Trädgård allmänt
Chao-Li: Meningen är att ha den utanför ytterdörren i min utehall sas. Är lampan då det effektivaste? [citat] Den bör helst inte vara det... ;D
Swappe: tackar för många bra svar! Något rinnande vatten har vi inte på den sidan trädgården. Ska prova med en myggjagare/uvljus
koko: Vi köpte till slut en trimmer i helgen, och valet föll, hör och häpna, efter alla era goda råd, på en batteridriven!! Vi resonerade som så att man orkar ändå inte hålla på längre än en halvtimme innan man är less, och då spelar inte batteritiden nån roll. Dessutom tyckte vi det kändes bättre att slänga en tusing på en batteridriven isf samma pengar på en bensindriven, där
byggimpert: OK, ingen bra idé med korallkornell och någon pelarbarrväxt alltså ;) :) Ska försöka lura lite på det där, om inte annat så får jag väl experimentera mig fram :D Hur är rotsystemet på hängkaragan, litet och snällt eller vilt och aggressivt?? Klarar den överhuvudtaget att växa i ett rör?? Nåja......, paniken är ju inte omedelbart förestående, de där rackarns rören ska ju
Magnus_Nordmark: [citat] Precis vad jag skulle rekommendera också. Skrapa av gräset/jorden, padda, på med ca 10cm grus och sedan padda igen. Jämna till och padda igen. Att gruset blir jämnt och jämnpackat är viktigt för att undvika hålor i framtiden. Avskrapningen kan göras avningen av en väghyvel (klumpigt) eller av en grävmaskin (smidigast).
yonna: [citat] ;) sökte avancerat på google ... "kastanj, pris, plantskola" och fick upp en hel del siter ... bl a http://www.rosenhagen.se/trad.html Oh - du har då möjlighet anlägga en riktigt fin engelsk park ::) med dessa ytor! Välj kastanj om du vill hinna se stort träd i din livstid. Ett par stycken tillsammans kan bli läckert. Turkisk ek blir inte lika stort som inhemsk men lite
husmyran: Vi har lagt geotextil under, men jag har hört att även tidningspapper kan fungera (men har som sagt inte testat själv).
byggimpert: Läs den här tråden, där måste det mesta ang. markbetong finnas ;) http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Grund;action=display;num=1112473744 MVH//Christina.
etanol: Jaa, tack lurvnos. De ser precis ut som harlekinspindeln på länken!!! Ja vi har hela väggen full av dom vilket inte gör så mycket då det blir mycket flugor på sommaren, hästhagar ligger bara ett par hundra meter härifrån... [move] :D :D :D[/move]
gaia: vi hyrde en liten kompostkvarn på Bauhaus för ett dygn för att få undan en stor hög med grenar.... minns inte priset men inget skrämmande summa Det var inte i sthlm :-[ gaia
Engan23: Tänkte kolla med proffsen.. Jag har en hagtornhäck som typ endast blivit 40 cm hög på 15-20 år. Tills för två år sedan så växte den i en gräsmatta kan man säga, vi tänkte att vi tar bort allt gräs/ogräs som växer runt hagtornen, nu är det ca 20 cm från stammen till närmsta ogräs... Nåväl efter den instatsen + blåkorn så började häcken gilla livet igen, men nu 2 år
siamthai: [citat] Salt lägger man ut som det kommer i påsen. Man gör det när man vet att det kommer att vara torrt i minst tre dagar, kommer det regn löses saltet upp och försvinner ner i jorden utan att ta kål på ogräset. Man skall dessutom inte strö ut det över hela ytor utan det skall läggas koncentrerat där ogräset kommer upp. Salt rekomenderas främst till maskros. Man tar då ca ½ - 1
Solana: Hhua! Här klarde vi oss från sånt. men kallt är det. När katten kommer sommaren? Inte utan att man vråål längtar till Kreta dit vi far om 3 veckor! Garanterad sol och värme.. så då kan alla lita på att sommaren även kommer hit när vi är borta ;D Säger det samma hoppas merparten av blommorna klarade sig. Ett annat år skedde just det... det blev inte mkt till blommor det året iaf
Filosofen: Har inventerat den lokala marknaden. Vi vill ha en elektrisk grästrimmer som orkar lite. 500W är rimligt effektmässigt och en diameter på mellan 25-30 cm. Det verkar finns främst tre fabrikat/modeller; Gardena Turbotrimmer Power Cut, Black&Decker GL-690 och en Flymo som jag tyvärr inte minns beteckningen på. De kostar mellan 700 och 1000 kr. Vad har ni för erfarenheter av dessa
charta77: Tack för tipset om att man kan söka med engelska också. Jag kommer att följa backen. Det som byggt och haft etappvis har inte jag tyckt blivit bra (har äntligen hittat någon med lutande tomt). Om det beror på att det är etappvis eller om det är något annat som gör att det ser konstigt ut vet jag förståss inte. http://images.lowes.com/general/s/slope.gif [bild]
JanW: Vi köpte en begagnad Honda fyrtaktsröjsåg på blocket och har nu problem eftersom vi aldrig mer kommer att kunna använda elsnurra eller tvåtakt - maskinen är råstark och vi hade inte kunnat ana hur mycket tid man sparar med att slippa vänta på att en klen snurra skall försöka hacka sig igenom kantgräset. Tråden är så stark att man utan problem kan röja förvedat hallonsly utan att
Immobil: [citat] Tog du fröna förra året? Då ska du, innan du petar ner dom i jorden, låta dom ligga i frysen minst ett par veckor. Sticklingarna behöver mer tid för att rota sig. Se till att hålla jorden fuktig. ;)
piliz: ska bli kul å se vad man kan göra. Vore suvveränt å få in huset som vi ska bygga och sen kunna planera upp tomten med både det ena och det andra (altan, träd, murar, stenläggning osv...) / Fredrik
husmyran: Detta ämne har diskuterats livligt i denna tråd http://www.byggahus.se/cgi-bin/yabb/YaBB.pl?board=Ovrigt;action=display;num=1117131083
FlitigaLisa: Hmmm... det vet jag inte men något säger mig att det är bättre nu än senare...
Langbein: Vi ska ha det vid en bergskant med lite stup nedanför emot altanen, funderar på att sätta ett nät också mellan altan och mellanrum till berg, för barn kan ju klättra över överallt. En sluttande tomt med berg och altan på baksidan, mellan berg och altan är det som en vallgrav nu.
Sabai: Det kan vara för hög luftfuktighet/för varmt. Det finns en del svampsjukdomar som gillar det och de kan göra så att plantan liksom bara förtvinar. Det ser nästan ut som om någon nypt av dom. Har själv råkat ut för det då jag glömt att ordna ventilation i sålådor.
Myrin: En sak som gäller generellt oavsett vilken sorts plank du väljer är att ju närmar vägen det kommer desto lägre kan du ha det och samma ljuddämpande förmåga. /Zeb
etanol: Bayers myrmedel hamnar direkt på inköpslistan, det verkar enkelt och bra. Tack för tipset!