De grenar du vill ta bort skär du nere vid 'roten' - snyggt och prydligt så att det inte blir någon hake. De skott som du låter växa rör du inte alls utan låter dessa fara iväg ut från kronan dvs du ser till att inga kvarvarande grenar växer inåt eller nedåt.

Det är vettigt att satsa på
a) modern trädbeskärningshandbok med många bilder
b) skarp sekatör (helst inte av den alltför billiga typen)
c) liten ihopfällbar skarp såg (kostar inte många kronor) som just är avsedd för busk/trädgallring
d) rejäl & bra vanlig såg

En bra stege är inte heller dumt ;).

Lycka till!

Har du någon speciell bok i tankarna Yonna?

Hej! Om du vill ha en riktigt bra beskärningsbok så ska du köpa klaus vollbrecht nya beskärningsbok. Köp inga gamla böcker då trädvårdsläran ständigt tar nya svängar. Instämmer faktiskt med en hel del som skrivits i ovanstående diskutioner. Ett träds rotsystem är dock 3 ggr kronans bredd i vanligaste fall. 80% av trädets rötter ligger på 20 cm djup. Det är egentligen markförhållandet som först avgör ett träds vitalitet. Är man rädd om rötterna så trivs oftast trädet. När man bygger hus så är det jättevanligt att man skyddar själva stammen och kronan, men man tänker inte på att man kompakterar jorden så pass mycket med alla tunga maskiner att trädets rötter får ont om syre. Detta är den vanligaste orsaken till att man får fälla trädet iallafall efter att huset är byggt. Tänk även på att inte fylla på med jord över trädrötterna så att marknivån höjs. Detta medför att rötternas gasutbyte med ovanmark inte fungerar och de dör. Samt att barken runt trädstammen inte är gjord för att vara under jord. Om du läser på lite i beskäningsboken så ska det nog ordna sig. Boken finns även att låna på biblioteket har jag sett. Tror att den går loss på ca 200:- annars. Men det är en mycket bra bok. När det kommer till fruktträd så tycker jag att man alltid ska göra ett tappert försök till att behålla trädet om man känner för det. Det är ju inte så att trädet kan åstkomma några större skador om det skulle trilla omkull. Lycka till,
Andreas

Trädet kommer inte så nära som jag var rädd för.
Ska klippa bort alla skott utom 1-2 per gren.

renderimage.php

DragonLady skrev:
Ska klippa bort alla skott utom 1-2 per gren.
På alla grenar :o. Gör du en så drastisk ingrepp så får du en massa vattenskott och inga äpplen :'(. Har just läst i en mycket klok bok "Nya beskärningsboken" ( som Andreas nämnde) att i princip formar man kronan under dom första åren och sen beskär man bara om nödvändigt: grenar som går i inåt, skarvar mot varandra eller ser sjuka ut. Konstigt nog att om man stympar ett appel så rekompenserar den med att sätta mängder av vattenskott som ställer till problem. Dom korta skott som sitter på alla grenar är fruktskott och det ska man helst ha kvar! Ta det försiktigt med saxen. Som jag kan se så är redan några grenar borta och jag tror det räcker för detta år. Jag skulle i alla fall vänta till nästa år för att ta mer av grenverket ;)
gaia

Trodde man skulle ta bort nästan alla vattenskott..
Skall alla dom tunna grenarna som skjuter rakt upp vara kvar då?

renderimage.php

Hej igen!
No ja, nu ser jag det bättre på denna bild :). Någon har redan gjort det som jag trodde du ville göra.... :-[ och det blev en massa vattenskott. Ta bort max 1/3 del av det totala antalet. Helst dom som växer inåt, rakt upp eller för tätt på varandra. Tar du mer så kommer det ännu mer under sommaren :-/. Man kan korta (till hälften?) dom skott som växer utåt och så småningom utväcklas dom till nya grenar. Så kan du få igen balansen i det hela. Nästa år tar du en del igen och så fortsätter man långsamt år efter år tills man är nöjd ;)Och det är bara en myt att man ska kunna kasta hatten genom träet efter beskärningen!!!!
Allt det läste jag bara om men har ingen praktik eftersom mina fruktträd är bara 2-3 år gamla :).
Jag hoppas att någon kan rätta mej om jag har fel.
gaia

Idag åkte ännu en gren :'(
Får väl se vad byggkillarna utsätter det för på måndag när huset kommer ;D

renderimage.php

Linda in grenarna mot huset med säckvävsband för säkerhets skull nu när byggarna kommer. Det är så lätt att det blir skrapor och skador på trädet när de jobbar.

Jag har nu trampat omkring på min egen tomt & upptäckt att de två gamla äppleträden inte klarar av nybyggnationen. Jag kommer inte ens att försöka - utan planterar nya istället.

Vad är säckvävsband för något?

Ok.
Jag fick ju en bra ställning för beskärning iallafall 8)
Idag blir det svårt o sova när det är dopparedan imorron ;D

Nu blommar det... ;D

renderimage.php

Har dock inte haft tid o beskära det i våras ::)

Härligt :D det ser ju riktigt bra ut...

DragonLady skrev:
Nu blommar det... ;D
Fantastisk! Ditt hus ser så idylliskt ut.... tack vare ditt räddade äppelträd :)
gaia

Tack :)
Vi byggde ju på en befintlig trädgårdstomt så mycket har man ju gratis.

renderimage.php

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.