Man kan ju fundera lite på vilken betydelse det bör ha att det råkar finnas en tvättstuga i anslutning till utrymmet med fjärrvärmesystemet. Hade försäkringsbolaget ersatt skadan om det varit placerat i hallen i stället? I så fall skulle man väl kunna hävda att tvättstugan bara är relevant ifall läckaget härrör från själva tvättstugan.

• Gilla
kashieda och 2 till
  • Laddar…
C
W Weimik skrev:
Man kan ju fundera lite på vilken betydelse det bör ha att det råkar finnas en tvättstuga i anslutning till utrymmet med fjärrvärmesystemet.
Tänker samma tanke. Det är absurt...

Claes Sörmland
Om det enda verktyg man har är en våtrumsstandard ser allt ut som ett våtrum.

• Haha
Sstridsberg
  • Laddar…
C
Lite nyfiken - hur skulle man montera en fjärrvärmecentral idag med platta på mark enligt konstens alla regler? Är det ens möjligt?

C cpalm skrev:
Lite nyfiken - hur skulle man montera en fjärrvärmecentral idag med platta på mark enligt konstens alla regler? Är det ens möjligt?
Bra fråga! Pratade lite med VVS’aren om det och även försäkringsbolaget. Som jag förstår det så leder man idag inte upp rören via betingsulan utan genom väggen. Och så ska man, om det är krav eller ej vet jag inte, ha ett vattenskåp med skvallerrör. Detta kan jag dock inte ha.

P PFA skrev:
Hej,

Mitt hus, liksom ytterligare 71 hus i området, är byggt 2001/2002 av ett stort byggföretag.

Fjärrvärmesystemet är monterat mot ytterväggen i hörnan av tvättstugan med en liten vägg på ena sidan och ytterväggen av huset på andra sidan och en helt vanlig skåpslucka som döljer systemet.

En läcka i fjärrvärmesystemet resulterade i att det kom vatten i väggarna dels genom, som fuktteknikern i sin rapport redovisar, att vattnet kommit direkt på väggarna men också genom att vatten/fukt gått in i väggarna via golvet då tätskikt och uppvik just under fjärrvärmesystemet saknas. Klinkergolv finns i hela tvättstugan förutom just under den lilla ytan under fjärrvärmesystemet.

Fuktteknikern uppmäter alltså förhöjda fuktningar i två av väggarna (i stort sett hela väggarna) samt golvet och skriver följande i sin rapport till försäkringsbolaget:

”Vid besiktningstillfället har läckaget åtgärdats och vid inspektion noterades det att där saknas tätskikt på betonggolvet under värmesystemet. Skadeorsaken beror på kombination av avsaknad av tätskikt samt läckaget då man kan se att det runnit på väggen. Tätskiktet på golvet hade inte räddat hela utrymmet utan skador hade ändå kunnat uppkomma på vägg sett till att det runnit på väggen från läckaget.”

Försäkringsbolagets första besked till mig är att de beslutat att inte betala ut någon ersättning med hänvisning till följande:

”Våtutrymme inomhus ska vara utfört enligt de byggregler och i förekommande fall branschregler samt tillverkarens råd och anvisningar som gällde vid byggnads- eller installationstillfället. Den besiktning som gjorts hos dig visar att våtutrymmet inte uppfyllt kraven enligt ovan och eftersom skadeorsaken har ett samband med en avvikelse från reglerna ersätter försäkringen inte skadan, se andra punkten under avsnitt F.2.2 Läckage i ditt försäkringsvillkor.”

Efter att jag pratat med dem och bett dem ompröva ärendet så har jag nu fått igenom att de står för kostnaderna som är kopplat till väggarna baserat på att väggarna ändå hade blivit fuktskadade även om tätskikt och uppvik på golvet under fjärrvärmesystemet hade funnits. Allt som har med golvet att göra får jag stå för själv.

Jag är allvarligt bekymrad över hur en av världens och Sveriges största bygg- och anläggningsföretag kan underlåta sig att bygga på det här felaktiga sättet. Lika bekymrad är jag över hur besiktningsföretaget vid nybesiktingen av mitt och alla andras hus samt besiktningspersonen som besiktigade mitt hus när jag köpte det för 10 år sedan kan ha missat detta. Det tog nämligen 1 minut för fuktteknikern att se felet.

Jag har förstått att man bara kan reklamera ett byggfel mot byggentreprenören upp till 10 år efter att huset stod färdigt och likaså förmodar jag att besiktingsföretagen har sina villkor. Besiktingsföretaget som jag anlitade skriver 2 år i sin rapport.

Hur ska man som privatperson och lekman kunna veta något sådant här när inte ens besiktningsföretagen upptäcker felet?

Jag inser att det är ganska meningslöst att som enskild privatperson driva ett sådant här ärende mot en byggjätte så här många år efter att huset byggdes. Det verkar finnas en viss oro bland de andra husägarna här, men de flesta hoppas på att de slipper samma problem. Jag menar dock att det kommer att hända förr eller senare då samtliga hus är konstruerade på samma sätt och att fjärrvärmesystemet är i slutet på sin livslängd.

Jag har trots allt god lust att kontakta byggbolaget genom ett tydligt brev och inte bara låta dem slippa undan, även om jag förstår att det sannolikt är meningslöst. Jag kommer trots allt att få stå för alla kostnader vad gäller golvet (riva och bygga nytt på ett våtrumsmässigt korrekt sätt) och som även måste inkludera åtgärder med tätskikt osv under fjärrvärmesystemet.

Hur skulle ni ha gjort? Bara lägga ner det eller faktiskt försöka ta striden mot byggaren, eller åtminstone upplysa dem om problematiken?

Vore tacksam för konstruktiva och seriösa kommentarer.
Genom att bygga in rörinstallationen i ett ”eget” utrymme är det inte längre en del av tvättstugan alltså ska inte regler för tvättstugan spela in gällande tätskikt. Är golvet genomgående mellan utrymmena så skulle där varit tätskikt även om man satt en dörr men är det en bit vägg i botten i tvättstugan där man dragit upp tätskikt så är det olika utrymmen. Tvättstugans golv ska ha tätskikt med uppvik på vägg, fanns inget ytterligare krav på tätskikt på väggar på den tiden. Tänk vattenrör i köket, det är inget krav på tätskikt för det räknades/räknas inte som våtutrymme. Fb borde ta följdskadorna eftersom läckaget uppstått ”utanför” våtutrymme men skadat detta. Vattenburna golvsystem från den tiden gjordes exakt likadant, alla rör upp och ner i golv i ett eget utrymme mellan tvättstuga och badrum tex, har så själv, ingen golvbrunn där i ”schaktet” och inget våtutrymme fast båda rummen intill är det.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.