Har sett en stor (ca2-3m hög) fin lite klotformad vintergrön buske med mökgröna nästan lite glansiga blad. På sommaren har den vita blommor. Är osäker om , men tror att den har klasar med mörkblå bär på hösten. Det är INTE fläder, så mycket vet jag. Jag frågade ägaren men hon visste inte eftersom busken redan fanns när de flyttade in, men hon ville minnas att någon kallat den för porslinsblomma. ???

Den enda sorten porslinsblomma som jag känner till är dock en klättrig inomhusväxt så jag tror ägaren har fel. Men är det någon som känner igen beskrivningen och kanske vet vad det kan vara?? Tyvärr har jag inget foto. :-/

Hej, det låter som om det kan vara en lagerhägg. Läs om den på Odla.nu och se om det stämmer in på din växt. Jag har en liten lagerhägg som inte har börjat blomma ännu, men jag förställer mig den som du beskriver din :-)
http://www.odla.nu/arkiv/mv_april00.shtml

Nja, jag har själv en liten lagerhägg och även om beskrivningen låter väldigt lik så tycker jag inte att den liknar en lagerhägg i verkligheten. Den liknar till växtsättet mer fläder fast vintergrön. Dessutom är busken 2-3 m hög och det tror jag inte en lagerhägg kan bli eller? Om det nu inte finns olika sorter förstås. ???

Har fortfarande inte lyckats lösa mitt blommysterium...kan någon hjälpa? Ska försöka skaffa en bild (ska dit och fota i smyg...). :-/

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.