Har en Bosch Kondenstumlare. Den är väl typ 15 år gammal men tycker inte den gör ett bra jobb trots att luddfiltret och kondensorn är rengjorda.
Vad ska man satsa på för torktumlare som ska gå varannan dag och som jag inte vill rensa ludd från vareviga dag?
Vad ska man satsa på för torktumlare som ska gå varannan dag och som jag inte vill rensa ludd från vareviga dag?
Jag hängtorkar i princip allt. Men för täcken, kuddar och handdukar är torktumlare nödvändigt/bäst. Så jag följer den här tråden för rekommendation. Första gången i mitt ganska långa liv jag ska köpa en, har alltid haft tillgång till tvättstuga.
Men ludd får en avlägsna efter varje omgång.
Men ludd får en avlägsna efter varje omgång.
På min kondenstumlare såg det ut som att kondensatorn var OK, men efter att jag rengjort den ytterligare med tandborste så blev det en markant skillnad i torkning. Så finns det lite ludd kvar - se till att få bort det.R Rolle85 skrev:
Om du skall köpa en ny, köp en med löstagbar kondensator. Jag hatar att min inte går att skölja ren utan att det är tandborste som gäller.
Edit: jag torkar bara sängkläder i den. Kläder hängtorkas.
jag kan lossa kondensorn på min och spola rent den men tvätten känns ändå fuktig och blöt efter 1 timma i maskin.
Vet heller inte vart mer jag lan felsöka.
Luddfiltret rensat
Kondensorn rensad.
Är det någon som kan slitas med tiden som gör att något fungerar sämre i maskinen? Ska man byta något?
Vet heller inte vart mer jag lan felsöka.
Luddfiltret rensat
Kondensorn rensad.
Är det någon som kan slitas med tiden som gör att något fungerar sämre i maskinen? Ska man byta något?
En timme? Min tvätt tar 2h45min att bli torr...R Rolle85 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
Det är till största delen en myt att torktumlaren sliter på kläderna. De slits vid användningen, luddet frigörs vid tvätten och separeras ut vid tumlingen. Om man inte tumlar är det mer ludd kvar i som istället hamnar i hushållsdammet.pacman42 skrev:
Magnus E K
Husägare
· Östergötland
· 4 609 inlägg
Magnus E K
Husägare
- Östergötland
- 4 609 inlägg
skit i fläktenR Rolle85 skrev:
och luftkanalen
ta loss plåten på baksidan så ser du
Redigerat:
Produkter som diskuteras: "fläkten"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Hängtorkar allt och använder bara torktumlaren i nödfall och till kuddar och täcken.