golvbrunn snett nedanför så det kanske leder till den?
Sofia-Magdalena: [citat] Yes, det har jag. Alla tre. Vill bara vara säker på att jag förstått det hela rätt. Och det ger ju mening att det är små läckor de vill stoppa. För egen del känner jag nog att jag vill ha lite extra skydd. Därav vill jag kunna fånga upp allt läckage om hela beredarens volym läcker ut snabbt. Har också en läckagevakt som stänger av det inkommande vattnet vid upptäckt
Sandra84: [citat] Så 9 timmar för mig haha. Framtiden får utvisa men blir nog en ny maskin.
BirgitS: I alla fall avloppsröret från en diskho ska väl vara 50 mm diameter, det ska ju gå att tömma ut vattnet i samma hastighet som det går att spola fram, så att man inte riskerar att vattnet svämmar över hon. Det borde ju vara samma sak med en ho/vask i en tvättstuga.
Det Ni inte visste: trumman har antingen lossnat från "korset" eller ett brutalt lager ras sällan lönt att fixa men vad är det för modell?
varpan1: [citat] Någon vecka hoppas jag hinna det på. Vi har en luftvärmepump som orkar värma huset på egen hand, och duscha kan man göra på jobbet. :)
evgy: [citat] Det blev bra och lite mönster på mattan gör att man ser inte dammet så lätt.. är nöjd. 😊
Elinsundis95: [citat] Sitter inget kallrasskydd så ska prova sätta dit det och se om det är så lätt att värmen smiter ut där!
Krilleman: [citat] Denna finns ju för enkel installation på befintlig 110mm avloppsstam (med annan slangklämma dock): https://faluplast.se/produkt/8082434/ [bild]