Hej! Håller på och fräschar upp tvättstugan, sks bli ny inredning och färg på väggarna, skjutdörr och så där. Tänkte då även bli av med den gamla fula våtrumsmattan och lägga tätskikt och klinkers istället. Golvbrunnen och mattan är från 1999 när huset byggdes och det är gjuten betonggrund. Kan man skruva loss den gamla brunnen och sätta i en ny, eller behöver jag bila loss runt brunnen i så fall? Vad är bästa sättet för mig att gå tillväga? Kan man återanvända nuvarande brunn eller är det bara dumsnålt? Inte framkommit problem med tätheten utan vi gör om av estetik.

Ursäkta grisigt avlopp

Äldre golvbrunn i tvättstuga med smuts och rost runt kanterna, delvis isig och ovanligt vattenrör synligt på en betonggolvyta.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska du byta tätskikt så måste du ha bort brunnen för att göra korrekt anslutning mellan tätskikt och brunn så i det läget är det nog bara dumsnålt att inte göra det. Eftersom det är betonggrund kommer du nog också behöva bila upp kring brunnen.

Njaa, det där börjar bli föråldrad information. Det är brunnar från före början av 90 talet som måste bytas enligt reglerna. De flesta sådana brunnar är numer utbytta. De flesta så gamla våtrum har redan renoverats minst en gång, och fått moderrnare brunn.

Det som hände då var att man kom med nya typgodkännande krav (kanske 1992?). Brunnar som inte var typtestade mot de nya kraven kunde inte ingå i ett typgodkänt tätskiktsystem. Men om brunnen är ifrån 1999 så är den typgodkänd även idag. Ändringen av typgodkännandet gällde just hur tätskiktet ansluts till brunnen.

Sedan är det en annan femma att man kan vilja byta ut den ändå.

• Gilla
Jenpet och 2 till
  • Laddar…
BirgitS
Det ser ut att sitta någon sorts tätning kring vattenlåsets kant. Sådana åldras och behöver bytas ut. Går det att hitta nya tätningar och/eller nytt vattenlås?
Går det att få rent golvbrunnen?
Sånt kan man ju också väga in när man tar beslut om utbyte av golvbrunnen.

Sen tror jag att det förekommer golvbrunnar som bara passar till antingen våtrumsmatta eller tätskikt med klinker.

H hempularen skrev:
Njaa, det där börjar bli föråldrad information. Det är brunnar från före början av 90 talet som måste bytas enligt reglerna. De flesta sådana brunnar är numer utbytta. De flesta så gamla våtrum har redan renoverats minst en gång, och fått moderrnare brunn.

Det som hände då var att man kom med nya typgodkännande krav (kanske 1992?). Brunnar som inte var typtestade mot de nya kraven kunde inte ingå i ett typgodkänt tätskiktsystem. Men om brunnen är ifrån 1999 så är den typgodkänd även idag. Ändringen av typgodkännandet gällde just hur tätskiktet ansluts till brunnen.

Sedan är det en annan femma att man kan vilja byta ut den ändå.
Har du tips på någon tydlig utbildande video eller guide till hur golvbrunnar fungerar? Det är lite abstrakt för mig hur det hela är uppbyggt och vad de olika ingående delarn kallas. Själva avloppsröret tänker jag inte behöver bytas, men däremot det som är monterat till avloppsröret, vilket jag förutsätter kallas golvbrunn?

Men, den där ser ju modern ut. Är du säker på att du inte bara kan göra rent den och lossa klämringen?

• Gilla
hempularen
  • Laddar…
K Karl Heinz skrev:
Har du tips på någon tydlig utbildande video eller guide till hur golvbrunnar fungerar? Det är lite abstrakt för mig hur det hela är uppbyggt och vad de olika ingående delarn kallas. Själva avloppsröret tänker jag inte behöver bytas, men däremot det som är monterat till avloppsröret, vilket jag förutsätter kallas golvbrunn?
https://media-prod.beijerflow.com/media/medias/docus/107/$v3/915602267_7873331_7133909_MA1.pdf

På sidan 4 där finns en genomskärningsbild som visar hur det fungerar. På den bilden finns även den kvadratiska monteringsplattan som ev. inte fanns 1999. Den förenklar fasttättningen av brunnen i träbjälklag. Men själva den runda brunnen skall vara ungefär densamma.

Grundfunktionen är att du har en klämlring som pressar tätskiktetet, eller en plastmatta mot insidan av brunnen. Tätheten beror av hur hårt den pressas mot insidan. Därför är klämringen en kritisk del av en golvbrunn. Ett vanligt fel är att tätskiktet skärs felaktigt så att det inte bara pressas mot insidan, utan även hamnar under klämringen, då kan den inte tryckas ända ned i sitt säte, och trycket mot sidan blir lägre. Insidan av brunnen är ju konisk, så ringen trycker hårdare ut mot sidan ju längre ned den kommer. Det finns en billigf skärmall som tillbehör, använder man den så blir det rätt skuret.

Det finns två huvudkonstruktioner av klämring. Jafo (som jag tror du har på din bild) har en klämring som monteras med skruvar. ringen trycks nedåt när man drar skruvarna. PURUS har en fjäderbelastad ring som bara trycks ned av handkraft. Sedan finns det åtskillga mindre kända märken som har den ena eller andra typen av klämring.

När det gäller klämring med skruvar, så gäller det att man använder rätt skruv, skall var de som levereras i original med brunnen. Här har varit en tråd om en brunn som läckte för att hantverkaren hade tagit en annan skruv som var för lång, den gick då igenom plasten, punkterade brunnen. På samma sätt kan det bli sprickor om skruven är för grov.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
...sedan är väl inte kostnaden för golvbrunnen den största utgiften i projektet.

H HenrikHuslöse skrev:
Men, den där ser ju modern ut. Är du säker på att du inte bara kan göra rent den och lossa klämringen?
Kan man det när man lägger nytt tätskikt? Den går säkert att göra rent för jag ser inga fel på den. Vill bara att det ska vara tätt i 20 år till, lägger ju ändå pengar på kiilto tätskikt och fint klinkergolv så vill inte vara dumsnål, men heller inte bila upp i onödan.

Jenpet Jenpet skrev:
...sedan är väl inte kostnaden för golvbrunnen den största utgiften i projektet.
Köper gärna en ny brunn, men är det så enkelt att jag bara skruvar loss klämringen och lyfter ur brunnen ur avloppet, typ? Jag har fått för mig att den sitter mer eller minde ingjuten i betonggolvet.

K Karl Heinz skrev:
Köper gärna en ny brunn, men är det så enkelt att jag bara skruvar loss klämringen och lyfter ur brunnen ur avloppet, typ? Jag har fått för mig att den sitter mer eller minde ingjuten i betonggolvet.
Så kan det nog vara men det finns nog någon som är mer kunnig än mig som kan svara på det.
Jag bytte gamla gjutjärnsbrunnar och det var definitivt ingjutna. Dock inget stort problem att bila upp.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Har rivit bort plastmattan och plockat ur de lösa delarna som satt i brunnen, och rengjort dessa. Någon som kan guida i vad jag gör nu? Nån kanske känner igen vad det ör för brunn? Ska lägga kilto tätskikt och ansluta till brunnen. Kan man köpa typ en "renoveringssats"?

Jag har också skrapat bort en del massa, nåt spackelliknande, som man byggt ett mjukare fall med, det såg inte så trevligt ut så skrapade bort det som satt ut på brunnens kant, som i bilden nu är blottad istället. Antar att jag ska köpa typ kiltos golvutjämningsmassa och ersätta med?

• Demonterade delar av golvbrunn på betonggolv, inkluderar lock, vattenlås och brunnsringar; brunnen redo för fortsatt renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Finns det inget nummer präglat någonstans på någon av delarna?

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
C
K Karl Heinz skrev:
Nån kanske känner igen vad det ör för brunn?
Tveklöst Jafo iallafall, men jag vet inte exakt beteckning/modell/RSK.
Men jag tror det är deras aktuella produktserie, bara att de bytt färg från vit till grå.
Skulle gissa att alla delar går att hitta utan problem.

• Gilla
Karl Heinz
  • Laddar…
Men behöver du byta några delar då? Om brunnen är från 1999 så är den typgodkänd enl. gällande regler. Klämringen skall fungera till tätskiktsfolie också.

Kolla för säkerhets skull på Jafos hemsida. Har för mig att Purus (som har ringar med fjädertryck istället för skruvar) har olika typ av klämriong för platsmatta eller tätskikt. men jag tror inte det gäller för Jafo.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.