Har en Bosch Kondenstumlare. Den är väl typ 15 år gammal men tycker inte den gör ett bra jobb trots att luddfiltret och kondensorn är rengjorda.
Vad ska man satsa på för torktumlare som ska gå varannan dag och som jag inte vill rensa ludd från vareviga dag?

Magnus E K
Rensa ludd efter användning av torktumlaren är lika naturligt som att använda toapapper efter toabesök.

• Gilla
  • Haha
  • Älska
Dilato och 8 till
  • Laddar…
Luftavfuktare och hängtorka är mycket energieffektivare. Dessutom lättare att hålla rent. Som bonus håller kläderna längre också.

• Gilla
Dilato och 4 till
  • Laddar…
Jag hängtorkar i princip allt. Men för täcken, kuddar och handdukar är torktumlare nödvändigt/bäst. Så jag följer den här tråden för rekommendation. Första gången i mitt ganska långa liv jag ska köpa en, har alltid haft tillgång till tvättstuga.
Men ludd får en avlägsna efter varje omgång.

• Gilla
Huddingebo
  • Laddar…
R Rolle85 skrev:
Har en Bosch Kondenstumlare. Den är väl typ 15 år gammal men tycker inte den gör ett bra jobb trots att luddfiltret och kondensorn är rengjorda.
Vad ska man satsa på för torktumlare som ska gå varannan dag och som jag inte vill rensa ludd från vareviga dag?
På min kondenstumlare såg det ut som att kondensatorn var OK, men efter att jag rengjort den ytterligare med tandborste så blev det en markant skillnad i torkning. Så finns det lite ludd kvar - se till att få bort det.

Om du skall köpa en ny, köp en med löstagbar kondensator. Jag hatar att min inte går att skölja ren utan att det är tandborste som gäller.

Edit: jag torkar bara sängkläder i den. Kläder hängtorkas.

jag kan lossa kondensorn på min och spola rent den men tvätten känns ändå fuktig och blöt efter 1 timma i maskin.
Vet heller inte vart mer jag lan felsöka.
Luddfiltret rensat
Kondensorn rensad.

Är det någon som kan slitas med tiden som gör att något fungerar sämre i maskinen? Ska man byta något?

R Rolle85 skrev:
jag kan lossa kondensorn på min och spola rent den men tvätten känns ändå fuktig och blöt efter 1 timma i maskin.
Luddfiltret rensat
Kondensorn rensad.

Är det någon som kan slitas med tiden som gör att något fungerar sämre i maskinen? Ska man byta något?
En timme? Min tvätt tar 2h45min att bli torr...

Magnus E K
pacman42 pacman42 skrev:
Luftavfuktare och hängtorka är mycket energieffektivare. Dessutom lättare att hålla rent. Som bonus håller kläderna längre också.
Det är till största delen en myt att torktumlaren sliter på kläderna. De slits vid användningen, luddet frigörs vid tvätten och separeras ut vid tumlingen. Om man inte tumlar är det mer ludd kvar i som istället hamnar i hushållsdammet.

• Gilla
Ossian K Olsson och 6 till
  • Laddar…

Magnus E K
R Rolle85 skrev:
Vet inte tyvärr, har inte upplevt någon märkbar försämring på min efter 10 år (men används bara ca var 9:e dag). Kolla att värmeelementet fortfarande kör på full effekt?

ja de är varmt

R Rolle85 skrev:
Luddfiltret rensat
Kondensorn rensad.

skit i fläkten
och luftkanalen
ta loss plåten på baksidan så ser du

Redigerat:
Hängtorkar allt och använder bara torktumlaren i nödfall och till kuddar och täcken.

Torktumlar allt
Hängtorkas görs bara sånt som anses inte tåla torktumlare.

Det sitter fuktsensorer inuti tumlaren som talar om när tvätten är torr. De brukar få en beläggning av kalk och sluta fungera. Svabba dem med ättika och se om det hjälper.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.