2 324 läst ·
25 svar
2k läst
25 svar
Tips på avloppslösning, källare. Golvbrunn eller inte vid flytt av TM.
Följdfråga på detta. Jag går vidare med att gjuta in en 75mm för anslutning till TM och TT. Jag blir dock inte klok på hur, och var, jag ska övergå från 75 till 40 som spilltratten har som utlopp. Har sett lite olika lösningar, men vill gärna göra ”rätt”.Claes Sörmland skrev:
Försök gjuta in minst 75 mm avloppsrör. Det är branschstandard och allmänt råd BBR som minsta dimension.
Var du vill ha golvbrunnen och om du vill använda den till tvättmaskinens avlopp eller ett tvättmaskinsavlopp med vattenlås på en separat ledning är ju valfritt. Fördelen med att använda golvbrunnen är att vatten fylls på regelbundet så att den inte torkar ut.
Är det lämpligast att låta 75:an gå upp med bibehållen dimension via en böj, och att den vertikala 75:an sedan kapas strax ovanför golvet? Och att det där sätts någon typ av övergång/förminskning från 75 till 40, relativt nära golvet?
J JAVA_ skrev:Följdfråga på detta. Jag går vidare med att gjuta in en 75mm för anslutning till TM och TT. Jag blir dock inte klok på hur, och var, jag ska övergå från 75 till 40 som spilltratten har som utlopp. Har sett lite olika lösningar, men vill gärna göra ”rätt”.
Är det lämpligast att låta 75:an gå upp med bibehållen dimension via en böj, och att den vertikala 75:an sedan kapas strax ovanför golvet? Och att det där sätts någon typ av övergång/förminskning från 75 till 40, relativt nära golvet?
Det typiska är väl att en slätände 75 mm tittar upp ur golvet. Och där vid golvet/klinkersen trycker du i en förminskning till t ex 40 mm eller 32 mm och bygger vidare med vita synliga rördelar. Gummidetalj vanligast.
Det låter snyggt och prydligt. Exempelvis en sådan här då? https://www.vvsochbad.se/purus-komb...ysHOSOWUpQvrOOY08-ZQPSjqrIEF1yTBoCtowQAvD_BwEClaes Sörmland skrev:
En följdfråga. Nu har jag en ganska bra bild av hur allt ska kopplas ihop. Jag har tänkt lägga skarven mellan nya plaströr och gamla gjutjärnsrör i grannrummet, för att kunna fortsätta därifrån i framtiden. Skarven verkar göras bäst med en så kallad fernco-koppling.
Min fråga nu är ifall själva skarven kan göras direkt mellan ett 110 gjutjärnsrör till ett grenrör? Eller måste jag ha en kort snutt rakt 110-rör innan grenröret?
Min fråga nu är ifall själva skarven kan göras direkt mellan ett 110 gjutjärnsrör till ett grenrör? Eller måste jag ha en kort snutt rakt 110-rör innan grenröret?
Det fick bli en fernco. Det var kämpigare än jag trodde att kapa gjutjärnsröret och lirka ut den gamla brunnen. Men efter mycket kämpande fick jag ut det. Att koppla ihop nya delar var sedan en barnlek, även om jag behöver komplettera med några böjar för att få in tvättmaskinsavloppet till grenröret. Så här ser det ut nu. Kanske inte mycket för världen, men ett stort steg för en amatör. Helst bara positiv kritik tack.. 😅
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Använd några 30-gradersböjar och eventuellt någon 15-gradersböj så får du en mjuk böj som rensslang kan komma igenom om många år när det behövs.G GeggH skrev:
Roligt att du väckte denna tråd. Det är kanske på sin plats med lite uppföljning. Tvättstugan är inte helt klar ännu, det återstår lite kompletterande klinkers på den gjutna klacken, att skaffa en bänkskiva ovanför maskinerna och att ställa in vask/tvättbänk på platsen för golvbrunnen.
Sedan jobbet med golvbrunnen har vi gjutit igen alla hål, samt förlängt den betongklack som redan fanns. För klinker på golv, vattenanslutning samt el har vi anlitat proffs.
Här förlängs betongklacken och ges en plan yta. TM-avloppet kan ses i hörnet.
Sedan var det dags för lagning av sprickor i mur och bättring av puts.
Sedan på med silikatfärg.
Nuläge:
Sedan jobbet med golvbrunnen har vi gjutit igen alla hål, samt förlängt den betongklack som redan fanns. För klinker på golv, vattenanslutning samt el har vi anlitat proffs.
Här förlängs betongklacken och ges en plan yta. TM-avloppet kan ses i hörnet.
Logga in
Skapa konto
Sedan var det dags för lagning av sprickor i mur och bättring av puts.
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Sedan på med silikatfärg.
Logga in
Skapa konto