Trädgård allmänt
gaia: hade samma bekymmer med min liguster och det visade sej att jag fick två buntar a 10 st ( av 120 st ) ligusterplantor av annan sort. Det växte "fläckigt" och värst var det att det var dom fel sorts plantor som var snyggast:'(. Vet ej om oxel har "släktingar" som man kan förväxla .... kolla med dom som sålde ... gaia
tiggre: www.molnsatra.se personlig favorit, är inte så mycket längre till dem heller från väsby bättre pris / m2 då du köper mer
Lurvnos: quote: "Jag undrar vad som händer när det blir fullt med sniglar mellan trådarna? Kan inte resistansen mellan trådarna bli så låg att det blir mer eller mindre kortslutning? " Mja, transformatorn behöver kunna leverera några ampere. Då blir det varmt i snigelfläsket, vattnet kokar bort och snigeln slutar leda stöm. Men visst får man rensa trådarna emellanåt.
HeleneSj: De som ägde vårt hus förra sommaren beskar vår syrenhäck med 1,5 meter (fortfarande 2,5 m hög) och detta har gett hundratals rotskott i gräsmattan och asfalten. Tror att man ska beskära mindre (några grenar per buske) under ett antal år i stället om man inte tycker det är vackert med syrener precis överallt.
Solana: Vintern kan ibland ta "kål" på dom. Jag har en liten (mini) roddis som jag nästan trodde var död, jag klippte bort allt brunt och nu några år senare är den hur fin som helst. Klipp du lugnt bort allt. Jag utgår ifrån att du gödslat med speciellt roddis gödsel och täck gärna med gräsklipp runt den då och då.
Vilma: Inga svampar, men väl andra gäster följde med rullgräset. Måste varit tusentals daggmaskar! De var så välkomna så, hoppas bara de överlevt den omilda behandlingen av att rullas upp, tryckas ihop, torka en aning, rullas ut och sedan dränkas varje kväll :P
byggimpert: Somliga säger att om man vill förbättra kvalitén på lerjord så ska man blanda in sand, MEN det måste isf. vara grovkornig sand, att använda vanlig finkornig "sandlåde"sand gör bara det hela värre, dvs. allt blir som "betong" istället och då är det bättre utan sand?? Andra källor hävdar att finkornig sand är OK!! Är det någon snäll "jordkunnig" person som kan reda ut begreppen
sandhall: [citat] Vi ger dem ett ärtrör och tipsar om att kringstrykande katter är aldeles utmärkta att öva målskytte på. ::)
Eld: Jag har en avenbokshäck som är fyra år nu. Vi har både harar och rådjur i området och de har inte rört häcken överhuvudtaget. (Jag har inte gjort något alls för att skydda den mot rådjur eller harar.)
Ceja: Har sett priser på ca 349 sek för 20-25 m. Jag tror att Jula hade rullar att beställa online. Annars finns ju länkar till de flesta företag på lantbruksnet. http://www.lantbruksnet.se/lantbruksnet/kategori/utrustning.php?kid=3&aid=532
m1nn13: Inga växter vill ha blöta fötter! För att de skall kunna växa krävs det att rötterna får syre... det får de inte om det är vattensjukt. Eller prova näckros... fniss!
nijo2: Hej, Till vår succepool så köper vi filter på Toy´sR Us. Sen för att få den ena sidan tät som det är på originalfiltret så har jag skurit av toppen på en 50cl plastflaska som jag sätter i filtret. Funkar lika bra som originalet och är bra mycket billigare, kostar 59:- (jämför med original som kostar 200:-) Har gjort så här dom sista 5 åren.
DragonLady: Tack :) Vi byggde ju på en befintlig trädgårdstomt så mycket har man ju gratis. [bild]
Mats: Och det är inte så simpelt att det just är en spoolbrunn för avloppet och avstängningskranen för färskvattnet? Kan det annars vara till för grunddränering/dagvatten
Immobil: Om leran är kompakt, rinner vattnet på leran fram till berggrunden. Sedan förhoppningsvis in i din dränering. ;)
Vero: Har fortfarande inte lyckats lösa mitt blommysterium...kan någon hjälpa? Ska försöka skaffa en bild (ska dit och fota i smyg...). :-/
jessica: Som sagt så behöver gräs inga mängder med jord för att växa. Vi skulle höja nivån på ena sidan av huset så vi fick ut 4 lastbilar. Dom började tippa i ena änden och körde hela tiden framåt...På så sätt så gjorde dom mkt av arbetet själva ;D. Det sista krattade vi bara ut. Alt. är ju annars om någon kan komma med en hjullastare köra ut högarna.. Lycka till!
Sne4: Blåbärsris trivs också på lite halvsur mager mark har jag för mig - som tallar, det brukar avrådas från att kalka intill barrväxter rent generellt(försurade skogar är väl undantaget) Vill du ha kvar tallen så kanske det är bäst att prova utan kalk. Experter avråder från att kalka, jag är ingen expert och vill hellre ha en ok gräsmatta än en gran som trivs 100%, så därav
etanol: Mitt tips är att sätta upp ett lågt(?) staket på tomtgränsen sedan är det upp till honom att plantera thuja på "sin" sida, med elledningar som ligger i riskzonen etc. Synd att det ska bli så här, men det finns ju tydligen flera sätt att komma runt det med brev till kommunen och till grannen, regler kring hur man får plantera häck osv.
etanol: Ok, söderläge, lerjord i en rektangel om ca 4*8meter. Väg på ena långsidan och hus på den andra långsidan. Det var fakta. Frågan är vad som tål att växa där, och vad som blir enklast för en trött rygg som inte klarar av ogräsrensning. Alla tips välkomnas!
etanol: Fick svar idag från Greenhill King-grossisten. Klistrar in svaret nedan: Hej Greenhill KING saltstav finns hos COOP FORUM, Bauhaus, Granngården etc. Om Du inte får tag i den kan vi skicka en. Då ingår 1 kg grovsalt som är packat i röret. Priset inkl frakt och moms är 338:- Betalar Du in beloppet i förväg på PG nr 491 88 51-9 så slipper Du postförskottsavgiften. MVH Eva Fridhill Jag
peegee4: Signaturen cubix skrev vid tillfälle ang. Stroller Kombi: "Passa dig bara för att komma för nära buskar och rabatter.". Stroller nämner också detta själva. Hur nära är "nära"? Har just lagt ut Kombi på ca. 1600 kvm och var kanske lite för "noggrann" kring häck och rabatt. Regnet faller och jag känner viss ångest för kärestans fina rabatter . . . :-/
m1nn13: Bara att vänta och se alltså, blad saknas för att inget ljus nått dessa grenar tidigare! :)
gaia: [citat] Ja, ormbunkar tycker om fukt och skugga och trivs inte i full sol. Snabbast är ändå att gräva upp dom. Nu skall du vara lite försiktig med motorsågen och fundera lite innan du startar den ;). Vill du leva nära naturen eller uttrötta den ;D. Skämtar bara, men försök att behålla några träd som du tycker om.... dom växer långsamt ...om du nu ångrar dej efter röjningen ;).
Freesia: Tack för tipsen. Kan säga att du och jag inte bor på samma ort, för här har då inte varit torka. I Örebro har det regnat mycket, men vi har hört att andra delar av landet faktiskt haft riktigt fint väder. 8)