Tvättstuga
linkan77: [citat] Jag har fortfarande inte förstått varför plasten skall bort om man har en tätskickt på väggen? Tar du bort plasten så får du svårare att ha ett tätare hus, har du byggt membranet tätt så skall ingen fukt komma in mellan tätskicktet och plasten. Och den lilla fukt du skulle kunna bygga inbillar jag mig att den diffunderar till övriga väggar. Jag skall börja med badrummet i
slacker: Är i samma dilemma men inser att det är precis som angetts. Fuktspärra kring den (50 cm kanske) nya brunnen och där det kan komma stå vatten - Dvs kring duschhörna, under badkar. I övrigt utan fuktspärr. Själv räknar jag med att ha en avfuktare i pannrummet/tvättstugan och gå på kondenstumlare för att försöka hålla fuktnivåerna ännu lägre om möjligt. Som angett så anger man
Anna_H: Kikade runt lite, vissa tillverkare specar väldigt bra hur mycket el som går åt när man använder deras torktumlare: http://www.siemens-home.se/produkter/tv%E4tt-tork-strykj%E4rn/torktumlare/list.html
snuttjulle: Tack för svar även om det nu är lite sent. ;) Blev en woods28 som står i stora rummet nu och senare är den tänkt att ha i det som blir tvättstuga. Frågan blir då om den ska stå helt inne i det framtida skåpet eller om insug ska va inne i skåpet eller tvärt om? Tänker mig ett väldigt öppet skåp så det kanske inte spelar någon roll. Vill med skåpet bara slippa se all tvätt som
Paul-Staffanstorp: Tycker jag du gör rätt i ! ;)
Eld: Avlopp från tvättmaskin och torktumlare kopplar du antingen till avloppet från hon eller till en separat spilltratt. Avloppet från hon brukar ha anslutning för detta. I bägge fallen mynnar avloppet från hon/spilltratten ut i golvbrunnen. Se till att du kommer åt att rensa golvbunnen utan att flytta på något tungt. (Som tex en tvättmaskin.) Spilltratt:
Totte_S: Sist jag frågade så föreslog säljaren att jag köpte en billig spikplåt ock skruvade fast i båda bakstyckena med plåtskruv. Jag sket i det och inget har trillat ner ännu efter 10 år.
Bezt: Men är det gjutet betonggolv i en källare? Då kvittar det kanske med gamla brunnar och manschetter för betongen tål ju väta en hel del, du har ju bara målat idag. Se till att primern ärr diffusionsöppen så det inte blir tätt.
niklasp85: Har sett en del kunder som satt in högskåp och sågat ur bakstycket och sidan för att komma åt golvvärmefördelare och mätaren. Nackdelen är ju att man ändå inte kan nyttja hela skåpet, och det blir ännu bökigare för oss hantverkare att utföra service mm. Jag skulle föreslå en bänkskiva ovanför, med ett skynke eller liknande under för att dölja allt. Sedan eventuellt
Ms_IT-Nisse: http://www.miele-professional.se/se/professional/product/87_887.htm http://www.amazon.com/Household-Essentials-7028-Commercial-Laundry/ :)
fsn: [citat] Danke, då kastar jag upp kakelhelvetet på väggarna nu då.....
Liebdjuret: Jaha, då förstår jag. :-) Nej vi har inget sådant i tvättstugan. Bara tvättmaskin och tumlare samt vanlig ho med kran. Väggarna är väv men golvet är ju gjort av fackman så det utgår jag ifrån att det är våtrumsstandard på det. Jag tänker inte ändra på väggarna, vill bara fixa skarven mellan matta och vägg så det blir tätt.
v-g: Slösar mycket när man sköljer (vilket jag tycker man inte ska spara in på pga kemikalier osv i tvättmedel mm) då man normalt bara värmer vattnet under huvudtvätten. Vi kör istället som så att vi har en slang som vi fyller maskinen med genom tvättmedelsfacket, detta är enkelt eftersom maskinen startar programmet sen fyller den, då trycker vi på pause sen fyller vi bara och det
jobke: Hej alla Nu har jag läst diverse sidor om fuktskydd mm. Mitt problem, eller det jag inte fattar, det är det här: Golvet har en brunn, alltså är det våtzon 1, så långt är jag med ;) Brunnen är en gammal gjutjärn, så det håller jag på att bila upp och sen byta, frågan är, måste placeringen av den vara minst 20 cm från vägg? Golvet har jag börjat med, tagit bort klinkers, fog,
gsson10k: Misstänker att du förstör det befintliga tätskiktet om du byter ut avloppet mot en brunn, sen blir det även fel på fallet. Finns det inte dush så du redan har brunn mer rätt fall?
byggare henke: gör inget upp på sponten. men lägg skydd på dom andra väggarna
Vita Huset: Miele har tvätt och tork för integrering. Luckan till köper du hos snickeriet som gjort dina övriga skåp.
Mary82: Hej! Jag har en liten fundering till er som har byggt ett Lyckan hus. Ni som har tagit bort tvättbänken i tvättstugan hur har ni löst det istället? //Mary
-PC-: Som den här klämman man kunde sätta på bränsleledningen på bilen för längesedan, för att spara soppa :-)
loffes: Tror inte man behöver golvbrunn i tvättstuga. Men vatten och avlopp (för tvättmaskinen) måste ju finnas och god ventilation.
Litskog: Jag tillverkade en sådan själv med lyckat resultat. Billigt och bra alternativ. Lakanssträckare är dessutom mycket enkel i sin konstruktion.
Frodda: Arbetskostnaden är väl ok tycker jag. Sen materialet är svårt säga, dels för de bra tag sen jag gjorde de och dels för de finns så många olika material. Kolla upp vad Ardex kostar och räkna ut om materialet är dyrt el ej.
hokanp: Blev själv rekomenderad av en servicekille från Cylinda att använda Ocean tvättmedel utan parfym. Har kört detta i 3 år och inga som helst problem. Han sa t.o.m. att Ocean är det BÄSTA som finns just nu på marknaden, träffade honom igen för några veckor sedan.
norrbottenstorpet: [citat] Du har säkert rätt men när kommer BKR att gälla vid enklare renovering i befintlig byggnad? Det krävs väl bygganmälanspliktig/bygglovspliktig ändring eller ROT-renovering för att reglerna ska gälla, eller?
lape07: Hej. Vi planerar att göra om en gammal bastu till tvättstuga. Den ligger som sig bör direkt intill badrummet. För att få tvättstugan lite ljusare och trevligare funderar vi på att inte ha en dörr emellan utan bara ett draperi som kan dras för vid behov (!? - läs gäster). Frågan är om tvättstugan då kommer att klassas som våtutrymme (vi tänkte inte ha en golvbrunn), eller om det
painless: Nej då, behövde inte bråka något alls. Samsung supporten är riktigt bra. en reperationsfirma var ut på plats först, då fick vi ställa ner den på nedervåningen på betonggolvet, när samma fel dök upp där så fick de komma ut igen.. de kunde väl inte konstatera några fel på stötdämpare o allt vad det nu är så de tog kontakt med samsung igen och sen fick vi hämta en ny, gick